Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Diagnosen är vanligast på äldre valackar av halvblodstyp. Förmodligen vanligare än man tror, det är ju inte alltid man kan fastställa orsaken till en kolik. På stora hästar når veterinären inte alltid ända in vid rektalisering, och kan därför inte känna mjälten och ev. ligamentet.
Vissa hästar med upphängning kan ha skov av kolik då och då, som släpper av sig själv igen. Andra måste opereras akut.
Det som händer är att en tunntarmsslynga fastnar ovanpå ett ligament som går mellan vänster njure och mjälten. Det sitter högt upp i buken och avgränsas uppåt av bukhinnan. Om tunntarmen fastnar kan den stasas, då svullnar den snabbt och kan inte "ploppa ut" igen. Motion = tarmen rör sig och kan med lite tur hoppa ut, svält= inget nytt innehåll i tunntarmen som kan förvärra eventuell svullnad. Vätska=livsnödvändigt och gör innehållet i tunntarmen tunnflytande.
Så din dotter gjorde ett fantastiskt jobb! Jätteduktig!
Nej det som händer är att grovtarmen fastar här vilket gör att man får en relativt typisk palpationsbild..
Har man tur räcker vätsketerapi o rörelse som behandling, annars kan lyft av framändan på hästen hjälpa.
PL
min häst fick åka in i lördags då han bara låg utslagen och hade undertemp när vi väl kom in så visa de sig att han hade njur och mjältbands upphängning samt att hans hjärta inte slog som de skulle. De gav sig inte närmsta dagarna heller.Då ja inte ville buköppna pg av hans andra skador så fortsatte medicinering. Ja trodde de var kört men så efter 3 dagen så börja medicineringen ge resultat. Kom sedan hem några dagar senare som tur var med andra ord så gav de sig. Dock så är hästen inte densamma än slö vill inte äta samt lite feber. Men då de ta himmla mycke på honom att stå på kliniken så får han vara hemma sålänge han inte blir sämre igen har ju 10 min dit så
tack
grovtamen var nu på plats blev kollad idag igen och hjärtat har dem ingen förklaring på är inte helt normal men mycke bättre så skall givetis kollas igen men att tarmen var på plats var härligt
Men hur upptäcker man en förstorad mjälte?
Jag har aldrig hört talas om det men hur mår magen utan mat i fyra dygn fick hästen andapsin eller liknande för att skona magen under tiden?
Jag vet att vissa veterinärer förordade matförbud förr vid kolik i flera dygn men jag har aldrig hört det nu förtiden och har då trott att det är eftersom man nu vet att risken för magsår är så stor när de är utan mat så länge.
Hur länge fick hästen vara inlagd? Hur mår hästen nu?