Ni som ströar med halm

L

lill_flesky

hur mycket räknar ni med att era hästar äter /dag, halkonsumtionen alltså. Bara 1 till 2 kg eller mer? Jag har kommit fram till att jag ine har en aning om hur mycket halm min pålla kan tänkas äta.
Skriv gärna hästens vikt och hur mycket tid den står inne /dag.
 
Sv: Ni som ströar med halm

Hej,

Jag räknar inte in min hästs halmätande i foderstaten. Detta eftersom jag har en häst som har svårt att hålla ett bra hull, sen tror jag inte att en häst som får vad den behöver äter så mycket halm. Dessutom är det ju bara bra i fall de gå och plockar lite med halmen under natten och om de äter lite mer när det är vinter så går det ju iaf åt att hålla värmen sen, när de kommer ut.

Min häst står inne 12 timmar/dygn just nu.
 
Sv: Ni som ströar med halm

Min häst stod tidigare på halm och jag tror inte att han åt några mängder av det max 1/2-1kg. Jag räknade inte in det i foderstaten utan tänkte mer på det som tidsfördriv och sysselsättning. När han stod inne som längst så var det från ca 15.00- 08.00. Hästen vägde då runt 500kg, lite svår att hålla i hull. :bump:
 
Sv: Ni som ströar med halm

Jag räknar med att han äter ett kilo halm per natt, Står inne 10 timmar per natt. Stort halvblod på straxt över 700 kg.
Står dom inne längre så äter han mer. Men mellan ett och två kilo tror jag är rätt okey att räkna på.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
372
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 060
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp