Ni som kör shettisar

F

Fjunet

Hur är era hästar framför vagn? Är de som stereotypen av shettisar: lata och envisa? Eller är de som små mini-fullblod?

Min häst är i regel oftast lite "svårstartad", dvs att få upp honom i trav från skritt för första gången under körpasset kan kräva lite mer smackningar än normalt från min sida, men oftast inte mer än så. När han väl travar så kan han i princip trava hur fort som helst (hade kunnat bli en ponnytravare om han bara haft en stam), och hur sakta som helst (men DET är väl aldrig några problem med shettisar :angel: ). Kan växla hyfsat bra mellan tempon, men kan absolut bli mycket bättre. Lyssnar mycket på rösten, märker jag att han håller på att sakta av lite så räcker det med att smacka till - så kutar han på igen. Galopperar gör han ogärna, men det kommer ibland. Oftast på hemvägen av någon konstig anledning :angel: Han kan ibland vara så het att han knappt bli kontaktbar, men det är oftast på hemvägen eller när han stått några dagar. Då vill han börja galoppera direkt från stallplanen.

Sv: Ni som kör shettisar

Har ju inte kört mina men tömkört och haft dem på läp bakom travaren och den ena är som din, han gillar jag inte.
Den andra är en kopia av Orri-ÄLSKAR.

"Barre" är allt annat än lat...han fullkomligen ÄLSKAR att få jobba och framförallt att bli körd....han var en klippa att köra in...inga problem alls....han har inte dummat sig en enda gång när jag kört honom.
Han är pigg och framåt, lyssnar bra på de man be honom göra/inte göra.
Aldig tittig, går fram precis överallt....kan utan problem skritta lugnt när ett enormt godståg kommer dumdrande förbi med ett öronbedövande ljud.:bow:

Nackdelen med honom kan vara att han är ganska så skarp i sitt temprament...om han inte känner en så får man "visa var skåpet ska stå", men när han väl fått det klart för sig så hade kan kunnat gå genom eld för en.
Han kan också bli lite jobbig om han inte får jobba tillräkligt.

Nu när han "kommit hem" från fodervärden så märker jag att han testar mig ilte...mestadels småsaker...likaså märker jag vad han nog har "kommit undan" med hos fodervärden...ex. så hade jag som grundregel nr1 att han skulle stå stilla när jag satte honom för vagnen....och det har fungerat utmärkt hos mig...man be honom bara stå stilla...så står han...skulle man märka att han är "sugen" på att gå iväg så räcker de med att harkla sig lite så låter han bli.

Men överlag är han en klippa som älskar att få hitta på roliga saker!!:love:

Jag önskar att han varit ett par storlekar större eller att jag varit väldigt mycket kortare...jag tror han hade kunnat göra riktigt bra ifrån sig som "rid ponny".

Påväg bortåt - långsam och lite motvillig tills man övertalat henne. Vilket kan ta ett tag ibland på "de värre dagarna", hon är envis som tusan!
Påväg hemåt - Fullblod. Alltid. :D

Allt är som det ska med andra ord.. ;)
Om man har sällskap av araben är hon fullblod från början till slut dock.

Mina shettisar är fantastiskt pigga och arbetsvilliga. Allra mest när jag kör dem i par, då har jag ofta problem att hålla dem!! Rena rama krutpaketen!!!:)

Det kan växla mellan avslagen alkis och upprorisk tonåring! Men ibland är han absolut medgörlig också!

Fjunet skrev:
Hur är era hästar framför vagn? Är de som stereotypen av shettisar: lata och envisa? Eller är de som små mini-fullblod?

Min häst är i regel oftast lite "svårstartad", dvs att få upp honom i trav från skritt för första gången under körpasset kan kräva lite mer smackningar än normalt från min sida, men oftast inte mer än så. När han väl travar så kan han i princip trava hur fort som helst (hade kunnat bli en ponnytravare om han bara haft en stam), och hur sakta som helst (men DET är väl aldrig några problem med shettisar :angel: ). Kan växla hyfsat bra mellan tempon, men kan absolut bli mycket bättre. Lyssnar mycket på rösten, märker jag att han håller på att sakta av lite så räcker det med att smacka till - så kutar han på igen. Galopperar gör han ogärna, men det kommer ibland. Oftast på hemvägen av någon konstig anledning :angel: Han kan ibland vara så het att han knappt bli kontaktbar, men det är oftast på hemvägen eller när han stått några dagar. Då vill han börja galoppera direkt från stallplanen.
Vallacken är olika dag till dag, ibland går han som på räls och ibland krutpaket. Stoet är nyfiken och går gärna dit hon tittar så man får hela tiden korrigera henne,men lat ? Absolut inte.

Jag tycker att Shettisar är utmärkta körhästar. De älskar att arbeta och de flesta är mycket pigga och possetiva, Och jag har inte stött på så många vältrände shettisar som är slöa. :) :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Har flera... Men han som körs mest (4 år) är väldigt pigg och alert, när man spännt för och ger han kommando "skritt" blir det alltid rivstart men det är bara här hemma, när vi har varit och tränat hos miamiamia och gjort bruksprov och liknande har han varit väldigt lugn och sansad! Borde ju vara tvärtom eller så vet han kanske när han bör skärpa till sig ;)

Han lyssnar bra på kommandon, är lydig, han är inte så stadig i formen än men jag hoppas det kommer så småningom, nu har han vintervila...

Hehe i början var dom rätt sega och så, men sen när jag tränat dom ett tag och tävlat vart det en himla fart. Så roliga att köra men ibland för heta ;)

Min shettis är pigg och glad och älskar att komma ut på en tur i skogen. Hon blev lite slö nu på hösten/vintern innan jag klippte henne men efter klippningen kom energin tillbaks. Det är jobbigt att springa med vinteroverallen på :smirk:

Min normalstora shettis som jag kört mkt med är en dröm! Hon är pigg och lyhörd och mkt arbetsvillig. Är "vagnsklok" och vet precis var hon vill ha hjulen om vi kör på snårig skogsväg. Hon kan välja en jobbig väg för sig själv, för att ekipaget som helhet ska ha lättast att komma fram. Hon sköter tänkandet bättre än mig många gånger i de situationerna. Hon gillar inte kontakt i munnen, utan vill vara fri och få tänka mkt själv. Men lyder minsta flughjälp ändå. Travar på ett smack, galopperar på två. Men så är hon 31 år och det är i stort sett bara jag som kört henne, det gör ju sitt till.

Hej!

Jag har kört fyra shettisar (alla typ okänd härstammning), just nu körs de inte mycket pga att vagnen inte funkar o jag jobbar för mycket samt att en såklart fått fång pga att det blev för lite motion/kraftigt gräs på hösten :(

Jag äger två av shettisarna och dom är helsystrar, drygt ett år mellan.
Mamman är troligtvis welsh korsning för hon är smäckrare o har lite längre rygg (och skimmel :D). Hon är pigg men då jag bara kört henne nu och hon är runt 27 år så är hon lite lugnare av sig ändå. Men i hagen har man sett att hon ibland ser "spöken" :D, vilka "blåsljud hon gör då samt springer med svansen i vädret :D!

Pappan är nog äkta shettis, grov, tjock, kvadratisk kropp. Kort steg och överbyggd. Otroligt mkt man o svans. Okänd härstammning. Då han är hingst har han varit en riktig buse men på äldre dar har han lugnat ner sig betydligt!

Ena dottern Lina har mycket efter pappan, överbyggd, rikligt med man o svans, dock smäcker men otroligt lugn! Hon är väldigt sävlig och ganska svår att få upp i fart, eller öht göra dressyr övningar med.

Den andra dottern Ismira har lite mer efter mamman, livlig!
När vi var i farten som mest brukade hon börja tömkörnings turerna med att takta/små trava! Har lätt för alla gångarter och mot slutet gick hon i en lättare form (3 år)! :D Hon gjorde även en bra början på öppna och sluta efter fyrkansktspåret (som jag lärt mig på tömkörningskurserna). Jag förbannar mig själv att jag trodde hon skulle klara sommarn enkelt :(
Ingen annan shettis släkting av dom jag har (tre st) har fått fång trots att dom varit feta flera år!:eek: Så trodde jag. *dumt*
Hon skulle ju bara få vila lite denna sommar :(
Hon har dock inte tappat glöden, när det är fryset går hon ju stelt ute, då brukar hon göra bocksprång i boxen! :D
Så jag hoppas att jag får bukt med fången för hon är en riktigt pigg liten ponny! :D

Men hon är nästan olämplig som barnhäst (lika mamman)!
Lina provade vi att ha ett barn på ryggen (granne)(som vi höll i) hon gjorde inget, gick såå försiktigt! Jag gjorde samma sak på Ismira med samma barn samma dag hon gjorde ett högt bocksprång på en gång! Ville inte alls veta av sådana konstigheter! :crazy:
Helsystrar men så olika! Både temperament o färg! Ena är svartbrun och ena gråbrun (ser ut lite som musblack eller silver utan den ljusa manen men det är nån annan färg). Dom andra fölen efter samma mor o far har mestadels blivir skimmlar, tji fick jag, blev ingen skimmel! :D

/Lisa

Min shettis är fantastiskt rolig att köra. Jag körde in honom själv för 1,5 år sedan då han var 3 år. Jag hade då aldrig tidigare kört, men han var så okomplicerad! Han är en riktig arbetsmyra som alltid är pigg och tycker att allt är roligt - från konditionsträning i skogen till dressyr-, precisions- och maratonträning. Han arbetar stadigt i rätt form och är lydigare nu som 4-åring än min ridhäst någonsin var. Men han är inte bara en ängel utan kan också med lätthet utan minsta skrupler ta över om han skulle få chansen. Han "mopsar sig" mot både människor och hästar om han får tillfälle, så det gäller att hålla honom kort får då funkar han utmärkt!

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 458
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka