Ni som jobbat med hästar..

S

_Sweetheart_

Hur hittade ni jobbet?
Tog det lång tid att hitta ett jobb?
Finns någon bra sida på internet?
Vad ingick? Kost? Logi? Stallplats? Lön?

Vill veta allt!

Vill ut efter studenten & jobba med hästar!
Kanske är för tidigt att börja leta redan nu?
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

Jag hittade jobbet på bukes annonssida. Jag var i england och jobbade i ett hoppstall. Logi ingick och sen fick vi 50 pund i veckan i lön plus 25 pund i matpengar. Stallplats ingick så vitt jag vet inte men det är kanske inte så aktuellt att ta med sin häst till england heller.
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

Jag hade visserligen inte RIKTIGT jobb utan praktik, men jag svarar ändå! :)

Hur hittade ni jobbet?
Genom bukefalos annonssidor, satte in en egen annons och fick svar.

Tog det lång tid att hitta ett jobb?
Nej, som jag minns det så tog det inte mer än en månad iaf, vilket jag inte räknar som särskilt lång tid. Fick börja nästan direkt också.

Finns någon bra sida på internet?
Bukefalos! Annars kan du ju leta upp stall där du skulle kunna tänka dig att jobba och maila eller ringa dem och höra efter. Ibland har man tur. :)

Vad ingick? Kost? Logi? Stallplats? Lön?
Jag fick kost och logi och en mindre lön.
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

Okej. Var det många som sökt jobbet?
Ringde du eller mailade du?

Hur får man praktik? Det är väl ungefär som jobb? Kan alla söka praktikplats? Jag vill jag vill jag vill!

Vads fick ni göra på erat jobb?
Arbetstider?
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

jag hittade faktist jobbet på arbetsförmedlingens hemsida.
sökte det på måndagen. på tisdagen ringde de för intervjuv. på torsdagen kl 12 va ja där på. vid 15 samma dag ringde de å sa jag fått jobbet å började jobba redan på måndagen. allt gick väldigt fort.

jobbade på drömgården Tärnö Säteri utanför nyköping. fick 13500 i månaden inklusive semesterersättning och övertidsersättnign. då ingick väl egentligen inte något. fick betala 1500 för boende på gården + el, +telefon. allt drogs automatiskt på lönen så man behövde aldrig tänka på de riktigt. men ja trivdes massor. saknade dessvärre grabben hemma i sthlm för mycke efter 8 månader att jag åkte hem
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

OJ! Vilken drömlön!
Då måste du vara duktig.. Vad jobbade du som då?
Hur duktig är du?
VILL OCKSÅ!
Kanske skriver för dåliga ansökningar.. :p
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

Det var de som ringde mig, ett par dagar senare åkte jag dit på intervju och där sa de att jag var välkommen och vi bestämde ett datum då jag skulle börja. :)

Praktik är ju lite annorlunda än jobb eftersom det är meningen att man ska lära sig nya saker under sin praktik. Och så brukar man inte få någon större lön som praktikant, utan det handlar oftast om fickpeng.

Jag fick göra allt som man måste göra i ett stall, rida, häst och stallskötsel, anläggningsskötsel plus hjälpa till med gäster och hade nån liten lektion under min tid där... ;)
Under en period hade jag i stort sett hela ansvaret för hästarna, det var kul! :)
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

nja.. visst va lönen ganska bra.. men ändå inte.. vi jobbade ganska mycket.. 6 dagar i veckan. från 7 till vi va klara.. vilket kunde vara allt från 16-20 på kvällen.. beroende på va som hände under dagen och nästkommande dagar. va de tävling dagen efter eller att vi skulle iväg på meeting så va de självklart massor å göra me packning å fixa io hästar å lastbilar mm. men va de en vanlig dag å ingen av stallpersonalen va ledig så kom man hem ganska skapligt

jobbade som häst och tävlingskötare vilket innebar all sedvanlig stallskötsel. allt från mockning till ridning till att följa me på tävlingar i sverige och övriga europa.

vet väl inte riktigt om ja e jätteduktig.. men ja kan en hel del, de gör ja absolut. sen beror de på vem man jämför med självklart.. jämfört me lilla lisa på ridskolan som ridit i ett år är ja nog jävligt duktig.. men om man jämför mig med tex nån annan så kanske ja bara är en medelmåtta :) eller så e jag duktig.. ingen aning :)

va skriver du i ansökningarna då?
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

Jag har jobbat på Islandshäst stall, Travstuteri och Hästklinik.
Fick alla tre jobben genom kontakter och dte var inget jobb som jag bodde på så jag fick endast lön, svart.
Jag jobbade 5 dar i veckan och varannan helg på stuteriet, väldigt slitigt med ansvar för 16 avelsmärrar deras föl smat unghästar, på sommaren var dte även seminstation så det bodde hästar hos oss.
Hade periodvis en hingst oxå.
slitigt ensam arbete men väldigt lärorikt och intressant.
Åringskriteriet på solvalla var årets höjdpunkt.
Jobbigt med försäljningen dock eftersom man fässte sig, och de fölen som behövde extra omvårdnad av ngt slag vart väldans speciella.

Mitt favvoföl e. scarlet iknight
http://us.a2.yahoofs.com/users/43c232e9z59b262d/8b3d/__sr_/fcce.jpg?phQ_TKEB05RUIrrq
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

_Sweetheart_ skrev:
OJ! Vilken drömlön!
Då måste du vara duktig.. Vad jobbade du som då?
Hur duktig är du?
VILL OCKSÅ!
Kanske skriver för dåliga ansökningar.. :p

Det är en dålig lön, enligt kommunal är minimilönen 15.000:- före skatt och jag tror den rekomenderade lönen är upp mot 17.000:- om man har utbildning/erfarenhet.

Jag är utbildad hästskötare men söker inte hästjobb just för jag vägrar ta ett svartjobb och för det är dåligt betalt.

Nu har jag faktiskt ett hästjobb på G som jag ska åka på interjuv hos och kolla lite i alla fall.

Alla hästjobb jag haft har jag hittat via bukefalos! Har mailat och skrivit lite om mig själv och vad jag gjort inom hästvärlden.

Mitt första hästjobb som jag sökt var ett sommarjobb hos en som tävlar nationellhoppning, 7 hästar på hennes gård. Jag fick för 6veckor 5.500:- sen gratis boende och mat. Kände sig stenrik då men den efter gymnasiet tog jag jobb inom ett helt annat yrke och gick med i facket och insåg då hur blåsta tjejer/killar igentligen blir och hur idiotiskt det är att jobba svart.

Jag hade flera hästjobb på g men valde att jobba som slaktare för jag ville inte bo hemma hos dom. Ett klockt beslut, jag tjänade nästan mer i timmen än vad jag skulle tjänat om dagen som hästskötare. Jag jobbade mina 40h veckan och fick pengar om jag var sjuk och även rätt till a-kassa när jag blev uppsagd.


Man kan få praktik via ams, då betalar de ut en ersättning, men kom ihåg att praktik har man för att få mer erfarenhet, inte tjäna pengar.

Tar du ett svartjobb har du inga rättigheter, du blir en slav. Du får ingen rätt till a-kassa när du blir arbetslös och ingen sjukersättning när du är sjuk. Man förlorar pensionspengar, man har ingen årsinkomst som kan behövas den dagen man vill ta lån eller flytta till eget.
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

Jag har haft flera olika hästjobb som jag fått bla genom annonser i Ridsport o Buke och genom kontakter.

Det nuvarande jag har hittade jag på Bukes annonssidor.
Tjänar 100:-/timmen.

Andra sidor du kan titta på är hastnet.se och Tidningen Ridsport (finns även på deras hemsida)
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

Jag har haft massor med olika hästjobb inom galopp, hoppning, trav, dressyr med mera. Jag har hittat flera av dem på Buke och på Arbetsförmedlingens hemsida. Bland de bästa jobb jag haft hittade jag av en slump där en tjej med litet hoppstall sökte hjälp på tävlingsdagar. Jag fick 100:- per dag och kost och logi. Tjejen bodde i samma ensliga bygd som jag och jag var den enda som hade svarat på annonsen. I början hjälpte jag bara till på tävlingar runt om i hela Sverige, men när deras ordinarie stallskötare slutade så fick jag ta över. Cirka 23 timmar per vecka för ganska dåliga pengar, men jag och tjejen som ägde hästarna kom jättebra överrens och det är värt så mycket mer. Dessutom värdesatte hon mina åsikter även om hon var mer utbildad och erfaren på en del grejer och när det behövdes fick jag motionsrida ett par hästar, ibland åkte vi till och med iväg med dem till bättre ridvägar och red ut i ett par timmar innan vi lastade in och åkte hem igen. Och det fick jag timlön för! :love: Jobbade där i 8 månader, men pengarna räckte inte riktigt så jag tvingades sluta, samt att jag skulle på långresa till USA i några månader, så det gick inte ihop.

Underligt nog så blev mitt nästa jobb, efter USA, också i ett hoppstall, nämligen samma stall som hästskötaren som slutade flyttat till! Konstigt hur man kan "förfölja" varann sådär! :)
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

Naturbruk med inriktning hästhållning och i 3an fick vi som ville göra yrkesprovet för diplomerad hästskötare som jag klarade :)
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

Aha! Va roligt! :) Synd att man tar studenten i vår, hade hellre gått nå sånt...
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

Du kan göra provet fast du inte gått naturbruk, det hålls på jällaskolan och kostar 1.000:-
 
Sv: Ni som jobbat med hästar..

Jag letade ganska länge innan jag hittade ett jobb som kändes rätt. Hade varit iväg till ett ställe några år tidigare och vantrivdes då hästhållningen inte alls passade varken mig eller min häst.

Hittade jobbet här på buke och kände direkt när vi var där och hälsade på att det skulle passa mig. Var väldigt noga med att kolla upp allting.

Jag bodde på gården, ansvarade för ett tiotal hästar, från unghingstar till tävlingshästar(fälttävlan). Mockade, fodrade, mkt ridning, följde med på tävlingar osv. Bodde på gården, fick mat och foder till pållen, träningar + 2 000kr. Trivdes jättebra, det som var lite jobbigt var att det kunde bli väldigt ensamt då jag var själv och jobbade där på dagarna om vi inte hade praktikanter. Sen var ju lönen inte den bästa heller. Annars var det väldigt lärorikt och jättekul. Fick en ny häst med mig hem också. :love:

Jag har ingen utbildning inom hästeriet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 745
Senast: WBanna
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 631
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 213
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 937
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp