'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Mm, frysbox är trevlig, tyvärr är den paj, och frysskåpet.. välfyllt. Ligger en halv jäkla älg och skräpar där. Så därför det inte går att köpa så mkt på en gång = fler resor och då sticker priset. Finns det i Uppsala och hyfsat flexibelt att hämta blir det dock bättre, har iofs 8½ mil dit - men jag jobbar där så är ju där ändå.

Så du tror det skiljer i mättnadskänsla mellan konserv och färskfoder? För på konserv blev han ju hysteriskt hungrig?

Apropå hungrig så än ser jag ingen viktförändring, men lite tidigt (Vägde i tisdags btw, fy.. 5 kg för mkt, och då för mkt från 'högsta acceptabla hull', inte 'idealhull'). Däremot har jag märkt att 'snacksen' - dvs den mat som står framme dagtid att äta när man vill - är betydligt mer orörd nu än innan jag började bulka. Lite sitter nog i att han tycker maten är väldigt osmaklig (kors i taket, matmonstret tycker nja), men jag tror en del sitter i att han iom bulkandet är mättare? Dock får man fortfarande passa honom, annars tar han tikens rester innan man hunnit blinka och innan man ens hunnit sträcka sig efter skålen. Och jag måste ställa fram 'snacksen' någon timme efter de ätit, annars fortsätter han av bara farten att länsa skålar.

Och HUALIGEN v ilka foderkostander, jag ska aldrig mer gnäll om dyrt ens om jag igen får ge medicinsk foder (det landade för två stora, svårfödda greyhounds på din vinterkostnad.. )

Och HUALIGEN v ilka foderkostander, jag ska aldrig mer gnäll om dyrt ens om jag igen får ge medicinsk foder (det landade för två stora, svårfödda greyhounds på din vinterkostnad.. )

Haha, jag tycker det är ganska normal foderkostnad. Före åt hanen royal och det blev också ganska hög kostnad.
Mina djur äter mig ur huset :d Katterna äter två plattor i månaden med blötmat. Det kanske är därför jag alltid har så dåligt ställt nuför tiden

Men de är ganska stora mina hundar, hanen väger ca 41-42 och tiken ca 29 kg och är ganska aktiva.

Tja, de är ju i size med mina, tiken 26 kg (greyhound, 65 cm i mkh), hanen väger nu 42 (inte mätt exakt men uppåt 70), men ska väga mindre ;) Förra hanen var en fasligt svårfödd greyhound, 30 kg, 70 cm.

Tre katter med, på apdyrt torrfoder. Om man inte räknar med de så vovvarna äter ju 2 fodersäckar/månad ungefär a ca 400 - 450 kr/st, så blir ändå under ditt, tack och lov =)

Så du tror det skiljer i mättnadskänsla mellan konserv och färskfoder? För på konserv blev han ju hysteriskt hungrig?

Det är ju väldigt mycket vatten i konserverna så jo, nog skiljer det. Har testat lite olika och upplever också att mättnadskänslan är större på färskfoder än på burkfoder.

Jo, och var just pga mer vatten - kunna ge mer mängd (volym) jag provade, med baktanken han kanske skulle tycka att han fick massor med mat då. Men nix, sån tur hade jag inte, därav 'oron' att han ska äta upp färskfodret på ett nafs, blir ju ganska 'små' mängder, och sen tycka 'var är resten'? ;) Men får se om jag kan få möjlighet att prova sen om det behövs, ska se vad 'säcken ut' med det här gör först.

Färksfoder plus kompletteringsfoder? Fast då pratar vi krångligare logisitik och ekonomin vill jag inte tänka på, men det är ett alternativ.

Magnussons har ett bakat foder som är tänkt att komplettera om man ger färskt kött till hunden.

"Original - Blanda 12 kg

Beskrivning: Ekologiskt kompletteringsfoder. Avsett för den som själva vill blanda sin egen foderstat. Fodret ersätter t ex kokt ris och ska kompletteras med animaliskt protein (företrädesvis kött och ägg), mineraler, vitaminer och vatten.
"
länk

Jo, frågan är dock hur det blir med vikten med det, om det kompletteringsditot står framme. Men lägger det på listan över 'att kolla upp sen', tack.

Ngn som vet hur det är med blodpudding, är det magert eller fett?

Jag har en i frysen. Det står 9 g / 100 g på den. Finns säkert både med mer och mindre fett.

Blodpuddingen hade jag i mest som 'godis', en skiva/dag skuren i tärningar. Transformerade en annars ganska 'ofjollig' riesen till någon obskyr variant av toypudel som satt på bakbenen och tiggde..harkel..

Ska den här blodpuddingen bli något stående inslag så gör jag nog själv, eller eh, jag ber mamma göra (hon kan, men inte jag *s*). Nu var det ju mest '3 för 20 kr' som fick mig att ens tänka på det ;)

Han står kvar på burkchampinjoner och majs som buld, lite pasta i ett av målen, men försöker hålla det på just lite. Majsen går rakt igenom btw, så de tas inte alls upp, så antagligen behöver jag inte oroa mig för 'sötheten' i burkmajs?

Hela bantningskonceptet förenklades dock hux flux igår, då jag blev tvungen att avliva greyhoundtiken =/ Så nu behöver det inte stå mat framme i alla fall, borde förenkla. Samtidigt försvann lite 'gratismotion' så jag vetesjutton.

Kan man på något sätt räkna ut hur lite pellets man törs ge, med ledning av innehållsdeklarationen? Enligt säcken ska han ha 11 dl för sin vikt, nu är de ju bara en 'guide', men jag har gett honom 8 dl nu (4 morgon, 4 kväll), men sänkte för ett par dagar sen så han får 6 dl/dag. Men blir lite tveksam om han får i sig vitaminer och sånt som han ska?

Det är nog ingen fara.

BTW så har jag precis skannat in tabeller med riktvärden för hund. Om du vill ha dem så kan du skicka PM så mejlar jag över dem. De är från en norsk bok, men är enligt min "foderguru" enligt den senaste forskningen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 932
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 355
Senast: GardenAngel
·
Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 871
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 170
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur