Ni universitetsproffs - hur många poäng ger vilken examen?

Ramona

Trådstartare
Jag borde ju veta detta, men jag blir fett förvirrad just nu. Söker ett jobb som kräver att man har en avslutad examen och jag har ju inte avslutat min juristutbildning, men visst har jag en examen?

Jag har ju allting godkänt utom sista uppsatsen. Inom juristprogrammet har jag 240 hp. Det fattas alltså 30 hp för att jag ska få min juristexamen, och det är här det snurrar till det för mig. För enligt högskoleverket ska jag ha en kandidatexamen om jag har 180 hp juridik, och det har jag ju. Men när jag tar examen, och då ska ha 270 hp, så har ju jag en jur. kand. På engelska är det en Master in Law, men på svenska blir ju det en kandidatexamen?? Så vad är skillnaden på en jur. kand. och en kandidatexamen? För visst torde jag ha en kandidatexamen om jag har 180 hp juridik läst?

Förutom juristprogrammet har jag ju pluggat lite annat och allt som allt har jag 315 hp, varav 270 hp är juridik, även om bara 240 hp av de är inom juristprogrammet.

Vad jag kan plocka ut för examen som jag står i dagsläget?

Vet inte om det skiljer sig hos jurist så, men det måste ju vara x-antal poäng på vissa nivåer också för att kunna ta ut en kandidat exempelvis :)

En grundläggande princip är att du har en examen när skolan godkänt din examensansökan. Det är inget som kommer per automatik vid ett visst antal poäng, för de flesta utbildningar krävs att man har rätt typ av kurser och godkänd uppsats/exjobb. För många examina är dessutom en stor del av kurserna obligatoriska, och då kan du ha alla poäng i världen utan att kunna få ut en examen.

Dvs, det är bara din skola som säkert kan svara på om du har rätt att ta ut examen och i så fall vilken.

Men borde jag i alla fall inte kunna ta ut en högskoleexamen i alla fall? Något borde ju alla mina poäng räcka till även om jag inte når upp till en jur kand.

Jag tror att det kan vara svårt att ta ut en examen om man inte har en godkänd uppsats. Visst skriver man andra uppsatser än exjobbet på juristprogrammet men de likställs inte med en c- eller d-uppsats.

Jag tror att det kan vara svårt att ta ut en examen om man inte har en godkänd uppsats. Visst skriver man andra uppsatser än exjobbet på juristprogrammet men de likställs inte med en c- eller d-uppsats.
Reglerna:
"En högskoleexamen motsvarar två års heltidsstudier, eller 120 hp, på högskolans grundnivå. En högskoleexamen ska innehålla ett självständigt arbete om minst 7,5 hp vilket vanligtvis kan tolkas som en akademisk uppsats eller ett examensarbete."

Jag har såhär när jag tänker på det i alla fall 2 st självständiga arbeten på minst 7,5 poäng. Det kanske finns fler om jag kollar. Men ett är i komparativ bolagsrätt och det andra är i börsrätt och båda ingår i juridiken.

Examen kan man inte få utan godkänd C/D- uppsats. Det handlar inte bara om antal poäng (då skulle jag också ha examen :D).
Jo, du behöver gjort självständigt arbete på minst 7,5 poäng (och ha minst 120 hp) för att få en högskoleexamen. Bologna.

Det sjuka är att jag någonstans trott att en utbildning är en merit även om man inte är helt klar. Jag vet ju folk som jobbar på advokatbyrå som jurister, men som inte har sin uppsats klar. Jag trodde att min 89%-iga juristutbildning ändå var värd någonting, men så verkar inte vara fallet när man söker jobb. Även jobb som inte är speciellt kvalificerade kräver avslutade studier och examen. Sen vilken examen verkar inte spela så stor roll. Tex fick jag inte jobb på Skatteverket för att jag inte hade en avslutad examen, men personer med 2-årig ekonomiutbildning fick jobb. Jag har haft låååånga diskussioner i ämnet med rekryteraren och både hon och jag var helt överens om att min utbildning smäller högre, men att reglerna är som reglerna är och att vi inget kan göra åt dem typ.

När jag hade läst tre år på juristprogrammet här i Örebro kunde jag ha plockat ut en kandidat i rättsvetenskap om jag hade velat. Har för mig att det funkar så även i exempelvis Lund.

När jag hade läst tre år på juristprogrammet här i Örebro kunde jag ha plockat ut en kandidat i rättsvetenskap om jag hade velat. Har för mig att det funkar så även i exempelvis Lund.
OT bor du i Örebro numera?

@Ramona Jag har studerat tidigare men gjorde inte klart då och studerar just nu (i Örebro) för att få en examen. Jag talade med studievägledningen och har fått dispans från vissa kurser för att kunna läsa klart. Det enklast är nog att du tar kontakt med det universitet där du studerat och frågar vad som krävs för att få ut en examen.

Måste gå in och kolla igen. Vad jag hittade så kom jag bara upp i en högskoleexamen, för de hade inte det rättsvetenskapliga alternativet på 3 år.

Men nu måste jag dubbelkolla.

OT bor du i Örebro numera?

@Ramona Jag har studerat tidigare men gjorde inte klart då och studerar just nu (i Örebro) för att få en examen. Jag talade med studievägledningen och har fått dispans från vissa kurser för att kunna läsa klart. Det enklast är nog att du tar kontakt med det universitet där du studerat och frågar vad som krävs för att få ut en examen.

Ja det gör jag. :) Skrev examensarbetet i höstas och läser nu in de sista poängen så jag kan ta examen efter denna termin (ligger en termin efter pga föräldraledighet).

Nej, vi har inte det alternativet, vilket ju också är orättvist om alla andra juristutbildningar på det andra universiteten har det. SUCK för GU än en gång.

Fast rimligen kan det inte bara räcka med ett visst antal poäng? Då kan man ju läsa en hel drös med A-kurser å sen hämta ut en examen. Nä det går jag inte med på...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka