Sv: Ni som har hästar
Hejsan!
Vad tråkigt att hon inte är helt ok ännu
Men det kan ta tid, tid,tid och meeeera tid!
Nu hade ju inte min samma symptom som din, på min satte det sig i lederna. Hon var halt på alla 4 ben(högt och lågt) vid olika tillfällen, och däremellan hoppade det runt i hela kroppen på henne. Ena dagen fick man knappt ta henne på nacken, andra dagen hade hon jätteont över ryggen, tredje dagen över länden osv.
Hade veterinär ute, varvat med att åka till klinik ungefär varannan vecka
från mars- sep -03. Men problemen började redan okt-02, så vi höll på i ett år innan hon fick behandling.
Totalt 7 veterinärer var inblandade i hennes fall (från resans start till slut), och hade heller aldrig sett nåt liknande
Hon kunde vara blockhalt i skritt, HELT ohalt i trav. Hon kunde gå rent 5 varv på volten, för att sedan halta 10 varv. För att sedan gå klockrent igen..
Hon fick behandling i sep-03, och hältorna och det kroppsonda försvann efter nån vecka. Däremot var hon stel, stapplig, ovillig till att röra sig nästan ett år (!) efter avslutad behandling.
Tog det väldigt lugnt med henne då, ingen ridning, bara promenader och tömköring. De dagar hon var som krattigast fick hon stå.
Nu har hon varit bra sen i september förra året(-04), och jag rider sedan dess till bådas våran glädje (framförallt min häst tycker att det är VÄL kul. Lite för kul kanske för att matte ska känna att hon sitter säkert i sadeln sas
)
Så - ett år kämpade vi på innan hon fick behandling, och ett år efteråt.
Det var urjobbigt, jag har varit ARG många gånger kan jag lova,över att en lite skitinsekt förstört så mycket, och väldigt väldigt ledsen periodvis. Man undrade ibland hur man skulle orka fortsätta kämpa, man fick ju bara bakslag vad man än gjorde
Men det räckte med att titta på lilla gumman
, så fick jag ny kraft att orka fortsätta.
Och jag är hysteriskt glad över att jag inte gav upp
Jag har inga bra råd att ge dig, jag hoppas bara, och håller tummarna för att hon snart blir frisk din lilla flicka!