Nikita har FORL, operation på fredag

MJLee

Trådstartare
När jag vaccinerade Nikita hos min vet i Stockholm i slutet av december bad jag honom kolla hennes mun eftersom hon har ful andedräkt. Han konstaterade att tre tänder är inflammerade och FORL är mycket troligt. Jag vill egentligen att han skulle operera men kände inte att det var rätt mot Nikita att åka tåg till Stockholm fram och tillbaka + att bo hos syster med en urjobbig katt som bara vill vara med Nikita. Så nu är operation bokad hos veterinärkliniken i Bollnäs till fredag. Skitjobbigt att tänka att hon haft ont i flera månader :cry: och nu kommer jag att ha ångest tills hon är hemma och vaken på fredag kväll.

Är det någon mer som har erfarenhet av att operera sin katt mot FORL? Helst inga skräckhistorier om katter som aldrig vaknat ur narkosen :(

Dessutom är det fredagen den 13 hon ska opereras :nailbiting:

När jag vaccinerade Nikita hos min vet i Stockholm i slutet av december bad jag honom kolla hennes mun eftersom hon har ful andedräkt. Han konstaterade att tre tänder är inflammerade och FORL är mycket troligt. Jag vill egentligen att han skulle operera men kände inte att det var rätt mot Nikita att åka tåg till Stockholm fram och tillbaka + att bo hos syster med en urjobbig katt som bara vill vara med Nikita. Så nu är operation bokad hos veterinärkliniken i Bollnäs till fredag. Skitjobbigt att tänka att hon haft ont i flera månader :cry: och nu kommer jag att ha ångest tills hon är hemma och vaken på fredag kväll.

Är det någon mer som har erfarenhet av att operera sin katt mot FORL? Helst inga skräckhistorier om katter som aldrig vaknat ur narkosen :(

Dessutom är det fredagen den 13 hon ska opereras :nailbiting:

Jag har haft två katter som opererats. Den första hämtade sig direkt, såren läkte jättefint och det var inte problem alls.

För den andra gick själva operationen bra men det var ett helvete att få det att läka. Först gick stygnen sönder, sen blev det inflammerat osv. Det blev många dyra återbesök och de fick skära upp allt och spola ur. Sen läkte det äntligen och sen dess har det inte varit några problem :) Han hade tyvärr ganska mycket så många tänder rök, och det blir tandkoll en gång om året.

Båda katterna var som vanligt direkt efter att de vaknat till liv igen och de fick smärtstillande så de hade inga problem att äta heller (blötmat). Den ena var runt 12 år gammal och den andra 8 år.

Det går säkert jättebra ska du se :) Jag hade också dåligt samvete över att min M fick gå runt och ha ont några månader innan jag upptäckte det, litade lite för mycket på att de var veterinärbesiktade på katthemmet..

För den andra gick själva operationen bra men det var ett helvete att få det att läka. Först gick stygnen sönder, sen blev det inflammerat osv. Det blev många dyra återbesök och de fick skära upp allt och spola ur. Sen läkte det äntligen och sen dess har det inte varit några problem :) Han hade tyvärr ganska mycket så många tänder rök, och det blir tandkoll en gång om året.

Båda katterna var som vanligt direkt efter att de vaknat till liv igen och de fick smärtstillande så de hade inga problem att äta heller (blötmat). Den ena var runt 12 år gammal och den andra 8 år.

Hur upptäckte du inflammationen var den uppenbar, dvs svullen i munnen, katten hade uppenbarligen ont/besvär? Om man ska se något positivt så är det att Nikita äntligen kommer att snällt äta sin blötmat istället för att skrika efter torrisar hela tiden.

Hur upptäckte du inflammationen var den uppenbar, dvs svullen i munnen, katten hade uppenbarligen ont/besvär? Om man ska se något positivt så är det att Nikita äntligen kommer att snällt äta sin blötmat istället för att skrika efter torrisar hela tiden.

Han visade ingenting. Åt, lekte, var glad. Det upptäcktes på första återbesöket att stygnen gått upp men de ville se om det tänkte läka ändå. Återbesök veckan efter och det var inflammerat så det blev antibiotika och de gjorde rent. Återbesök veckan efter igen och det hade inte börjat läka som det skulle, så några dagar sedan fick vi lämna in honom igen för sövning och operation. Sen blev det återbesök veckan efter igen, och så en eller två gånger till efter det innan det äntligen vad läkt. I semestertider. Det blev dyrt ;)

Så man märkte absolut inte att det inte läkte som det skulle om man inte kikade i munnen. På min klinik ingick ett återbesök, vet inte om det kanske är standard överallt?

Och var inte så säker på att blötmaten blir poppis, min M var fortfarande inne på torrfoder då och tyckte själv inte att han hade några problem att tugga (nu har vi barnspärr på alla skåp..) så jag fick blötlägga torrfodret åt honom istället :grin:

Min 12-åriga tant har numera inga tänder kvar alls pga FORL. Det upptäcktes när hon var inne för undersökning av en knöl på magen (juvertumör) och alla tänder opererades ut i två omgångar under sommaren och hösten förra året, efter att tumören hade blivit borttagen.

För henne gick läkningen fantastiskt bra. Hon mådde super redan när hon kom hem efter operationerna, och visade aldrig några tecken på obehag. Hon var smärtlindrad i en vecka efter båda operationerna. Efter andra operationen fick hon en lätt infektion i tandköttet och fick en antibiotikakur och ytterligare ett återbesök, men några fler komplikationer var det inte. Jag fick vakta henne när min andra katt fick sitt torrfoder, för hon förstod inte alls att hon inte fick tugga på hårda saker medan hon läkte. Smärtlindringen fungerade uppenbarligen bra. :D

Två av föräldrarnas katter har också haft FORL och fått opereras i ett par omgångar. Den första var tydligt påverkad efter operationerna, men hon fick ingen smärtlindring (väldigt märkligt såhär i efterhand, men det var första FORL-katten de hade, så de tänkte nog att det är så det brukar gå till...). Den andra opererades i höstas och mådde precis som min tant prima i princip direkt.

Veterinären som opererade min tant sa att återhämtningen brukar vara lätt - munnen läker väldigt bra och det brukar vara en lättnad för katten att ha blivit av med tänder som har gjort ont tidigare.

Håller tummar och tassar för att din kisse får det lika lätt som min!

Nu är vi hemma och båda har överlevt. Jättebra att jag fick vara med hela tiden. De har bra tandvårdsutrustning tror jag, såg ut som den de har för människor med massa olika borrar. Ingen narkos utan bara en spruta :confused: Nikita somnade i mina armar. Vet tog bilder direkt till en liten dator, såg tre tänder - två längst in på ena underkäken och en längst in på den andra.

Lite borrande och den var borta, det tog några minuter på varje sida sedan var det över. Bara torrisar ett tag framåt - så hon kan svälja dem hela. Nikita kommer vara överlycklig :D så imorgon blir det inköp av RC för kittens tills hon läkt lite sedan blir det RC för vanliga katter tills allt ser fint ut. Hmm, det blir nog en Lukaskatt om jag inte har koll. ;) Om hon nu bara vaknar helt och är ok känns det så himla bra. Bra pris också för tre tänder, röntgen och tandsten, 4,300.

Efter en sömnlös natt för matte - jag ville vaka för att se till att om något var fel så kunde jag åka in akut - så mår Nikita prima, hon är helt normal med pigga ögon, inga balansproblem och pratar, kurrar och tom slickar mig. Hon har ätit sina RC kittens och tycker matte är allmänt löjlig men är inte främmande för att ta emot Dreamies och äta RC för att övertyga matte om att hon kan äta trots tandutdragning. Metacam ikväll för att se till att hon inte har ont - vet tyckte det var onödigt men det tyckte inte jag!

Nikita syddes inte alls, tänderna togs bara bort? Och jag frågade om återbesök men det tyckte vetten var onödigt om jag inte ansåg att Nikita inte mådde bra :confused: Nu blir jag lite nervös. Jag kanske ska boka in en uppföljning i alla fall om några månader för att se till att allting ser bra ut. Får väl kolla lite extra i munnen, inte det allra enklaste med Nikita. :meh:

Som sagt, enligt vet ingen blötmat bara torrisar tills hon läker ihop eftersom hon kan svälja dem hela och det inte fastnar rester i såren. Nikita är överlycklig :up:

Nu har min katt inte FORL, men dålig munhygien och fått plocka bort tänder.

Inget återbesök behövdes och jag kikade lite i munnen själv för att se att han såg bra ut.

Min gamla katt hade TR och alla operationer gick bra, till och med den sista som utfördes med ett mycket sjukt hjärta. Men läkningen efteråt var ett rent helvete varje gång, men jag har förstått att det är relativt ovanligt med sånt hemskt trassel. Jag håller mina tummar för att läkningen fortsätter som den ska :)

Min gamla katt hade TR och alla operationer gick bra, till och med den sista som utfördes med ett mycket sjukt hjärta. Men läkningen efteråt var ett rent helvete varje gång, men jag har förstått att det är relativt ovanligt med sånt hemskt trassel. Jag håller mina tummar för att läkningen fortsätter som den ska :)

Hur märkte du att läkning gick dåligt? Reagerade din katt på smärta, dregglade, svullet och blödande tandkött, dålig apptit?

Hmm, det blir nog en Lukaskatt om jag inte har koll. ;)

Harkel! Host! Hörru!

;)

Har haft tre med FORL. Alla siameser. Honorna med svår FORL, hanen med lindrig. Generellt dyrt för plånboken, men katterna brukar må enormt mycket bättre med tänderna borta.

Aldrig haft återbesök. Inga problem med läkning. Inga stygn. Däremot har det rekommenderats mjukmat tills läkt, just för att vissa envisas med att tugga torrisar ändå.

Eftersom katter skiter i vad de ska har samtliga ätit även torrisar från dag ett ändå. Honorna har fått blötmat med (hanen äter inte sånt)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka