Ni som har hingstar tillsammans med valacker

Sv: Ni som har hingstar tillsammans med valacker

Vi hade det tidigare, det gick mycket bra. Iof så hade dom gått ihop sedan dom föddes i stort sett. Men jag har endast positiva erfarenheter av det.

Alldeles utmärkt. Har just nu en liten ponny som varannan dag går hos den ene av våra nsv hingstar och varannan med den andre.

Synd vi inte har rejält med hagar och kunde ha en ponny var till dom som sällskap.

Hingstar behöver också vänner som kliar dom i manen!

/KT

Bra, men iofs så är valacken ledaren. Har nu en 1årig hingst som ska introduceras i flocken, gick idag med 3årig hingst. Gick bra, såg lite roligt ut bara, liiiite i otakt tack vare åldersskillnaden. :D

Roligast blev det sedan när jag släppte in valacken till dem, som då 3åringen inte gått ihop med på ett tag. 3 åringen sprang och checkade på valacken, såg allmänt maffig ut, t.o.m. dristade sig att sparka åt valacken. Helt plötsligt såg han ut som en ballong som råkat på en nål. Där var det ledarskapet bekräftat utan att valacken sagt flaskhals en gång.

Senast ändrad av en moderator:

På vårt stall har vi en liten minishettishingst och minishettis valack som går tillsammans i ur och skur. Fungerar alldeles utmärkt. I somras fick de ggå tillsammans med ytterligare en vallack. Fungerade hur bra som helst :D

Min 9åriga shettis hingst går med en 6årig valack och en 1½årig hingst. det funkar kalas.
Sen går 2Års hingsten med en 2års valack (varmblod) det funkar oxå fin fint. Sen har vi 5års hingsten med en 4årig valack han gick förut med den val som nu går med två åringen... Men med denna val har han blivit som lugnet själv... Funkar alltså perfekt.... Sen har vi en 5årig val som går med en 1½årig hingst och det går oxå riktigt bra nu... men val va lite taskig först, men nu funkar det.
Sen har jag alla stona i en hage.

Men som stallet är just nu så är måttet på hingstar rågat.... Å jag som just har köpt en russ hingst på 1½år :confused: Men jag hoppas att han kan gå med shettisarna när han kommer hem....

Min B-ponny vallack går ihop med en welsh hingst... Går ganska bra... Var lite strul i början eftersom min B-ponny är välldigt hingstig av sig... Men sen när dom fick en större hage funkar det kanon!!!

10-åriga frieserhingsten går ihop med 5-årigt svenskt halvblodsvalack, funkar jättebra.
Hingsten bestämmer.

De har gått ihop sen valacken var 1½

Det gick jättebra i tre år tills hingsten förstod att han var större och starkare än gammelponnyn. Hingsten gav sig på valacken och sparkade sönder valackens öga, gav rejäla frakturer i ansiktet på honom och rejäla hingstbett i halsen, blev 5-10cm ärr. Efter det kunde jag inte ha dom på samma gård så att dom såg varandra, utan att det var bara att göra valack av hingsten och sälja honom. Så nu går han med valacker utan bekymmer..om det inte är några ston i hagen..

Jag släpper aldrig in hingstar (över ett år)och valacker i samma hage igen.

Stackars din ponny...:cry:
Det är det som jag tycker är läskigt med hingstar, vi har en i stallet och han är jättetrevlig och uppför sig inte dåligt mot mina valacker, men jag skulle aldrig våda låta dom gå mer varann, för plötslig händer det nåt som väcker hingstens instinkter och då går det som det gjorde med din stackars ponny... Eller värre... :crazy:

Bara för att han är hingst behöver han inte bli elak. Jag har sett vid ett par tillfällen valackar som har blivit helgalna när dom har gått med andra valackar.
Jag har en frieser hingst på 2 år som har gått med valackar och det har gått jätte bra. Han går just nu med en islänning och det funkar oxå bra.

Min 6-åriga hingst går med min 4-åriga valack, och det går hur bra som helst.

Hingstar är inga monster. Vår lillponny som då var valack och 1.14 hög gick med betäckande fullblodshingst ett år. Idag har jag 2 betäckande hingstar i samma hage, dessutom vuxna som inte kände varandra för 2 v sedan. Om 1 vecka åker årsfölen ut i hingsthagen.
Hade vi haft valackar idag i stallet så hade de fått gå i hingsthagen såvida det inte det blev bråk.Så här års brukar det inte vara några problem, vi kommer att sära på våra hingstar till våren när ston har fölat och börjar brunsta. Ston är betydligt värre ihop. :cool:

Min 1,5 åring går med en 19 årig valack. Inga problem alls.

våran 4-åriga hingst går med sin vallack"pappa" på sju år. Dom har gått ihop sen hingsten var ett. Inga problem, vallacken bestämmer över maten och hingsten om tjejer... och dom bara älskar varandra... står tom i en stor box tillsammans.
Samtliga andra hingstar har oxå gått i sällskap ute, men man får ju se till att få ihop "rätt" par av hästar, dvs såna som kompletterar varandra och inte stör sig på varandra...

Kanon. Har hingstar med hingstar, hingstar med valacker och till sommaren hingst, valacker och ston ihop.

Det gick inte bra alls för oss... Hade en russhingst i träning hos oss...delade bara upp så att russstoet gick för sej åsså gick dom andra tillsammans... grejjen var den att han trots att mitt sto är 170 högt försökte rida henne vilket gjorde att han trampade sönder hennes karleder o ballar totalt... han bet dom andra stona i haserna, även dom runt 160cm, och valacken förvandlarde han nästan till hingst! Förklaringen till det var att valacken nog varit klapphingst eller hingst länge innian dom kasterarde honom o sen mindes han hur det var :smirk:

Ja, det var synd att ni inte visste det som jag trodde "alla" visste nämligen att en hingst, oavsett storlek, naturligtvis inte kan gå med ston om de inte ska betäckas.
Det har definitivt ingen med mankhöjd att göra... ;)

:rofl: så sant så sant... en hingst är väl hingst även om den är liten? hih hih

Jusst nu så går en 6 årig ardenner valack, 2 2åriga ardennerval,en 2årig ardenner hingst och en 5 årig arab hingst ihop. Det går hur bra som helst.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den svenskfödda och licensierade hingsten Skyline to B har sålts till Tyskland. Tillsammans med sin ägare och ryttare Carl Hedin har de...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama