Njur och mjältbands upphängning

cannelia

Trådstartare
Är nyfiken på om det är många som har fått den för mig nya diagnosen njur och mjältbandsupphängning på sina hästar. Vi blev drabbade för en vecka sedan. Berätta gärna om er erfarenhet.

Sv: Njur och mjältbands upphängning

Det började med att vår ponny fick kolik en eftermiddag. Vi har haft turen att alltid lyckats häva kolik själva med inte denna gång. Veterinär tillkallas och hon märker att mjälten är förstorad vilket tydde på njur och mjältbandsupphängning. Inget hö på fyra dagar med motion varannan timme och longering idet här fallet i vänster varv plus ett par hinkar vatten minst / dygn skulle kunna göra att tarmen hoppade tillbaka. Annars operation med buköppning. Vi hade den sagolika turen att tarmen hoppade tillbaka vilket tydligen är ovanligt. Det som är konstigt är att näst intill ingen har hört talas om denna enligt veterinär relativt vanliga åkomma.

Jag har aldrig hört talas om det men hur mår magen utan mat i fyra dygn:crazy: fick hästen andapsin eller liknande för att skona magen under tiden?

Jag vet att vissa veterinärer förordade matförbud förr vid kolik i flera dygn men jag har aldrig hört det nu förtiden och har då trott att det är eftersom man nu vet att risken för magsår är så stor när de är utan mat så länge.

Hur länge fick hästen vara inlagd? Hur mår hästen nu?

Vår häst drabbades av detta igår och står nu på Strömsholm. Det började också som koliksymtom och efter att lokal veterinär varit ute och gett kramplösande och det inte hjälpte åkte vi till Strömsholm med hästen där det konstaterades med UL.
Hon står nu med dropp som ska förminska mjälten så att tarmen trillar ner på rätt plats igen. Får bara vätska och ingen mat. :(
Prognosen var god sade veterinären eftersom hon var i så bra skick (låg puls, ingen allmänpåverkan).

Nu har vit fått uppdatering och hon mår bra, tarmen har gått tillbaka efter medicinen. Hon får komma hem i morgon :)

Vad skönt att det verkar gå bra för er!

En kompis fick mjältbandsupphängning i höstas, även där gick det bra, även om vetrinären var skeptisk!

Innan det hade jag aldrig hört talas om diagnosen.

Jag har hört talas om det.. Ett par vänner hade en häst som fick nåt sånt -tarmen hängde liksom upp sig på nåt sätt, och om man inte fick tillbaka den av motion och så, så krävdes operation.
Deras häst blev bra av sig själv iallafall :)

Vår ponny behövde aldrig åka in utan klarade sig enligt veterinären med hjälp av min dotters idoga skötsel. Vatten i massor samt motion varannan timme. Jag tror min dotter som själv var sjuk bodde i stallet de här fasansfulla dagarna och skötte den drabbade efter konstens alla regler. Den dagen veterinären kom på återbesök och kostaterade att tarmen hoppat tillbaka då brakade vi ihop och grät tacksamhetens tårar.

Diagnosen är vanligast på äldre valackar av halvblodstyp. Förmodligen vanligare än man tror, det är ju inte alltid man kan fastställa orsaken till en kolik. På stora hästar når veterinären inte alltid ända in vid rektalisering, och kan därför inte känna mjälten och ev. ligamentet.

Vissa hästar med upphängning kan ha skov av kolik då och då, som släpper av sig själv igen. Andra måste opereras akut.

Det som händer är att en tunntarmsslynga fastnar ovanpå ett ligament som går mellan vänster njure och mjälten. Det sitter högt upp i buken och avgränsas uppåt av bukhinnan. Om tunntarmen fastnar kan den stasas, då svullnar den snabbt och kan inte "ploppa ut" igen. Motion = tarmen rör sig och kan med lite tur hoppa ut, svält= inget nytt innehåll i tunntarmen som kan förvärra eventuell svullnad. Vätska=livsnödvändigt och gör innehållet i tunntarmen tunnflytande.

Så din dotter gjorde ett fantastiskt jobb! Jätteduktig!

min häst fick åka in i lördags då han bara låg utslagen och hade undertemp när vi väl kom in så visa de sig att han hade njur och mjältbands upphängning samt att hans hjärta inte slog som de skulle. De gav sig inte närmsta dagarna heller.Då ja inte ville buköppna pg av hans andra skador så fortsatte medicinering. Ja trodde de var kört men så efter 3 dagen så börja medicineringen ge resultat. Kom sedan hem några dagar senare som tur var med andra ord så gav de sig. Dock så är hästen inte densamma än slö vill inte äta samt lite feber. Men då de ta himmla mycke på honom att stå på kliniken så får han vara hemma sålänge han inte blir sämre igen har ju 10 min dit så:)

Nej det som händer är att grovtarmen fastar här vilket gör att man får en relativt typisk palpationsbild..
Har man tur räcker vätsketerapi o rörelse som behandling, annars kan lyft av framändan på hästen hjälpa.
PL

Diagnosen är vanligast på äldre valackar av halvblodstyp. Förmodligen vanligare än man tror, det är ju inte alltid man kan fastställa orsaken till en kolik. På stora hästar når veterinären inte alltid ända in vid rektalisering, och kan därför inte känna mjälten och ev. ligamentet.

Vissa hästar med upphängning kan ha skov av kolik då och då, som släpper av sig själv igen. Andra måste opereras akut.

Det som händer är att en tunntarmsslynga fastnar ovanpå ett ligament som går mellan vänster njure och mjälten. Det sitter högt upp i buken och avgränsas uppåt av bukhinnan. Om tunntarmen fastnar kan den stasas, då svullnar den snabbt och kan inte "ploppa ut" igen. Motion = tarmen rör sig och kan med lite tur hoppa ut, svält= inget nytt innehåll i tunntarmen som kan förvärra eventuell svullnad. Vätska=livsnödvändigt och gör innehållet i tunntarmen tunnflytande.

Så din dotter gjorde ett fantastiskt jobb! Jätteduktig!

Tack för ett bra svar all kunskap är fantastisk att få.

min häst fick åka in i lördags då han bara låg utslagen och hade undertemp när vi väl kom in så visa de sig att han hade njur och mjältbands upphängning samt att hans hjärta inte slog som de skulle. De gav sig inte närmsta dagarna heller.Då ja inte ville buköppna pg av hans andra skador så fortsatte medicinering. Ja trodde de var kört men så efter 3 dagen så börja medicineringen ge resultat. Kom sedan hem några dagar senare som tur var med andra ord så gav de sig. Dock så är hästen inte densamma än slö vill inte äta samt lite feber. Men då de ta himmla mycke på honom att stå på kliniken så får han vara hemma sålänge han inte blir sämre igen har ju 10 min dit så:)

Hoppas verkligen det går bra för er.

tack :bow:
grovtamen var nu på plats blev kollad idag igen och hjärtat har dem ingen förklaring på är inte helt normal men mycke bättre så skall givetis kollas igen men att tarmen var på plats var härligt:)

tack :bow:
grovtamen var nu på plats blev kollad idag igen och hjärtat har dem ingen förklaring på är inte helt normal men mycke bättre så skall givetis kollas igen men att tarmen var på plats var härligt:)

Jag vet precis hur du känner dig. Livet är trots allt rätt fantastiskt!

Men hur upptäcker man en förstorad mjälte?

Med ultraljud ser man det. Sen kan man kan känna det med vid rektalisering med beroende på hur långt in man kommer etc. De känner ju en hel massa man inte tänker på när de rektaliserar.

Senast ändrad:

Jag har aldrig hört talas om det men hur mår magen utan mat i fyra dygn:crazy: fick hästen andapsin eller liknande för att skona magen under tiden?

Jag vet att vissa veterinärer förordade matförbud förr vid kolik i flera dygn men jag har aldrig hört det nu förtiden och har då trott att det är eftersom man nu vet att risken för magsår är så stor när de är utan mat så länge.

Hur länge fick hästen vara inlagd? Hur mår hästen nu?

Hur tror du att tarmen mår om det inte finns nån passage i den och det fortsätter att trycka på med mer mat uppifrån.... Hos människior så resulterar det i kräkningar och efter hand i att man kräker upp bajs, hästar kan inte ens kräkas för att lätta på trycket.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 047
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 243
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 846
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023