Status
Stängd för vidare inlägg.
W

worre

Varför får små barn inte äta nötter? :confused: Jag vet att dom inte ska äta nötter för att dom kan sätta i halsen. Finns det någon mer annledning? Jag undrar eftersom han vill smaka allt och när vi fikade hos en kompis så var de rivna nötter i kakan.
 
Sv: Nötter

Nötter kan ju vara extremt allergena och om ett barn äter detta är det naturligvis ännu större risker än för vuxna.
 
Sv: Nötter

Enligt vår BVC-tant så utvecklas inte allergi innan två års ålder, om det stämmer vet jag inte. I vilken ålder kan dom börja äta nötter då? Vuxna äter ju så man måste ju ha en ålder då barn kan böja äta, vet du vilken?
 
Sv: Nötter

tror man brukar sägan när barnen kan komunicera - alltså säga till själva att dom inte mår bra och så och så stora att man inte tror dom sätter i halsen så lätt... klart barn kan få allergier tidigare än 2 år - däremot kan det vara svårt att få ut något vettigt av allergitester på små barn - dom kan mycket väl visa negativt fastän dom är allergiska...
 
Sv: Nötter

När min stora tjej var runt två så norpade hon nötter i en skål (bullbak)..tuggade och råkade hosta till..ett dygn senare så opererades hon akut:cry: hon höll på att dö...
Hon hade lyckats få ner en liten yttepytte bit i lungan som sedan "förgiftade" henne..

Hon klarade sig men låg på IVA i tre dygn efter det..
 
Sv: Nötter

Jag hörde för många år sedan att inga nötter förrän runt 4 års ålder och jag håller på det fortfarande.
 
Sv: Nötter

Kvävninsrisken. har jag lärt mig ska vara värre än risken för ev. allergi. Av någon outgrundlig anledning så sätter de flesta barn nötter i halsen.
 
Sv: Nötter

worre skrev:
Enligt vår BVC-tant så utvecklas inte allergi innan två års ålder, om det stämmer vet jag inte.

Det kan ju inte stämma. Man kan ju t ex upptäcka laktosintolerans under amningen och min kompis son visade sig vara allergisk mot allt möjligt redan tidigt, när min kompis ammade. Det måste ju även kunna gälla nötter.
 
Sv: Nötter

Förutom allergirisken så är den största anledningen att de kan sätta i halsen faktiskt.
 
Sv: Nötter

Jag har alltid kört efter 6-årsregeln.

När mina barn fyllt sex år så har dom känt sig "stora" för då får dom äta nötter... Nu är ingen av dom speciellt förtjusta i nötter, men själva grejen...

F.ö säger jag som många andra: stor risk för allergi när det gäller nötter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Bakgrund: Ena barnet allergisk mot jordnötter och andra nötter. Vi pratade om att vi skulle ut och äta alla fyra nästa helg och jag...
Svar
5
· Visningar
858
Senast: Fruentimber
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 633
Mat Jag tycker mycket om smörgåstårta, men det blir inte så ofta att jag vare sig köper eller gör. Undantaget när jag är i Egypten. Det har...
2
Svar
21
· Visningar
1 581
Senast: WildHorse
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 792
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp