Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Jag har bara sålt en, och det gick väl sådär. Ut kom en tjej som var lite speciell men verkade duktig, hade sin tränare med och red hästen ganska trevligt. Hon skulle ha hästen uppstallad hos tränaren så vi tänkte att det säkert skulle bli bra.
Efter några månader fick vi veta att det blivit katastrof, hon ramlade av konstant, hästen hade börjat med en rad olater och de var inte nöjda någonstans. Kändes förstås väldigt tråkigt att hästen som var fin och trevlig vid försäljning blivit så "förstörd"!
Hur som helst såldes den igen och jag hade lite kontakt med nya köparna, sen såldes den ännu en gång och försvann, tills jag för några år sedan hittade den igen av en slump. Då hos en jättegullig tjej som verkligen trivdes med hästen, så nu har det blivit bra trots att det var dåligt ett tag där på mitten :love:
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Har sålt några hästar genom åren, oftast har det blivit bra och jag har fortsatt kontakt med flera av dem.

Minns ett par speciellt: En valack, egen uppfödning, jag var säker på att han skulle visa sig bli en ypperlig tävlingshäst. Sålde honom som sexåring till mamma/dotter, och trodde att han skulle få börja sin karriär där. Men plötsligt var han till salu och såldes till någon för mig okänd.

Något år senare fick jag kontakt med honom igen. Då hade han sålts ytterligare en gång, till en tjej som var helt och hållet rätt för honom, och nu är han hennes ögonsten och tävlar högt upp i klasserna i sin disciplin. Jag är jätteglad!:)

En annan uppfödning hade jag utlånad på foder. Det funkade jättebra i början, men inte efter ett tag. Åkte och hämtade honom, och han var då mycket mager. Hade haft honom till salu innan jag hämtade honom, i samråd med fodervärden, och när jag hämtat honom fick jag ett samtal från en tjej som sett annonsen och blivit jätteförtjust.
Jag berättade då att han var i dåligt skick och väldigt mager, och tyckte att hon skulle vänta tills han var i form igen. Men hon ville komma och titta, gjorde det och blev kär i honom. Efter omfattande veterinärbesiktning köpte hon honom, och det blev så bra!! Jag är jätteglad för detta också!!
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Jag har bara sålt två och jag har varit väldigt nöjd båda gångerna. Den första hade jag kontakt med första året men inte senare. Hon mailade mig dock efter ett par veckor och tackade för att hon hade fått köpa en så väluppfostrad häst. Det värmde. I somras sålde jag en ponny och den nya ägaren mailar ibland bilder och berättar hur det går. Fick ett mail förra veckan där hon skrev att ponnyn nu var inkörd och skulle starta sin första hopptävling under helgen, samt att hon var glad att hon hittat den perfekta ponnyn. Jag kan inte vara annat är jättenöjd med mina försäljningar. :)
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Jag har bara sålt två och jag har varit väldigt nöjd båda gångerna. Den första hade jag kontakt med första året men inte senare. Hon mailade mig dock efter ett par veckor och tackade för att hon hade fått köpa en så väluppfostrad häst. Det värmde. I somras sålde jag en ponny och den nya ägaren mailar ibland bilder och berättar hur det går. Fick ett mail förra veckan där hon skrev att ponnyn nu var inkörd och skulle starta sin första hopptävling under helgen, samt att hon var glad att hon hittat den perfekta ponnyn. Jag kan inte vara annat är jättenöjd med mina försäljningar. :)

Roligt att höra för jag var en av dom som hörde av sig ang din ponny men kom fram till att vi behövde en äldre och erfarnare till vår dotter. Kul att det blev en lyckad försäljning :)
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Jag sålde min ponny för snart tre år sedan och han har verkligen fått ett toppen hem :) Jag har kontakt med ägaren på fb, hon lägger ut bilder och filmer från träningar/tävlingar och allt annat, hon skriver även privata meddelande om hur lyckliga dom är över ponnyn och det gör mig alldelles varm i hjärtat. Dom gör allt för honom och älskar han för den han är. Och jag hoppas att han får stanna där många år till.
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Sålt 23 hästar nu, nöjd med de allra flesta, har väl en eller två där jag kanske skulle tänkt om, på de ställena såldes dock hästen/ponnyn vidare ganska snabbt till nya bra hem.

Har kontakt med en hel del av nya ägare, även omdet kanske inte var den ägaren jag sålde till.

Supernöjd med en problemponny som vi efter två års jobb såldes till ridskola där han trivs mkt bra och får tävla på helgerna.
En egen uppfödning som nu startat 4 starter i dressyr, 3 av dom över 70%, god kontakt med köparna, skickar bilder och resultat från träningar och tävlingar.

Går mkt på magkänsla när jag säljer, känns det inte bra får de inte köpa hästen/ponnyn.
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Sålt 4 hästar:
1. Jättenöjd med köparen som älskade hästen. Regelbunden kontakt tills hästen togs bort pga ålder.

2. Också lyckad försäljning av en triangelmärkt promenad häst. Hade som krav att hästen togs på prov i en månad innan så att han skulle hamna rätt. Tappade tyvärr kontakten efter något år pga mailadress som försvann.

3. Mindre lyckad försäljning där vi bytte hästar. Hästen som jag bytte bort var svår och blev tyvärr en vandringspokal:( Men har spårat den till en ägare som nu har haft hästen i 9år och är nöjd.

4. Såldes i somras till medryttaten. Köparen nöjd, hästen nöjd och nöjdast är nog jag:D
Hästen står kvar i stallet och jag kan pussa på honom när jag vill. Käns ändå inte som min häst längre, var lite rädd för att inte kunna släppa taget. Men har gått hur bra som helst eftetsom jag ser att allt funkar kanon. Hade mkt ångest för denna försäljning då det var många som provred och ingen kändes helt ok. Att det sen löste sig så bra var som ett underverk:)
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Nu har jag inte sålt, utan lämnat ut hästen på foder, men jag är sjukt nöjd! :)
Känner verkligen att jag hittat den perfekta familjen som passar hästen som handen i handsken :love: Jag tror helt ärligt att hon trivs och passar bättre hos dem än hon någonsin gjorde hos mig... :o
De mailar ca en gång/månad med bilder och uppdateringar över vad de hittat på sedan sist och vad de planerar att göra. Hästen är idag 20 år och hon har varit hos dem i lite över ett år nu och jag hoppas verkligen att hon får stanna hos dem resten av livet! ♥
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Roligt att höra för jag var en av dom som hörde av sig ang din ponny men kom fram till att vi behövde en äldre och erfarnare till vår dotter. Kul att det blev en lyckad försäljning :)

Ja det blev verkligen toppen. Hittade du vad du sökte?
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Ja det blev verkligen toppen. Hittade du vad du sökte?

Va härligt! Ja, det slutade med att vi åkte hela vägen till norra Stockholm och hämtade hem ett 19-årigt fuxsto, maxad B. Så glada att vi hittade henne, en riktig pärla :)
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Jag har sålt en av mina hästar och det var väldigt jobbigt att komma fram till det beslutet. Jag lärde känna honom när han var två år, köpte honom när han var tre, och det var jag som uppfostrade honom, red in honom osv. Jag har så många fina minnen tillsammans med honom och han betyder väldigt mycket fortfarande. :love:

Jag lånade ut honom först och sålde honom efter ca ett år till fodervärden. Hans nuvarande ägare är helt underbara så jag är jättenöjd. Han bor inte så långt bort så jag har hälsat på honom flera ggr och han har det super där. Jag älskar honom fortfarande men han har det mycket bättre hos dom än hos mig för jag har inte tid, lust eller ork till två hästar just nu.

Jag är så glad att jag sålde just till dem, då jag åkte på en riktig nit första gången jag lånade ut honom. Den tjejen var minst sagt knäpp. Lyckligtvis visade hon sitt sanna jag rätt fort och då hade nuvarande ägaren varit medryttare på honom ett tag så hon kände honom redan. Efter en del strul så tog de honom på foder och på den vägen är det. :)
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Har sålt tre hästar (två hästar en ponny) genom åren och två (ponnyn och en häst) hamnade i jättebra hem medan den tredje inte hamnade riktigt så bra som det kanske verkade när jag sålde, men sålt är som bekant sålt....
 
Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?

Har har sålt 3 hästar bara och i stora hela varit nöjd med hur hästarna har fått det.

Ena hästen sålde jag för att köpa en yngre, tyvärr vart köparen svårt sjuk i en dödlig sjukdom och kunde inte ha kvar hästen och fick de inte sålt rätt fort skulle de ta bort hästen ist.

Så jag sålde den häst jag köpte och han fick det bra vad jag vet har inge kontakt alls med köparna och köpte tillbaks hästen och hade kvar den tills den dog av ålder.


Häst nr 2 sålde jag till dess fodervärd och den hästen fick det superbra fram till sin död.

Häst nr 3 såldes som föl till en som jag inte hade någe kontakt med dock fick jag veta via omvägnar att den haft det toppenbra men såldes till en liten ridskola där hästen snabbt vart favvis.
Såldes efter bara 1 år från ridskolan till sin nuvarande ägare som verkar vara toppen.
De har en hemsida som jag var in och kikade på och är mer än nöjd att han hamnade där:)

Man kan dessvärre aldrig ha krav på köparen , att de aldrig får sälja, att de aldrig får dittan och dattan även om mans kriver in de i avtal.För när hästen är såld slutar dina rättigheter till vad den nya köparen får och inte får göra.

Så vill man fortfarande styra och bestämma över hästen så lånar man ut den på livstidsfoder istället.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 638
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
841
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 904
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp