Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Alexandra_W

Trådstartare
Fblstoet har en senskideinflammation. i carpus ena fram, det är senskidan till långa tåsträckaren som inte 'mår så bra'. I vintras, innan jul, kom hon in från hagen med ett extremt svullet knä, DV var ut, fick finadyne i 5 dgr och boxvila. SVullnaden la sig men kvar var en galla (i senskidan). Klinikkoll med rtg + ultraljud fastställde diagnosen. Behandlades med tuppkam och kortison, och gallan gick ner ganska omedelbart och knäet blev svalt och torrt. Stod 2 v på box, sen utsläpp. Knäet fint trots lek och bus, sen kom det regn och lera och så var det galligt igen. Vet sa först avvakta, men när det inte gav sig så in igen. Där UL visade att hon inte alls var bättre och det fanns fibrinstråk =/ Ny behandling, i både senskida och carpalled. Direkt ut i hage. Gallan gick ner på en vecka, och knäet har sen dess hållit sig jättefint.

Tills för 2 veckor sen då det kom en liiiiten galla på samma ställe. Bokade tid på klinik, fick tid en vecka senare. Dagen innan klinikbesök säger det pang poff och gallan blir JÄTTESTOR.

Behandlades återigen i senskidan med tuppkam och kortison, fick 5 dagar finadyne med, och så boxvila med promenader. Gallan gick ner med 95% inom 3 - 4 dygn, men sen vände den upp igen. Jag ringde då och pratade med vet som förlängde boxvilan från de initiala 5 dygnen till 2 veckor, dvs fram till ÅB. Och som la till att det inte var jordens undergång att gallan inte gått ner/gått upp lite igen, och att jag fick vara beredd på att den kunde bli kronisk, men att den absolut INTE fick bli hård.

Gallan har dock hela tiden varit supermjuk. Fast imorse märkte jag att den var lite hårdare. Fortfarande såpass mjuk att man kunde 'trycka in' den (så buktar den ut nedanför ligamentet istället). Men ändå markant hårdare än tidigare. Efter några h i sjukhagen var den mjukare igen, men ändå inte lika supermjuk som innan. Tyvärr kan jag inte nå vet den här veckan och höra, pratade med min hemmavet igår, som tyckte att 'det är ju väldigt svårt för mig att säga som inte sett hästen 'från början' och kan avgöra hur det förändrats från det initiala skedet'.

Men, nu i morse kom ju såklart funderingen på 'hur hård är hård?'. Gallan får absolut inte bli hård, då var det in igen ögonaböj. Men när är det fara? Är det det bara den blivit hårdare men fortfarande är mjuk? Eller om den blir hård-hård :confused:

Andra frågan är promenaderna. De ska enligt beh vet succesivt utökas. Kruxet är att stollhästen (som - det ska hon ha cred för - är kolugn i sin lilla hage och inte stojar där) i princip inte går att promenera, hon är mer vild än tam och bara taktar, exploderar och far. Något hon ju absolut inte ska. Så jag la ner promenaderna och gav henne lite större hage. (Med ledninga v att vet när vi från början pratade om 5 dygn boxvila och sen vanlig hage om hon inte sprang, tyckte att om hon rör sig mycket is kritt i hagen, så behöver hon inte promeneras). Men nu undrar jag ju såklart om den här 'försämringen' av gallan hänger ihop med de uteblivna promenaderna? Hon rör sig en del (i skritt) i sjukhagen, men mest står hon ju still?
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Ingen?

/Alex - efter ännu en urartad, misslyckad promenad :crazy:
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Svårt o säga men egentligen ska inte gallan bli hårdare för att hon står tycker jag. däremot större kanske.
kanske borde få tag på nån o få lite rådgivning?
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Tja, hemmavet kikade på henne i förrgår (han var här i annat ärende) och tyckte mest som sagt att 'svårt att säga när man inte sett det hela från början, ring behandlande vet och hör?' Då pratade vi inte om 'hårdhet' (den var mjuuuk då), utan om 'släppa ut som sagt nu imorgon, eller inte släppa ut iom att den inte gått ner helt?'

Hemmavet tyckte ju då som sagt att han ju är en sån som INTE är för boxvila, men att eftersom det var andra gången med samma problem så var det ju sämre. Men att det var otroligt svårt för honom som inte sett henne 'dag 1' att se hur stor/liten förbättring det var.

Och jag fick ju sedermera tag i behandlande vet, som tyckte 'bra' att den iaf gått ner till hälften, men också att hon skulle stå kvar på boxvila/sjukhage tills ÅB (dvs 11 dagar till). Och att jag skulle succesivt utöka promenaderna. Och att det inte var hela världen om den inte gick ner mer, men den fick INTE blir hård.

Så, utan att köra in och visa upp damen (vilket just nu är omöjligt även om jag mot all förmodan skulle lyckas få tag på beh vet imorgon) så lär jag inte få mer svar.

MEN.. efter - som jag skrev - ännu en kapitalt misslyckad promenad. Där damen skötte sig finfint i tre minuter och sen fick en megaflipp och i tio minuter bockade, stegrade och ffa galopperade runt mig i hysteriskt tempo på 5 metersvolt :crazy:, inklusive ner i dikena och ut på åkern, så insåg jag ju att det här håller inte, de här promenaderna är rena mordet både för mig och henne.

DOCK, så 20 minuter efter idiotierna var gallan supermjuk och nästan helt borta. Så, jag flyttade undan lillkillen (åringen, understimulerad och leksugen som få efter att ha gått med tråkiga surfarbrosvalacken i en vecka i liten rasthage..Inte ett bra sällskap till donnan just nu), och lightsederade donnan, och släppte henne med valacken. Nu har hon fortfarande 'liten' hage i jmf med vad hon brukar ha, men den är STOR med många människors mått mätt, och ffa är den stor nog för att utan minsta problem fnatta runt i, och även få upp fart. Samtidigt så OM hon håller sig lugn där rör hon sig ju mer.

Återstår att se hur det går. Men fungerar inte det (och hon börjar fnatta där t ex), då vetefan hur jag ska lösa det. För jag har inte tillräckligt med droger för att kunna sedera henne nog för promenader (alltså då räcker det inte för utsläppen fram tills torsdag). Hade jag mer knark skulle jag ju kunna sedera henne ordentligt nog för lugna promenader. Men det räcker det inte till, och jag lär inte få mer heller =/
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Alltså hur ser en galla iiii senskidan ut?? Mer specifikt vaar på senan sitter gallan?
Den här hästen
1 hur gammal är den?
2 vad har den gjort tidigare i livet? Gått på bana?
3 Vad har du haft henne till? Dvs. vad har du gjort med henne fram tills senskideinflamationen.
4 Vad ska du ha henne till?
5 Är hästen halt?
6 Om den är det.....har du provat att trava några minuter för och se om den värmer ur?
gulan
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Alltså hur ser en galla iiii senskidan ut?? Mer specifikt vaar på senan sitter gallan?

Taget från dagen innan klinikbesök, när gallan som sagt gick från liten till megastor:

https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=a1c9a89d-7db5-4a08-a2dc-db7203af22ec

Den här hästen
1 hur gammal är den?
4 år

2 vad har den gjort tidigare i livet? Gått på bana?
Inriden som tvååring, gått i löpträning men inte startat.)

Vad har du haft henne till? Dvs. vad har du gjort med henne fram tills senskideinflamationen.

Hagdekoration? :devil: Skämt åsido, hon har vilat en hel del pga traumatiska olycksfallsskador (3 st) och en envis, djup hovböld. I övrigt har hon när hon varit ridbar och igång ridits ut och vi har jobbat på basic, grundläggande saker. Dvs påbörjat omskolning.

4 Vad ska du ha henne till?

Allround, dressyr, hopp, fälttävlan. Såvida hon tycker det är roligt vill säga.

5 Är hästen halt?

Inte den blekaste aning. Hon hade en lindrig hälta i trav vid behandlingen (en vecka sedan), men eftersom hon inte ska trava har jag inte kollat/kunnat se.

6 Om den är det.....har du provat att trava några minuter för och se om den värmer ur?


Hon ska absolut inte trava. Hon ska knalla runt lugnt och stilla utan att ta ett steg snabbare än skritt..
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Min, numera avlidna, häst var heller inget promenadämne. För honom (och mig) var det bättre med större hage utan promenader än sjukhage och promenader. Det gick ändå bättre att leda än att sitta på. Det verkar ju som att hon reagerar positivt på att röra sig. Med en snäll, lugn häst till sällskap skulle jag nog chansa på en större hage och skippa promenaderna.

Jag har dock svårt att förstå rekommendationen " inte ett travsteg". Huvudsaken BORDE ju vara att hon ska röra sig "kontrollerat och i balans i låga gångarter", om det nu skulle innebära något travsteg kan jag inte se att det skulle ge någon större fara? Upplys mig gänra, jag är av en nyfiken natur:p!
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Min, numera avlidna, häst var heller inget promenadämne. För honom (och mig) var det bättre med större hage utan promenader än sjukhage och promenader. Det gick ändå bättre att leda än att sitta på. Det verkar ju som att hon reagerar positivt på att röra sig. Med en snäll, lugn häst till sällskap skulle jag nog chansa på en större hage och skippa promenaderna.

Jag har dock svårt att förstå rekommendationen " inte ett travsteg". Huvudsaken BORDE ju vara att hon ska röra sig "kontrollerat och i balans i låga gångarter", om det nu skulle innebära något travsteg kan jag inte se att det skulle ge någon större fara? Upplys mig gänra, jag är av en nyfiken natur:p!

ETT travsteg är väl säkert ingen fara, men hon ska inte trava om vi säger så då. Utan idealet är skritt och enbart skritt. Exakt varför kan jag inte svara på, men det var betydligt striktare 'schema' den här gången än förra, antagligen har det att göra med prognoser, risk för att det blir kroniskt etc.

Hon fungerade sist (då exploderade hon dock med jämna mellanrum dagligen på boxvilan och drog väl ur en del ånga där) betydligt bättre uppsuttet än i snöre sist. Jag hade i princip bestämt mig för att prova uppsuttet. Men iom att hon gav mig en hjärnskakning light igår, och drog ett muskelfäste i axeln på mig alldeles knas idag, så är jag dels en arm kort, och min balans är inte vad den borde vara pga snurret i huvudet, så jag skulle nog fara som en projektil vid minsta bock hon la av just nu, så jag törs inte chansa. (För en heljusterad matte, och det finns inget annat att göra än att sparka ut henne dygnet om i stor hage med båda kompisarna, inkl åringen.. )

Men det var otroligt stränga order på skritt och bara skritt. Och det finns ju en anledning att jag fick de droger jag fick fast man egentligen INTE får göra så..
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Jag har nog inget att tillföra diskussionen egentligen, men ett av mina ston drog på sig en senskideinflammation i ett bakben i fjol. Hon blev också ordentligt gallig, fick butta både in- och utvärtes, samt BOT. Det kom igen en gång nu i vintras, då hon fick samma behandling, med faktiskt snabbare resultat.
Hon gick hela tiden i stor hage med de andra, och promenerades vid hand, men så är hon inte så springig av sig heller. Jag hade nog resonerat som du, att det vore bättre att sitta på än stå på marken under era promenader. Tråkigt att det inte är ett alternativ just nu.
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Men, nu i morse kom ju såklart funderingen på 'hur hård är hård?'. Gallan får absolut inte bli hård, då var det in igen ögonaböj. Men när är det fara? Är det det bara den blivit hårdare men fortfarande är mjuk? Eller om den blir hård-hård :confused:

Enda säkra svaret får du från din veterinär men det vet du redan :)

Lite allmän info. Gallan består av vätska som fyller upp ett "ledigt" utrymme. När det finns plats kvar är gallan mjuk. När det är fullt blir den hård. Om gallan blir hårdare så betyder det alltså att mängden ledvätska/senskidesvätska ökar vilket är ett tecken på att inflammationen är kvar/har blivit sämre. Inflammationsprocessen kan göra att det bildas bindvävsfibrer, det kan bli hela "nystan" av bindväv och eftersom hela poängen med senskidor och ledkapslar är att lagren ska glida lätt mot varandra med hjälp av smörjande vätska så är det klart att fibrer blir som "grus" som gör att strukturen fungerar sämre.
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Mm, jag är ju inte så orolig för just den där 'lilla hårdheten' iom att gallan gick HELT ned igår sen efter hennes idioti under promenaden (som nog var rena döden ur andra aspekter). Hon var helt ren vid intag, efter att hela em skött sig i den större hagen med. Glömde klämma imorse men ska strax kolla.

Men iom att den gick ner helt av rörelse så var det nog 'bara' att den fyllde på. Samtidigt, då när den var hårdare, så var den ändå mkt mindre (hälften ungefär) från när den var 'ny' och då var den jättemjuk.

Hon har redan fibrinstråk i senskidan sen förra gången tyvärr =/
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Vet en häst som ser ut som din - dock permanent. Det är först nu som hon blivit halt av sitt tillstånd, nyss fyllda 25 år. Veterinären sa att antingen blir de halta eller inte, men blir de halta blir prognosen dyster.
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Kan det vara en cirkulationsstörning, eftersom den minskade i samband med hästens egen rörelse?
Har Du funderat på magneter?
Många hästar har fått hjälp genom att magnetbehandlingar ökar blodcirkulationen och därmed kan vätskeansamlingar minskas.
Det finns några företag i Sverige som tillverkar effektiva magnetprodukter.
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Vet en häst som ser ut som din - dock permanent. Det är först nu som hon blivit halt av sitt tillstånd, nyss fyllda 25 år. Veterinären sa att antingen blir de halta eller inte, men blir de halta blir prognosen dyster.


Risken just med om man inte får fatt i det och behandlar och lyckas häva inflammationen i tid, då blir det kroniskt. Vilket i sig inte behöver vara jordens undergång, men om gallan då blir hård, hästen blir stel i knäet eller på annat sätt får smärta från området, på en kronisk inflammation/galla - ja då är det rätt dysterst.

Därför man vill hävla den i tid vid första tillfället, så den inte får chans att bli kronisk.

Vinnaren - jo antagligen hänger det ihop med cirkulationen. Hade fyllt i lite igen inatt (men mjuuk), får se om den går ner nu i 'stora' hagen igen.

Jag har inga goda erf av magneter sen tidigare, så nej inte funderat på det.
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Hej fick sj idag samma prognos som du hade på din häst i somras... Så nu undrar jag bara hur det har gått om hon är helt frisk nu eller om hon har känningar kvar av d????

*LITE GAMMAL TRÅD MEN HOPPAS PÅ SVAR ÄNDÅ*
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Den hästen fick resa till Trapalanda om jag inte minns fel. Men det var av andra orsaker har jag för mig
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Den hästen fick resa till Trapalanda om jag inte minns fel. Men det var av andra orsaker har jag för mig

Hon åkte till himlen i november, på grund av knäet tyvärr. Hon var bättre men inte bra på ÅB efter tråden, behandlades igen, den gången med bara tuppkam, fick en allergisk reaktion av behandlingen. Spolades och behandlades om, nu med cortison med i coctailen igen, och bredspektrumantibiotika.

Det flaggades för att det kunde bli nödvändigt att gå in kirurgiskt och rensa upp men man hoppades slippa. ÅB efter det gjordes ett nytt UL, stor ful skada på långa tåsträckaren samt sammanväxning mellan tåsträckare och senskida, har bilder. Prognosen lite avvaktande då skadan är ovanlig. Opererades och prognosen väldigt luddig efter op, just pga så få fall att jmf med, men den var försiktigt positiv då de brukar kunna fungera utan tåsträckare.

Opkonv med sjukgymnastik, fem veckor efter op såg det ÄNNU värre ut. Ny sammanväxning, ny inflammation osv =/ Men hon rörde sig helt UA, liite stel i knäet bara, men klockren på böjprov osv.

Nästa besök tog det tyvärr slut. Senskadan var ÄNNU värre, hon rörde sig fortfarande okej, men hade börjat få dagar när knäet besvärade henne kraftigt, gick i vågor. Beh veterinär och operationsvet dömde tyvärr enhälligt ut henne, och f-bolagets veterinär höll med. Skadan som från början rymdes på en UL-bild tog en hel remsa av bilder för att få med hela..

Hon somnade i början av november 2007. Hon hade maximal otur dock.
 
Sv: Ni 'veterinärkunniga' - senskideinflammation med galla - frågor

Oj beklagar verkligen:cry: Ja man tror nog att dom alltid ska vara skadefria å aldrig sjuka men dom e precis som vi att dom kan oxå skada sig å bli allvarligt sjuka.... Beklagar än en gång :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
427
Senast: Grazing
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 869
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 103
Senast: Tjholahopp
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 291
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp