Njurfel av vinäger???Vad händer??

F

fia n

Finns det nån som vet hur mycket vinäger man kan ge åt en normalstor häst? Det står "en skvätt vinäger i vattnet" o "utspädd vinäger"...men vad innebär det egentligen?

och hur länge kan man hålla på o ge vinäger? Hela tiden? några månader? Finns det några säkra regler att håll sej till?

OCH vet nån vad som händer om man överdoserar?Kan knappst va helt ofarlig heller om det nu har så positiv verkan :smirk: ...
Kan det bli skador på njurarna? Magsäcken? Levern?

Skulle vara mycket tacksam för svar eller tips på länkar :bow:

Sv: Njurfel av vinäger???Vad händer??

halloo!! alla bukeläsare!!!

nån som vet nåt om vinäger??
skulle va mycket tacksam för svar - negativt / positivt .. dosering ... ja va som helst :bow:

Sv: Njurfel av vinäger???Vad händer??

jo, jag undrar lite vad det är för sorts vinäger du menar? Till hästar är det vanligast att man ger äppelcidervinäger. Äppelcidervinäger dricks ju också av många människor (som t.ex. vill gå ner i vikt, eller förbättra sitt hälsotillstånd allmänt). Är det någon annan slags vinäger du undrar över kan jag inte hjälpa dig.

Jag har använt äppelcidervinäger till mig själv lite då och då (men har lite svårt för den syrliga smaken) och även till mina hästar. Vad jag erfarit beträffande hästarna är att det finns de som gillar det och andra som inte gör det. De som har druckit det (går också att blanda i fodret) har jag märkt att de blivit lite vitalare och även fått finare päls, svans, och man.

Jag har aldrig läst om att äppelcidervinägern skulle orsaka njur-, lever- eller magsäcksskador. (försöker att hålla mig ajour, då jag jobbar med örtodling). Tror att det krävs mycket åt gången för att det skall överdoseras. Och är man orolig för att koncentrationen skulle bli för hög, så går den ju utmärkt att späda i vatten.

I Hästägarens Örtabok skrivs att en normal dosering är 10tsk eller 50 ml per dag.

Det finns ju även speciell fodervinäger (äppelcider) framtagen till hästar - har för mig att det brukar stå dosering på dunken.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama