Ni som har lite vana av unga travhästar

Masse

Trådstartare
Jag har ju mina första riktigt unga travhästar i stallet nu och håller också på att välja hingst inför årets betäckningar. Så jag har titta mycket på de två gossarna jag har och deras mammor. Har ju också en hop halvblods föl i samma ålder så jag kan ju jämföra de olika raserna med varandra väldigt enkelt.
Jag har hört till leda av folk som förespråkar att ha travhästar som ridhästar "att om dom bara inte varit i träning och lärt sig travar traven" så ska det inte vara något skillnad på en travare och en häst av ridhästras.
Det kan jag ju lugnt säga att det inte stämmer när det gäller mina. Travarna har från dag ett när de går i lite snabbare trav breddat sig bak. Vilket de andra aldrig gör eller ens har tendens till.

Så nu till min fråga. Har travaveln gått framåt så mycket att den egenskapen är medfödd? Då stämmer ju inte resonemanget om att de kan bli bra ridhästar bara de inte travtränas. Eller har jag haft tur och fått fram det i fölen?
Om det är så kommer det då från stoet (mina ston är ju förhållandevis nära släkt) hingsten eller kombinationen sto/hingst?
Kan ju vara bra att vet inför hingst val ;)

Så hur travar travfölen hos er?

Sv: Ni som har lite vana av unga travhästar

Så nu till min fråga. Har travaveln gått framåt så mycket att den egenskapen är medfödd?
Jag har fött fram några föl och har sett de som inte breddar alls eller när de sätter iväg inte alls travar utan snabbt faller i galopp. Detta säger enligt min erfarenhet inget alls om hur bra travaren blir. (fast man säger ju gärna när en fölunge fräser runt i trav att Oh villken travare!)
Men kanske när jag tänker efter så har nog de flesta travföl mer trav i sig.
Då stämmer ju inte resonemanget om att de kan bli bra ridhästar bara de inte travtränas.
Många travare blir jättebra ridhästar även fast de travtränats och startat. Fast kanske att de blir bättre om de inte travtränas och får träna mer i galopp ochså?
Eller har jag haft tur och fått fram det i fölen?
Såklart! :)
gulan

Min erfarenhet är samma som din - travföl travar hellre och breddar lite från början. Liksom att man ofta ser på halvblodsåringar om de är renavlade för hopp eller dressyr... Tycker att det är lite av en myt att hästarna är bättre ridhästar om de inte gått på banan nu för tiden...

Breddaregenskapen sitter i generna, därför kan aldrig en travare bli en superridhäst vad folk än säger. Man kan utbilda de hur mkt som helst men de har helt enkelt fel teknik, fel rytm inbakat i ryggmrägen.
Spelar ingen roll om de travtränats eller inte. Har ridit flera som aldrig någonsin haft en sele på ryggen och jobbat som ridhästar i 10 år. Man sitter upp och efter 3 steg så känner man den där lilla skillnaden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka