Ni vetkunniga - ge halvdos eller ingen alls? (Finadyne)

Alexandra_W

Trådstartare
Fbldonnan fick ju en 10 dagarskur finadyne ordinerad. Dag nio idag, och således ska det vara sista dagen imorgon. Dock så har jag lyckats 'drälla' med finadyne (råkat trycka ur för mkt när jag ska trycka bort luften ur sprutan och så, en gång släppte sprutan från kanylen med).

Så, hon ska ha 10 ml/dag, och tills morgondagens spruta finns det bara 5 ml. Ska jag ge den ändå, eller är det av någon anledning dumt att ge halv dos? (PC t ex hade jag ju aldrig gett halv, men där har vi ju resistens att tänka på). T ex att det är totalt jäkla overksamt i halv dos?

Sv: Ni vetkunniga - ge halvdos eller ingen alls? (Finadyne)

Ge normaldos så länge det räcker, och ge det som finns kvar vid sista givan.

Sv: Ni vetkunniga - ge halvdos eller ingen alls? (Finadyne)

Jag är egentligen bara kunnig när det gäller läkemedel för människor, men jag kan kanske spåna lite i detta. Finadyne hör till läkemedelsgruppen NSAID, precis som exempelvis Ipren och Diklofenak. Om en människa skulle ta en för låg dos av detta läkemedel så är detta inte skadligt, men läkemedlets effekt uppnås inte till fullo. I alla fall då det gäller tabletter som tas peroralt (via munnen). Jag kan dock inte uttala mig säkert om detta då det gäller hästar och andra administreringsformer än peroralt ex. intramuskulärt.

Liknande trådar

Hästvård Jag som precis började andas ut då hästen varken fallit död ner i allergichock eller fått en prokainchock hittade istället idag en stor...
2
Svar
39
· Visningar
10 451
Senast: Kirre
·
Hästvård Skit oxå, jag låter alltid min nervositet och orolighet stå i vägen för förnuftigt och rationellt tänkande. Kommer ut i stallet och...
Svar
14
· Visningar
1 386
Senast: dee79
·
Övr. Hund Kapa kulorna på riesenherren var ju ur nästan alla aspekter ett skitbra val. Men nu åkte jag på det där jag sluppit med tidigare hundar...
2
Svar
30
· Visningar
3 976
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 709
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka