Njurbäckeninflammation

Har haft det själv, inte på någon hund dock.
Minns att det gjorde så ont så jag kunde inte prata, bara satt och vaggade.

Eftersom ett urinprov inte visade nåt så ville dom först inte ge någon behandling alls, men efter mycket om och men fick jag någon sorts antibiotika. Det här var omkring 40 år sen så jag minns inga detaljer.

Det gick över, antagligen p g a medicinen men jag minns inte hur lång tid det tog.

Men ont gjorde det!

Valp som blivit behandlad för urinvägsinfektion (bakteriell) men urinproverna visar väldigt dåliga värden, urinen är väldigt utspädd.

En av mina har haft den (numera avliden pga ålder). Hon var riktigt jäkla dålig, dödssjuk, med över 40 graders feber i nästan två månader pga icke-verksam antibiotika.

Till slut bytte jag veterinär i ett desperat försök att rädda henne, då hade hon tappat 10 kg (30% av hennes kroppsvikt) och börjat tappa sin päls. Han satte in hög dos sulfa, vilket räddade henne. Det kom från hans kollega som själv haft njurbäckeninflammation, jag minns fortfarande orden ”ge hunden sulfa, det är det enda som funkar. Hon blir säkert allergisk mot det sen, men det kan det vara värt” (högst ovetenskapligt för mig så här i efterhand, jag har aldrig kollat upp påståendet).
Två dagar efter att sulfan sattes in gick febern ner för första gången. Efter två veckor var inflammationen borta och vi kunde börja bygga upp den stackars hunden igen. Vi gick på provtagning ofta i början för att kolla njurvärden, men de klarade sig utan påverkan. Hunden levde ett fullgott liv sen efter att ha gått upp i vikt och fått tillbaka sin päls.

Ang sulfan, hunden hade käkat tre olika antibiotika, mer eller mindre bredspektrat, bland annat Baytril minns jag, utan effekt.

(Jag väcktes av nån grannes inbrottslarm, brukar inte svara i trådar denna tiden på dygnet :D )

Vad har ni för erfarenhet av njurbäckeninflammation? Prognos och behandling?

Allvarlig sjukdom som ibland inte går att få bukt på då det är svårt att behandla. Ibland är njursvikten så pass kraftig att det inte går att häva. Om hunden tillfrisknar är det tyvärr risk för att det utvecklas kroniska förändringar i njurarna. Så avvaktande prognos, det krävs långa behandlingstider och täta uppföljningar och provtagningar men har man tur rör det sig om en bakterie som inte är särskilt resistent och sensibel för en antibiotika som har god njurpenetrans (vilket tyvärr de flesta inte har).

Allvarlig sjukdom som ibland inte går att få bukt på då det är svårt att behandla. Ibland är njursvikten så pass kraftig att det inte går att häva. Om hunden tillfrisknar är det tyvärr risk för att det utvecklas kroniska förändringar i njurarna. Så avvaktande prognos, det krävs långa behandlingstider och täta uppföljningar och provtagningar men har man tur rör det sig om en bakterie som inte är särskilt resistent och sensibel för en antibiotika som har god njurpenetrans (vilket tyvärr de flesta inte har).
Bekräftar det jag lyckats googla mig till..
Valpen i fråga är snart utförsäkrad pga vård över helg då valpen fick urinvägsinfektion. Det här medför att valpen inte kan besiktas utan anmärkning vilket leder till reservation i ev ny försäkring - ellerhur? Valpen har just nu en valpkullsförsäkring.
Så himla hjärtskärande, en 9 veckors gammal valp.
Har tyvärr ställt in mig på det värsta inför kommande veterinärbesök.

Uppfödaren säger att UL har visat att njurbäckeninflammationen inte har påverkat njurarnas funktion. Känner mig rådvill.

Uppfödaren säger att UL har visat att njurbäckeninflammationen inte har påverkat njurarnas funktion. Känner mig rådvill.

Jag skulle backat, att ta valpen och hoppas på det bästa känns som att köpa på sig problem oavsett vad uppfödaren bedyrar. Det känns inte speciellt seriöst av uppfödaren att hen försöker sälja en valp som inte är fullt frisk, heller.
Du har väl dessutom planerat att använda den här tiken i avel i framtiden? En hund som redan som valp fått en sjukdom som är svår att få bukt med är automatiskt diskvalificerad från att bli avelshund om du frågar mig.

Bekräftar det jag lyckats googla mig till..
Valpen i fråga är snart utförsäkrad pga vård över helg då valpen fick urinvägsinfektion. Det här medför att valpen inte kan besiktas utan anmärkning vilket leder till reservation i ev ny försäkring - ellerhur? Valpen har just nu en valpkullsförsäkring.
Så himla hjärtskärande, en 9 veckors gammal valp.
Har tyvärr ställt in mig på det värsta inför kommande veterinärbesök.

Utförsäkrad kan den inte bli, däremot kan det ju slå i taket för vad försäkringen ersätter och då får uppfödaren bekosta det helt ur egen ficka.
Det känns lite märkligt att uppfödaren vill sälja en sjuk valp, om hen väntar tills den är friskförklarad borde den väl kunna gå igenom en veterinärbesiktning innan en försäljning?
Valpkullsförsäkringen gäller ju oftast bara tills valparna är 12 veckor dock, så även om hen behåller den så länge så måste försäkringen förnyas till en individuell. Huruvida det ger restriktioner eller inte beror nog på vilket försäkringsbolag man använder.

Ska du ha den som avelstik är det kanske klokast att avstå oavsett.

Valpen flyttade hem till oss (utan ägarbyte) en vecka då bara ett urinprov skulle tas och bekräfta att valpen var frisk. Urinprovet visade dock väldigt dåliga värden. Jag har insett att det var ett oklokt beslut.
Valpen åker tillbaka till uppfödaren idag och ska på återbesök hos den veterinären som behandlat henne. Vi ska höras efter det och då ska beslut tas, jag förberedde henne på att vi eventuellt kommer backa köpet.
Vad jag förstått ska jag kunna ”avboka” valpen innan köpet har gått igenom och få tillbaka handpenningen?

Jag ska avla på hunden och inser ”misstaget” jag gjort. Att det är svårt att få tag i en valp av rasen bidrog nog till beslutet att ta hem valpen.

Ett ultraljud säger egentligen inget om njurarnas funktion. Ultraljudet visar på om njurarnas anatomi är normal eller inte, blodprov och urinprov visar på deras funktion. Njurarna kan se normala ut men inte fungera normalt och de kan se förskräckliga ut men funka rätt bra.

Vad kan jag styrka det med? Om uppfödaren skulle motsäga sig.

Problemet i ditt fall är väl att du tänkt avla oå hunden så det är svårt att veta exakt vilken lagstiftning som ska tillämpas. Normalt sett gäller Köplagen mellan uppfödare och då är det Köplagen eller det avtal ni ingått som gäller. Mellan uppfödare och icke-uppfödare gäller Konsumentköplagen som ger mycket starkt konsumentskydd och som inte kan avtalas bort.

Problemet är att veta om ni räknas som juridiskt jämbördiga parter eller inte. Om ni betraktas som jämbördiga=Köplagen eller avtalet ni ingått.

Problemet i ditt fall är väl att du tänkt avla oå hunden så det är svårt att veta exakt vilken lagstiftning som ska tillämpas. Normalt sett gäller Köplagen mellan uppfödare och då är det Köplagen eller det avtal ni ingått som gäller. Mellan uppfödare och icke-uppfödare gäller Konsumentköplagen som ger mycket starkt konsumentskydd och som inte kan avtalas bort.

Problemet är att veta om ni räknas som juridiskt jämbördiga parter eller inte. Om ni betraktas som jämbördiga=Köplagen eller avtalet ni ingått.
Varken uppfödaren eller jag är registrerade som uppfödare.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 035
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
455
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Upptäckte detta i munnen på min snart 5 månaders valp. Det sitter på insidan av underläppen. Någon som sett något liknande förut...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Är det någon som har erfarenhet av det? Har en gammal hund som tycker att det är så hemskt att skrapa tänderna rena från tandsten så...
2
Svar
21
· Visningar
1 526
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar