Njurproblem?

Polly_Mulle

Trådstartare
Hjälp mig spåna lite, jag kan vara nojjig, men bara för sakens skull.

Hästen är en valack, kastrerad som femåring. Är nio år gammal. Varmblodstravare (om det spelar roll).

Han kissar ofta, väldigt ofta och ganska små mängder åt gången om man jämför med de andra hästarna. Kan kan under ett hårt träningspass utnyttja halterna att pissa i, rekordet är tre ggr inom en timme och så kissade han direkt efter avlastning (30 min resa) innan jag sadlade och började rida. Han har inga som helst problem med att kissa under ryttare, ser inte ens besvärad ut.
Han kissar på stallgången om man inte är uppmärksam och får in honom i boxen fort som attan när det är dags, men när man väl har ställt in honom så kan han strunta i att kissa ?? och när man ställer ut honom igen så tar det ett par minuter så ska han återigen stå och skvätta, men kissar inte när man ställer in honom.
Kan han ha stans minsta blåsa helt enkelt?

Urinen luktar inte illa, har ingen underlig färg.
Inga stenar i urinmynningen, inga fel på blodprov.

Hanhundar skvätter ju titt som tätt, KAN hästar göra något liknande? Eller kan det vara någon förgiftning? (Ek?)
Han är likadan sommar som vinter.
Dricker i dagsläget ca 20 liter per dygn (äter hö, ej silage) och svettas/ansträngs ej.

Fråga gärna om jag missat något i min helhetsbild och gissa/spåna hej vilt på vad ni gissar på. Inte öm över njurarna.

Sv: Njurproblem?

Han kanske bara har överaktiv blåsa..? :)

Jag funderar på det, men jag är inte säker, tänkte kolla om det finns fler gissningar...

har en vallack som är lite lika dan, kan dock inte kissa under ryttare, men just i stallgången, vilket inte verkar så trevligt,kan oxå ställa in honom i boxen och möjligtvis att han skvätter lite grann men inga ofantliga mängder, har hört mig för med några veterinärer och de kan inte riktigt svara, men iallafall en hade en teori om att han skulle markera revir helt enkelt, han är oxå sent kastrerad, vid 4 års ålder jag tror nog lite på det, för i hagen så går han och skvätter lite här och där, ser framförallt på vintern i snön det är min teori i mitt fall, men fundera över hur han beter sig i hagen. Hoppas du kommer fram till nån lösning.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 700
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Kort resume: Viktor började när han var ca 8 månader att dricka som en kamel och kissa sjöar. Urinen kraftigt utspädd, kunde ske...
Svar
14
· Visningar
4 553
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 102
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar