Ni som rider western...

U

ullis25

Fick en fundering på hjärna... behöver man ha ridit mycket "vanlig" ridning för och rida western?? har inte ridit så länge, men det känns som att western passar mig bättre..

Sv: Ni som rider western...

Nej det behöver man inte!! Tror ibland att det skulle vara en fördel att inte ha ridit engelsk ridning innan, för det är mycket man gör reflexmässigt efter alla "engelska" år, som inte funkar i westernridning.
Grattis till att du vill börja med western, det är mycket roligare än engelsk ridning!!!:banana: :banana:

Nää, tror också att man har lättare att lära sig western direkt. Jag kan komma på mig själv med att falla tillbaka i dressyren ibland och då ser min häst ut som :confused:

Vi var fyra personer som började ta westernlektioner ihop! En erfaren dressyryttare, jag som är glad skogsmulle och så två helt nybörjare (våra män). Vi som ridit tidigare hade det betydligt kämpigare i början, då vi helt fick tänka om, våra män däremot älskade det från första stund. Varmt lyckat till, det är jätteroligt!

Verkligen inte:D
Jag kastade bort 4år på att rida engelskt innan jag hamnade rätt:D Det är bara slöseri med tid tycker jag, men det är väl mycket beroende på vem man rider för:crazy:

Jag känner många som aldrig tidigare har suttit på en hästrygg förut som började rida western. Jag tror att det är fler som vågar börja rida eftersom western är inte lika strikt som engelsk.

glömde säga, tacka alla ni som hade vettiga svar och inte gör narr av andras funderingar, ett forum är ju till för alla tänkbara fågor och funderingar.

Jag tror att det mer beror på vad din instruktör lärt dig, än på vilken typ av ridning det är.

Börjar mer och mer inse att riktig ridning är riktig ridning oavsett om man sitter i en dressyr eller westernsadel.
Det är ju samma sorts djur vi sitter på och försöker påverka.

Tror knappast att någon professionell reiner tex skulle ifrågasätta vad som står i Myselers(hur f_n stavas det:confused: ) ridlära.
Finns dessutom legendariska amerikanska tränare som är helt överrens med vad Kyra K. instruerar sina elever till.

Se till att få så många ridtimmar som möjligt tillsammans med en bra instruktör som kan lära dig att sitta rakt och korrekt till häst, så har du en bra grund om/när du sedan får möjlighet att börja med western, om du då fortfarande känner att det är det du vill göra.

Lycka till!:banana: :banana:

jag var inne på mitt 7:e år på engelsk ridning och jag har precis börjat m. western och det är betydligt roligare!!:rofl:
kanske var det så att min förra engelskt-ridande ridlärare hade någon som helst humor men western har jag verkligen fastnat för!!

ullis25 skrev:
Fick en fundering på hjärna... behöver man ha ridit mycket "vanlig" ridning för och rida western?? har inte ridit så länge, men det känns som att western passar mig bättre..
Nej, det kan vara ett problem att ha ridit "engelskt" innan...Hade med min förra häst på en "provapåwesternridning" dag och det var tydligt att de som red "engelskt" hade uppenbara problem med att få hästen att svänga t.ex. Rena nybörjare fick åtminstone min häst att röra sig åt det hållet dom ville utan större mankemang;)...medan de vana mest fick hästen att stå och stampa på stället:angel:

Grattis och välkommen, jag tror inte det spelar så där jättestor roll, mer än att man kanske drar lite mer i tyglarna, och gärna anv skänklarna mer, men det jobbar man bort. Jag tycker det är kul varje gång någon upptäcker att westernridningen är så roligt och lätt, för dom flesta ser ju inte dom små hjälperna och koncentrationen av hästen när dom går på längre tyglar och lite lägre form, så lycka till i framtiden.

ullis25 skrev:

Jag har aldrig ridit något annat än western... (har hållt på med det i snart tolv år nu... till o från) Jag tror det är både för och nackdelar... jag kan sakna den fina sits många "gamla" dressyr ryttare har och det lite extra "go"-et som många gamla hoppryttare har.... däremot har jag en bra mjukhet i mina händer och horsemanshipen lite mer naturlig kanske? jaja det går nog bra vilket som, man får jobba utifrån sina förutsättningar..

ullis25 skrev:

Jag har inte heller ridit något annat än western, och det är självklart att man inte måste ha ridit "vanlig" ridning innan man rider western! :)

Absolut inte! Jag tror nästan de e´bättare att du inte ridigt engelskt!! Jag red engelskt innan jag började med western och det tog ett tag innan man blev av med vissa gammla vanor!:D

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 929
Senast: Seabaz
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
842
Senast: Tilly_85
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka