- Svar: 26
- Visningar: 3 173
Det finska Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) har genomfört säkerhetstester på elva ridhjälmar. Nio av dessa klarade inte testerna och drogs bort från marknaden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj, stora namn ju!
"De ridhjälmar som drogs tillbaka från den finska marknaden var Samshield Shadowmatt, Casco Nori Hufeisen, Imperial Riding Olania Crystal, USG Ridhjälm Comfort Training, Back on Track EQ3 Lynx, Equitare Hile ridhjälm, Hansbo Hs Vision Tech Profile, HKM Carbon art ridhjälm och Horse Ashley barnridhjälm."
Lite intressant är att BoT EQ3 Lynx var en av de som fick bäst betyg av Folksam 2018.Samshield och några andra stora (och dyra) namn har väl fått dåliga testresultat förr dessutom?
Nu hittar jag tyvärr inte vilka som faktiskt blev godkända, det hade varit intressant i sammanhanget.
Mycket möjligt att det bara är en viss batch, men ändå skrämmande. Vad är det som säger att inte andra otestade batcher också är dåliga?Artikeln är lite missvisande. För de flesta hjälmarna var det en batch som drogs tillbaka. Inte alla hjälmar av aktuell modell.
Lite intressant är att BoT EQ3 Lynx var en av de som fick bäst betyg av Folksam 2018.
Hm, intressant synpunkt det andra stycketVad jag kunde utläsa var ett av de stora problemen med den att den inte satt kvar tillräckligt bra på testhuvudet? Gissar att sånt kan innebära stora skillnader mellan olika tester. Sen testar de islagsdämpning på lite olika sätt, och viktar olika vid bedömningen.
Ett stort problem med hjälmar är väl att vedertagen teststandard inte har tillräckligt bra överföring till ridning som sport egentligen, så när man väl börjar testa utifrån vad respektive labb tycker är viktigast kommer det spreta.
Hm, intressant synpunkt det andra stycket
Jag skrev först en massa innan jag kom plötsligt på en annan tanke och raderade allt. Är inte dessa hjälmar specifikt ridhjälmar? Dvs de är anpassade för skydd i ridning och i den miljön, och då borde ju testerna utgå från det?
Håller inte hjälmarna för en grej inom ridningen så ska de väl såklart inte vara acceptabla oavsett vad det labbet testade för?
Och det var lynx det var en batch som återkallades. Hade varit bättre med ordentlig information. Jag fick leta upp det finska testet och be min bättre hälft som talar finska att översätta.Lite intressant är att BoT EQ3 Lynx var en av de som fick bäst betyg av Folksam 2018.
Jag kan ju ändå inte låta bli att bli orolig när en batch döms ut. Hur vet jag att alla andra batcher som inte testats av oberoende testcenter faktiskt uppfyller kraven?Och det var lynx det var en batch som återkallades. Hade varit bättre med ordentlig information. Jag fick leta upp det finska testet och be min bättre hälft som talar finska att översätta.
Som jag förstod det så hade det finska testet testat just mot samma saker som standarden, alltså kontrollerat att hjälmarna uppfyller det som CE-märkning säger att de ska.Vad jag kunde utläsa var ett av de stora problemen med den att den inte satt kvar tillräckligt bra på testhuvudet? Gissar att sånt kan innebära stora skillnader mellan olika tester. Sen testar de islagsdämpning på lite olika sätt, och viktar olika vid bedömningen.
Ett stort problem med hjälmar är väl att vedertagen teststandard inte har tillräckligt bra överföring till ridning som sport egentligen, så när man väl börjar testa utifrån vad respektive labb tycker är viktigast kommer det spreta.
Jag minns inte om det stod något om de testat fler batcher. Men övriga var och är okej sälja på den finska marknaden så man får hoppas det.Jag kan ju ändå inte låta bli att bli orolig när en batch döms ut. Hur vet jag att alla andra batcher som inte testats av oberoende testcenter faktiskt uppfyller kraven?
Såklart passar inte alla hjälmar alla men att ratten/inställningsanordningen skulle bli dålig har jag aldrig upplevt och då har jag använt sådana hjälmar sedan det kom.Lynx er jo en hjelm med skru hjul i nakken for å tilpasse størrelsen, og de hjulene blir ofte dårlige fort og klarer ikke holde hjelmen stram. Og hjelm med hjul passer absolutt ikke til alle hodeformer, hos meg kan de tippe 45 grader til siden selv om hjulet er stramt.
Siden de ikke passer meg så har jeg ikke egne erfaringer, men jeg har flere venner som har hatt hjelmer med hjul, og de har måttet skifte ut hjelmene etter ca 1 år, maks 1 1/2 år, fordi hjulene ikke holder hjelmen stram lenger.Såklart passar inte alla hjälmar alla men att ratten/inställningsanordningen skulle bli dålig har jag aldrig upplevt och då har jag använt sådana hjälmar sedan det kom.