Ni som har Prestige Meredith -smal kanal?

lejnun

Trådstartare
Är på G att köpa en prestige Meredith men funderar på hur bomkanalen är på den. Har fått för mig att den kan vara åt det smalare hållet, typ tre fingrars bredd. Någon som vet? Berätta gärna hur ni upplever sadeln för övrigt.:)

Sv: Ni som har Prestige Meredith -smal kanal?

Jag har en meredith Lux. Köpte den helt ny i oktober i år. Jag ÄLSKAR min sadel :D min häst trivs super med den med, har fått en helt annan häst att rida så det är roligt. Jag upplever den inte som smal. Enda minuset är väl egentligen priset, gav 27000 för min. Helt sinnessjukt egentligen :p

Den här är från 2006, så det är en äldre variant. Vet inte om något kan ha förändrats?? Vad är speciellt med "Lux"?

Som jag fattade det så är Lux samma som meredith D bara det att lädret utöver att vara kalvskinn också är vattentätt och mer slitstarkt. Har fått en del repor men inte alls farligt. Fick dock ett hugg i hjärtat när första repan kom ;) vet inte hur de lite äldre ser ut men när jag köpte den reagerade jag på hur bred den var. Kan kolla nogare imorgon om du vill, har sadeln i stallet :)

Älskar min å grät blod när jag insåg att jag blir tvungen att sälja den pga nya hästens ryggform... Men jag uppfattar också kanalen som smal å skickade min till sadelmakare som breddade den till nästan 4 fingrar. Alla ja kollat på sen dess har bara 3...

Men som sagt, kommer gråta när min blir såld för de är toppen att rida i!

En kompis har en Meredith o den är ju så grymt skön att rida i. Men "våran" sadelutprovare gillar inte alls att den är så smal i kanalen och tycker att den klämmer mot ryggraden..
Hästen som har den är visserligen omusklad över ryggen så ryggraden kanske sticker upp mer än den borde.

Älskar min å grät blod när jag insåg att jag blir tvungen att sälja den pga nya hästens ryggform... Men jag uppfattar också kanalen som smal å skickade min till sadelmakare som breddade den till nästan 4 fingrar. Alla ja kollat på sen dess har bara 3...

Men som sagt, kommer gråta när min blir såld för de är toppen att rida i!

Kan man bredda kanalerna ???

Fast ryggradens bredd förändras inte när hästen musklar sig. Den är ju del av skelettet och förblir i samma bredd när hästen väl växt färdigt. Vad jag förstår så är det muskelfästena på tornutskotten som man ofta missar att de ska få plats i kanalen...

Japp! Panelerna är infästa i olika hål i de olika modellerna. Meredithen är ju känd för sin smala midja gjord för kvinnligt bäcken, men priset man betalar är tyvärr smal kanal... :/

Så J*mm* flyttade ut dom åt mig.... Kostar lite dock..
tyvärr är min nya häst plankrak i ryggen så meredithen blev för svängd...

Nu har jag kollat på min sadel och jag får lätt in 4 fingrar i bredd i kanalen. Nästan fem tillomed. Och jag har inte pyttefingrar utan helt normala tjej-fingrar ;) så jag håller inte med om att den är smal, tycker min är rätt bred, men den är ju bara några månader gammal så kanske de nya är bredare :)

coolt! Får du in 4 fingrar hela vägen?
Måste vara ganska unik sadel!
Min får man givetvis in 4-5 framtill, men inte där det är som smalast.
Gjorde ett experiment för ett tag sen å mejlade alla som hade meredith till salu. Ingen hade över 3 fingrar då...

Grattis!

Testade baktill och där får jag som sagt lätt in fyra fingrar. Men hela kanalen är lika bred.Tror knappast det är något unikt med den, men den är ju som sagt helt ny så antagligen är det därför, de uppdaterar ju sina sadlar hela tiden.

Jag har tänkt skaffa en meredith men har backat just för att många säger att de är smala och jag har en grov herre ;) sen har jag alltid undrat hur korta ben ska man egentligen ha? jag är 1,67 normal långa ben skulle en meredith passa? hur långa är ni o vad har ni för kåplängd osv? vill verkligen ha en meredith :S

Jag är 167, har +2 kåpor. Funkar fint för mig :) har rätt långa underben (iaf långa med tanke på att jag är rätt kort annars) men jag får bra plats i sadeln.

Okej :) många begagnade ute har normal kåpa, såg till och med någon med small kåpa med de lär väl bli för litet, visst så långbent är jag ändå inte. Men ganska kraftiga ben. Skrev fel innan är 165 inte 167

haha, det var nog min du såg, med Small-kåpa.
Alltså fördelen jag ser med s kåpa för mig (160cm) är ju att knästöden hamnar där jag vill, på "normala" sadlar hamnar de lite fel, långt ner. Och att ha kortare kåpa gör ju att man kommer om hästen tidigare, inte massa läder ivägen...
Men 165 är väl en ganska normal längd och normala kåpor borde väl funka finfint???
Har tyvärr inte ridit i en meredith med normala kåpor, bara i min egen...

Lycka till i sadeldjungeln!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 282
Senast: Mogge
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 204
Senast: Linda_A
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 658
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka