Ni universitetsproffs - hur många poäng ger vilken examen?

Nä, du måste ha ett visst antal poäng inom samma ämne givetvis. Tex 120 hp inom kemi, rättsvetenskap, sociologi, medicin, pedagogik etc.

http://www.utbildningssidan.se/studiefakta/olika-typer-av-examen

Vilket ämne har du flest sammanhängande poäng? Jag tänker A-, B- och ev C-kurs?

Sedan funderar jag på om du skulle kunna ta ut en examen genom att läsa något som verkligen intresserar dig, och sedan tillgodoräkna dig det du läst på juristprogrammet? Du borde kunna få en kandidatexamen i samhällsvetenskap eller liknande.

Men handen på hjärtat, när du är så nära, varför inte bara skriva uppsatsen... ja, ja... jag vet att det inte är "bara"... :angel:

/Priffe - med en uppsats kvar på en extrautbildning

Men handen på hjärtat, när du är så nära, varför inte bara skriva uppsatsen... ja, ja... jag vet att det inte är "bara"... :angel:
Jag gjorde ju det nu och den blev underkänd igen. Och äntligen fick jag en bra examinator som faktiskt hade bra kritik att komma med. Han var helt övertygad om att min uppsats är så dålig för att jag lyssnat för mycket på andra och att det blivit för många kockar på en soppa. Nu är den förbrukad i alla fall eftersom den lämnats in för många gånger. Nu måste jag komma in med ett nytt ämne, få det godkänt och skriva uppsatsen. Förhoppningsvis hinner jag till augusti med dispens, för jag är ju körd till maj. Men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om. Jag får inte välja samma ämne igen, vilket innebär att min paradgren börsrätt försvinner.

Var lite inne på att skriva om hur det nya vapendirektivet påverkar svenska jägare, men det tyckte sista examinatorn, som lovat att hjälpa mig få till ett bra ämne och styra upp syftet etc, var för brett eftersom jag hade uppenbarliga problem att inte vara spretig samt att vi faktiskt inte visste hur det skulle bli eftersom det fattas rättsfall mm då lagen är ny.

Så har någon ett ämnesförslag är jag idel öra.

Jag måste flika in här att det absolut går att få jobb om man inte har sin examen. Jag var en sån där som gjorde nästan allt men det fattades två kurser för att jag skulle få ut min examen. Jag hade visserligen skrivit uppsatsen men hade som sagt två småkurser kvar att tenta av när jag gav mig ut i jobbdjungeln.
Jag upplevde att det absolut var svårare eftersom man var överkvalificerad för många jobb och underkvalificerad för andra i och med avsaknaden av examen.

Många myndigheter har ju krav på att man ska ha ex antal poäng men det står inget om att man måste ha examen (typ MIG, AF, Transportstyrelsen m.fl.) och ju fler poäng man har - desto attraktivare. Avsaknaden av examen gör ju dock att lönen blir lägre än för de med examen men det är ju något man får leva med tyvärr.

Iaf så fick jag jobb på Transportstyrelsen som utredare. Jobbade i ett år och sökte på måfå en tjänst som var helt olik den jag hade men som rimmade ganska bra med det specialintresse jag har inom juridiken. Fick tjänsten och efter ett år där damp det ner ett brev på posten att studieordningen skulle ändras och att man var tvungen att slutföra de kurser man hade kvar för att få ut en examen enligt den studieordningen. Då fick jag eld i baken och tog mig i kragen och slutförde. Efter totalt tre år på det arbetet bytte jag igen och har idag en högkvalificerad tjänst som kräver utbildning och erfarenhet i det som är mitt specialintresse. Det är relativt få (om man jämför med efterfrågan) personer med den kompetensen jag har idag och en massa jobb så framtiden ser helt klart ljus ut trots att jag gjorde det svårt för mig själv i början.

Mitt tips är ändå att du på något sätt ser till att slutföra, det blir inte lättare med tiden. Själv hade jag ändå den fördelen att min uppsats var klar och det "bara" var två mindre kurser kvar men de var svåra nog att få till med heltidsarbete, hundar, familj m.m. Arbetsmarknaden blir så mycket bredare med en klar examen men hoppet är ju såklart ändå inte ute även utan examen.

Senast ändrad:

Vad vill du jobba med? Jag upplevde att det jobbet som senare ledde till det jag har idag fick jag till stora delar p.g.a att jag både läst specialkurs samt skrivit en bra uppsats inom det yrkesområdet.

Jag gjorde ju det nu och den blev underkänd igen. Och äntligen fick jag en bra examinator som faktiskt hade bra kritik att komma med. Han var helt övertygad om att min uppsats är så dålig för att jag lyssnat för mycket på andra och att det blivit för många kockar på en soppa. Nu är den förbrukad i alla fall eftersom den lämnats in för många gånger. Nu måste jag komma in med ett nytt ämne, få det godkänt och skriva uppsatsen. Förhoppningsvis hinner jag till augusti med dispens, för jag är ju körd till maj. Men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om. Jag får inte välja samma ämne igen, vilket innebär att min paradgren börsrätt försvinner.

Var lite inne på att skriva om hur det nya vapendirektivet påverkar svenska jägare, men det tyckte sista examinatorn, som lovat att hjälpa mig få till ett bra ämne och styra upp syftet etc, var för brett eftersom jag hade uppenbarliga problem att inte vara spretig samt att vi faktiskt inte visste hur det skulle bli eftersom det fattas rättsfall mm då lagen är ny.

Skulle du kunna tänka dig något djur- eller hästrelaterat?

När jag läste historia, så hade jag en kurskamrat som skrev en uppsats om hur hovslagaryrket utvecklats under de senaste 100 åren. Mycket intressant läsning!

Hon valde ämnet på grund av hästintresset och det höll lågan vid liv.

Vad vill du jobba med?
Bra fråga!
Just nu har jag tappat allt självförtroende för juridiken och tror inte att jag kommer att klara att jobba som jurist i någon form. Egentligen hade jag velat jobba på tex LRF, Jägarförbundet eller någon annan lobbyistorganisation, men jag vet inte. Jag har sökt till Skatteverket flera gånger eftersom jag läst så många skatterättskurser, men de verkar ju inte vilja ha mig.

Jag vet inte. Ibland får jag för mig att jag vill bli domare, men den banan är nog körd för mig pga mina betyg.

Skulle du kunna tänka dig något djur- eller hästrelaterat?
Ja, ett tag var jag inne på att skriva om hur dolda fel funkar i hästnäringen. Men samtidigt känner jag inte alls för det. Jag vet inte. Jag är så vilsen. Vill bara lägga mig i sängen och skita i allt just nu. Känner mig totalt akademiskt misslyckad, vilket också innebär att jag karriärsmässigt är misslyckad. På måndag börjar jag nytt jobb jag har ångest för eftersom det inte är mer än försörjning.

Bra fråga!
Just nu har jag tappat allt självförtroende för juridiken och tror inte att jag kommer att klara att jobba som jurist i någon form. Egentligen hade jag velat jobba på tex LRF, Jägarförbundet eller någon annan lobbyistorganisation, men jag vet inte. Jag har sökt till Skatteverket flera gånger eftersom jag läst så många skatterättskurser, men de verkar ju inte vilja ha mig.

Jag vet inte. Ibland får jag för mig att jag vill bli domare, men den banan är nog körd för mig pga mina betyg.

Då tipsar jag om mina favoritämnen då - fastighets-, mark- och miljörätt. De passar ju dessutom bra om man vill jobba på ovannämnda lobbyistorganisationer :)

Jag ville f ö bli åklagare men kan inte sitta ting då mina betyg inte räcker för att sitta i sthlm eller häromkring och p.g.a barn är jag inte flyttbar. Det är fortfarande en sorg att jag inte blev det jag ville (och vill) men jag känner att man hittar nya särintressen som får vara good enough.

Ja, ett tag var jag inne på att skriva om hur dolda fel funkar i hästnäringen. Men samtidigt känner jag inte alls för det. Jag vet inte. Jag är så vilsen. Vill bara lägga mig i sängen och skita i allt just nu. Känner mig totalt akademiskt misslyckad, vilket också innebär att jag karriärsmässigt är misslyckad. På måndag börjar jag nytt jobb jag har ångest för eftersom det inte är mer än försörjning.

Din stackare! Fy så nedslående! :cry:

Det är inte lätt att lyfta sig i håret själv och bara ta nya tag.

Jag förstår det där med hästrelaterat, det kan vara för mycket också. Liksom för nära det som bara skall vara roligt, för att det skall bli engagerande.

Om du skulle byta bransch, vad skulle i så fall intressera? Det finns numera stora möjligheter att få spännande jobb genom att ha gått yrkeshögskola. Jag vet en tjej som hade läst genusvetenskap och jobben och lyste med sin frånvaro. Efter en utbildning som projektledare inklusive mycket bra praktik, så fick hon flera jobberbjudanden.

Skulle det kunna vara ett alternativ? Jag tänker att dina teoretiska poäng kan smälla högt ihop med något mer "hands-on".

Då tipsar jag om mina favoritämnen då - fastighets-, mark- och miljörätt. De passar ju dessutom bra om man vill jobba på ovannämnda lobbyistorganisationer :)
Okej, då kör vi på det. Nu bestämmer vi oss, för du har egentligen helt rätt här (jag borde blivit mäklare egentligen, hade varit mångmiljonär nu om jag blivit mäklare istället). Jag måste skriva uppsatsen och nu vill jag få tummen ur.

Tips på uppsats då? :) Mark är nog mest intressant, men de andra två är också mycket bra alternativ om vi kommer på en bra frågeställning.

Okej, då kör vi på det. Nu bestämmer vi oss, för du har egentligen helt rätt här (jag borde blivit mäklare egentligen, hade varit mångmiljonär nu om jag blivit mäklare istället). Jag måste skriva uppsatsen och nu vill jag få tummen ur.

Tips på uppsats då? :) Mark är nog mest intressant, men de andra två är också mycket bra alternativ om vi kommer på en bra frågeställning.

Kan du inte läsa till mäklare? Det vore väl toppen med all juridik i bagaget?

Om du skulle byta bransch, vad skulle i så fall intressera?
Hade jag inte varit så feg hade jag blivit journalist redan när jag skulle börja plugga, men alla skrämde mig att det inte fanns några jobb för journalister så jag tänkte om där. Jag hade kunnat tänka mig mycket annat också, men helst vill jag bli egenföretagare igen. Jag trivs bra med den rollen. Frågan är bara vad jag ska göra.

Igår var jag helt övertygad om att jag skulle köpa The Body Shop-affären som är till salu i närheten, men det kommer jag inte.

Jag vill ha ett jobb med frihet, inga fasta tider 8-17, utan man jobbar när man vill och bestämmer själv. Jag har ingenting emot att jobba mycket i perioder, men jag vill också kunna vara ledig i perioder, så jag ska inte bli mjölkbonde. Däremot hade jag absolut kunnat tänka mig någon av de gröna jobben inom odling, djur, mark etc.

Kan du inte läsa till mäklare? Det vore väl toppen med all juridik i bagaget?
Nu finns det ju en miljon mäklare och konkurrensen är stenhård. Vet inte om jag har energin att ta mig in.

Jag är ju en naturlig säljare...men vill jag verkligen sälja? Jag vill ju hjälpa människor och företag. Jag vill styra upp saker och ting. Jag är ju en problemlösare och det är där jag vill vara. Där saker och ting blir bättre.

Känner igen mig en hel del i det du skriver. Jag känner mig också totalt akademiskt misslyckad och definitivt misslyckad karriärmässigt. Har haft arbete ändå men enbart för försörjning och inte för att det är det jag vill. Vilket är oerhört påfrestande psykiskt. Jag kan trösta dig med att jag har både kandidat och magisterexamen men inte har varit önskvärd någonstans i alla fall. Nu efter alla år undrar jag bara varför jag överhuvudtaget studerade. Men men gjort är gjort.

Det enda tips jag har att komma med är att tala med Universitetet där du studerat, hur du ska bära dig åt för att få din examen. Som tidigare sagts i tråden, försök välja ett ämne som intresserar dig. Hästar och juridik finns det ju massor om!

.

Jag vill ha ett jobb med frihet, inga fasta tider 8-17, utan man jobbar när man vill och bestämmer själv. Jag har ingenting emot att jobba mycket i perioder, men jag vill också kunna vara ledig i perioder, så jag ska inte bli mjölkbonde. Däremot hade jag absolut kunnat tänka mig någon av de gröna jobben inom odling, djur, mark etc.

Hahaha - tydligheten går inte att ta miste på! :D

Passande vore att vara författare, spelkreatör/spelutvecklare, konsultuppdrag. Men säljare? Då kan du ju vara entreprenöriell så det förslår!

Nu finns det ju en miljon mäklare och konkurrensen är stenhård. Vet inte om jag har energin att ta mig in.

Jag är ju en naturlig säljare...men vill jag verkligen sälja? Jag vill ju hjälpa människor och företag. Jag vill styra upp saker och ting. Jag är ju en problemlösare och det är där jag vill vara. Där saker och ting blir bättre.

Du skulle väl kunna vara konsult till mindre firmor som behöver juridisk rådgivning inom tex deklaration etc? Jag säger "väl", för jag är okunnig om branschen och hur styrd den är.

Hahaha - tydligheten går inte att ta miste på! :D
Vilket känns enormt skönt att du skriver. Ibland tror jag att jag inte kan uttrycka mig i skrift längre, något som jag trodde att jag hade lätt för.

Passande vore att vara författare, spelkreatör/spelutvecklare, konsultuppdrag. Men säljare? Då kan du ju vara entreprenöriell så det förslår!
Vad ska jag sälja då? Vad ska jag konsulta?
Författare har väl alla drömmen att bli, men det är väl omöjligt med all konkurrens?

Det går ju att kombinera dessa ämnen om man så vill - mark ingår ju i fastighetsrätten och mark och miljö är ju ofta kombinerbart.

Ett tips är att kolla vad som skrivits om för länge sedan där man vet att lagstiftningen ändrats eller håller på att ändras eller som orsakar många tvister i domstol (läs domar från MMD och MMÖ i rättsdatabasen). Då borde det finnas nya saker att skriva om helt enkelt :) Själv tycker jag det vore intressant om du skrev om masshantering (dvs hantering av överskottsmassor) och lagreglerna runt det i stora entreprenader :p. Både mark- och miljörätt.

Då ska du jobba med det jag jobbar med. Låter precis som det du vill göra. Fixa din uppsats inom mark och miljörätt först bara :D;)

Vilket känns enormt skönt att du skriver. Ibland tror jag att jag inte kan uttrycka mig i skrift längre, något som jag trodde att jag hade lätt för.

Vad ska jag sälja då? Vad ska jag konsulta?
Författare har väl alla drömmen att bli, men det är väl omöjligt med all konkurrens?

Upp med hakan! Jag tycker du skriver både så man förstår och med tydlighet, och det har du gjort i alla år jag tagit del av det du levererat här! (och det är säkert 12-13 år!)

Jag tänker att du kan sälja "problemlösningar". :D

"Du har problemet - och jag hjälper dig med lösningen!"

Ibland tänker jag att jag skulle ha en sådan liten firma, eftersom jag älskar problem. Svårigheten är att hitta kunderna som vill erkänna sina brister och be om hjälp. Man måste formulera sig mer elegant än jag gjort hittills.

Få personer vill betala för att få reda på att enkla lösningar är alldeles runt hörnet, men de kom inte på det själva... :cautious:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka