Nickande häst!?

lollylollo

Trådstartare
Hej på er alla hästmänniskor!
Min sommarhäst, som jag nu haft trejde året i rad, ( connemara, 23 år, sto ) har börjat nickat med huvudet!:crazy: Hon har öronen glatt frammåt åh bara står åh nickar! Inte alls kraftigt utan bara lite lätt. Hon går bra, och ser helt frisk ut! Hon har haft fång för nått år sedan men blev frisk. :)
Har försökt sökt åh googlat på vad felet är men hittar inget bra svar. Så vänder mig hit!
Är rädd att de är nått farligt, vad tror ni de kan bero på? tacksam för svar!:)

Sv: Nickande häst!?

Min häst gör så när hon ser nåt intressant. Spetsade öron och lite nyfiket nickande. Som att hon står och pratar lite med sig själv och funderar kring vad hon ser. Sedan brukar hon traska fram mot det intressanta, stanna ett par ggr på vägen och nicka...

Eller så är det ett sätt att bli av med flugor. Eller så gör hon det när hon halvsover, liksom nickar till...

Mina gör så när det är insekter speciellt en av dom nickar konstant om hon inte har sin huva på. Testa sätta på hästen en flughuva och se om den slutar.

Varför skulle den vara halt för att den står och nickar? (Bara undrar :) )

Är också nyfiken på varför de gör så. :) Gick förbi ridskolans sommarhage igår. Två av stona (äldre hästar) stod och nickade stort och glatt på varsin sida om flocken. Övriga stod och betade och viftade med svansarna. ^^

Om jag får gissa så tippar jag på att bli av med irriterande flugor och insekter.
Är det när hästarna är i hagen och står och vilar som du menar?
Då garantera jag att det är för att hålla insekter borta, har ett gäng hästa som gör likadant.
Tänk dig själv att stå still och vila och ha en massa flugor som krälar överallt i ansiktet, då skulle nog du oxå nicka lite om det hjälper.;)

O_o Eh nä hon är inte halt. Hon står och nickar för att bli av med insekterna.

Annars vore det en konstig hälta som bara uppstår då det är flugor och försvinner med hjälp av en huva.

Trodde hon nickade när du red.
Att hästar försöker bli av med flugor och annat otyg i hagen är trodde jag alla hästägare visste. För att underlätta för hästen använder man flugspray, huva och ev flugtäcke. Är det för illa får man ta in hästen de värsta timmarna.

Haha, det är ju helt självklart! Att jag inte tänkte så långt... :D
Ser lite roligt ut dock. Upp och ner, väääldigt långsamt. Min ruskar på huvudet för kung och fosterland så öronen slår i varandra när hon blir irriterad av insekter. Men så är hon inte den finkänsligaste hästen i hagen heller. ^^

Jag har en häst som nickar när han vill prata med oss. Inte aggresivt och året om. Jag uppfattar det som en glad o positiv signal att jag ska komma fram o prata eller kela med honom

Men, jo det vet jag, det behöver du inte alls berätta för mig. :meh:
Däremot så står inte alla hästar och nickar för att bli av med flugorna.

TS har en sommarhäst och är ingen hästägare det kanske inte är så lätt att veta allt, därför delade jag med mig av min erfarenhet av nickandet, men som sagt, jag vet hur jag gör för att hjälpa mina hästar. Så.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 905
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 509
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 468
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har en d ponny som vi har haft ca 4-5 år. Hon har en patella upphakning men hon har ändast hakat upp sig en-två gånger under...
Svar
4
· Visningar
3 573
Senast: miniola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka