Ni som har hästar

mysko

Trådstartare
som fått Erlichios kan inte ni berätta lite om symptomerna & hur det har gått?

Jag själv har en häst som precis är färdigbehandlad mot Erlichios och undrar om någon har haft liknande symptomer som på min?

Negativt
Hon är trött
blir inte kontaktbar
ramlar ihop
har ont i hela kroppen

Possitivt
pigg ibland
busar ibland
alltid glad
alltid possitiv

Sv: Ni som har hästar

mysko skrev:
som fått Erlichios kan inte ni berätta lite om symptomerna & hur det har gått?

Jag själv har en häst som precis är färdigbehandlad mot Erlichios och undrar om någon har haft liknande symptomer som på min?

Negativt
Hon är trött
blir inte kontaktbar
ramlar ihop
har ont i hela kroppen

Possitivt
pigg ibland
busar ibland
alltid glad
alltid possitiv
Jag tycker det låter som att hon drabbats av narkolepsi, alltså att hon "somnar" och trillar ihop som "sömnanfall". Detta fenomen kan man ibland se utan förklaring, och ibland hos hästar som av någon anledning sedan längre tid tilllbaka inte vill lägga sig ner och vila pga att de har ont eller mår dåligt på annat sätt. Eftersom din häst har smärtsymtom så är det troligen därifrån det kommer.

Det jag har hört om tillfrisknande efter ehrlichiosbehandling är att flertalet blir om inte bra så i alla fall bättre rätt så snabbt. En del får dock återfall av symtom 3-4 veckor efter behandling. Det kan ta ett par månader innan de är helt återställda. Ehrlichios sätter ner immunförsvaret, så det finns en risk att andra infektioner förvärras om de finns i kroppen samtidigt.

Mitt tips: Ge henne några veckor att repa sig på efter avslutad behandling, om hon fortsätter "somna" efter det så tycker jag att du ska låta en veterinär ta en ordentlig titt igen för att utreda om det inte kan vara så att hon har kroniskt ont någonstans.

Har jag förstått det rätt - hon har blivit piggare och busar mer nu än före behandlingen, stämmer det? Är det så, så är det ett mycket gott tecken.

Jodå hon är piggare nu under & efter behandling
Inna så orkade hon inget alls och var inte riktigt pigg någon dag.

narkolepsi: finns det något att göra? (finns det någon sida att läsa om detta på internet?)
Det är ju precis så som händer henne, hon somnar och blir okontaktbar, simmig i ögonen och lite vinglig sedan ramlar hon

Hennes titrar var från början i Dec. 1.380 och behandlades med Cortison sedan nytt prov då var titrarna 1.160 och då satte Vet. in den starkaste Antibiotika kur i 10 dagar så nu blir det ett nytt prov i slutet av April för att se om det gått ner .

Senast ändrad:

mysko skrev:
Jodå hon är piggare nu under & efter behandling
Inna så orkade hon inget alls och var inte riktigt pigg någon dag.
Bra att hon svarat på behandling. Då tycker jag du ska vänta och se. Om hon verkar ha mycket ont så prata med vet. om vad h*n tycker om att eventuellt ge henne NSAID under en period. Det kan hjälpa henne att slappna av och få sova.

narkolepsi: finns det något att göra? (finns det någon sida att läsa om detta på internet?)
Det är ju precis så som händer henne, hon somnar och blir okontaktbar, simmig i ögonen och lite vinglig sedan ramlar hon
Om du söker på nätet så kommer du kanske att stöta på internationell litteratur med förslag om att behandla med imipramin, ett preparat som är en form av antidepressivum och sätts in för att reglera signalsubstanserna i hjärnan. Jag var på ett veterinärmedicinskt seminarium så sent som förra helgen, där denna behandling diskuterades av absoluta proffs i England och Tyskland, och de var överens om att denna behandling så gott som aldrig tillför något. Tyvärr, så finns det inte någon bra behandling om man inte lyckas bli av med grundproblemet som ofta är smärta.

Hennes titrar var från början i Dec. 1.380 och behandlades med Cortison sedan nytt prov då var titrarna 1.160 och då satte Vet. in den starkaste Antibiotika kur i 10 dagar så nu blir det ett nytt prov i slutet av April för att se om det gått ner .
Håller tummen för er, ge henne tid och se till att hon har en mjuk, inbjudande bädd som dessutom hindrar henne från att skada sig om hon ramlar ihop under natten. Om du undrar något specifikt eller vill ha källor så PM:a gärna.

:bow: :bow:
Jag kommer nog på något som jag vill fråga dig om :D

Hon har oxå blivit av med sin gamle kompis, han flyttade för en månad sedan
Hon har fått en ny som är lite omogen och vallig, tror att han tröttar ut henne
Tror inte att hon kan koppla av riktigt då han ligger ner alla nätterna + att hon får vakta i hagen.

kan det vara så att hon är totalt slut pga detta + sjukdom + ont i kroppen + kolik?
Jag har haft det på känn nämligen, hon får aldrig koppla av riktigt och då hon inte ligger ner och kopplar av i stallet så blir det för mycket för henne :cry:

Det kan mycket väl vara så!
Om hon inte får ro pga kompisen och han aldrig "ställer upp" och vaktar så är det ju ytterligare en press på henne att hålla sig vaken och hålla ställningarna (som äldre sto ser hon det nog som sin självklara uppgift, tyvärr i detta fall).

Kanske går det att underlätta för henne på något sätt? (Minska något av stressmomenten - smärta, vakt, vallning etc.?)

Men - hur gick det med magen då hästen fick antibiotika? Har antibiotikan verkligen gjort nytta? Det finns olika uppfattning om nyttan med antibiotika under icke akut fas av erlichios och har titern gått ner var ju infektionen på rätt väg. Har erfarenhet av egna hästar med erlichios - ingen antibiotikabehandling eftersom vet i första fallet liksom i andra menade att riskerna var större och att då sjukdomen inte var i akut fas skulle antibiotikan inte göra rätt nytta. Båda helt ok idag även om den första hästen tog det lång tid och flera återfall med. Även nr 2 hade återfall men betydligt lindrigare. Att vänta till april låter också länge.

Ja dom ska få komma in mellan 12-14 och äta sin lunch och vila samtidigt.
Sedan får de komma in tidigare på kvällen + senare på morgonen allt för att hon ska få var inne så mycket som är tillåtet i mitt samvete
Vill ju helst att dom ska vara ute så mycket som möjligt.
Ska se om vi kan ha dom inne en hel dag under helgen om dom inte blir för stressade= ute medan man mockar -sedan in - efter ett par timmar gå ut och gå en runda - in igen - ut medan sman mockar
så hon får komma till ro under en hel dag OM det inte blir för stressigt för dom för då får dom hellre vara ute lite mer under dagen.

Hon fäller päls så det bara rasar om henne och det vet jag att då blir dom trötta och hon blir väl extra trött eftersom hon varit/är sjuk + allt det andra.
Hon var urtrött när vi tog in dom nu i kväll men har piggnat till efter att stått inne en stund medans vi varit i stallet och grejat.

Hon hittades liggandes i hagen i Sep. och vi trodde att hon var trött pga nytt beteställe + ny hagkompis "marodören" som bara vllar henne och vildsvin på potatisåkrarna utan för hagen så vi stallade in dom för vintern men hon blev inte bättre så i början av Dec. tog vi blodprov som visade att hon hade Erlichios och då när hon var så dålig sattes behandling in

Hon behandlades i Dec. med Cortison då Vet. ansåg att det var akut just då - titrarna låg på 1.380 och hon kunde inte gå 50m utan att hon rasade ihop
Så nytt prov togs men behandlingen sattes in innan provsvaret kommit eftersom vi inte trodde att hon skulle klara det - titrarna hade gått ner till 1.160 efter Cortisonbehandlingen och vi fullföljde behandling de 10 dagarna.
Hon har blivit "piggare" när hon är pigg efter detta
Men vi upptäckte att hon förmodlingen hade förstoppning eftersom träcken var som fotbollar när hon bajsade och ökade linfröna och då kom mycket träck ut som VAR STORA, nu är det normalt iaf.
Massören hittade spänningar: nacke, båda bogarna (mest v.sida), ryggen från sadelläge och bak & ner under mellan bakbenen.
Dessa muskler bakom juvret är stora som fotbollar och spända och det tyder på att hon har haft väldigt ont när hon skulle ha ut dessa enorma träck.

Det är ingen ide att ta prov tidigare utan det ska gå en viss tid enl. ATG

Vad hade dina hästar för symptomer?

Senast ändrad:

Hejsan!

Vad tråkigt att hon inte är helt ok ännu :(

Men det kan ta tid, tid,tid och meeeera tid!

Nu hade ju inte min samma symptom som din, på min satte det sig i lederna. Hon var halt på alla 4 ben(högt och lågt) vid olika tillfällen, och däremellan hoppade det runt i hela kroppen på henne. Ena dagen fick man knappt ta henne på nacken, andra dagen hade hon jätteont över ryggen, tredje dagen över länden osv.
Hade veterinär ute, varvat med att åka till klinik ungefär varannan vecka :eek: från mars- sep -03. Men problemen började redan okt-02, så vi höll på i ett år innan hon fick behandling.
Totalt 7 veterinärer var inblandade i hennes fall (från resans start till slut), och hade heller aldrig sett nåt liknande :crazy:
Hon kunde vara blockhalt i skritt, HELT ohalt i trav. Hon kunde gå rent 5 varv på volten, för att sedan halta 10 varv. För att sedan gå klockrent igen..

Hon fick behandling i sep-03, och hältorna och det kroppsonda försvann efter nån vecka. Däremot var hon stel, stapplig, ovillig till att röra sig nästan ett år (!) efter avslutad behandling.
Tog det väldigt lugnt med henne då, ingen ridning, bara promenader och tömköring. De dagar hon var som krattigast fick hon stå.

Nu har hon varit bra sen i september förra året(-04), och jag rider sedan dess till bådas våran glädje (framförallt min häst tycker att det är VÄL kul. Lite för kul kanske för att matte ska känna att hon sitter säkert i sadeln sas :D )

Så - ett år kämpade vi på innan hon fick behandling, och ett år efteråt.

Det var urjobbigt, jag har varit ARG många gånger kan jag lova,över att en lite skitinsekt förstört så mycket, och väldigt väldigt ledsen periodvis. Man undrade ibland hur man skulle orka fortsätta kämpa, man fick ju bara bakslag vad man än gjorde :(
Men det räckte med att titta på lilla gumman :love: , så fick jag ny kraft att orka fortsätta.

Och jag är hysteriskt glad över att jag inte gav upp :banana: :bump: :banana: :bump:

Jag har inga bra råd att ge dig, jag hoppas bara, och håller tummarna för att hon snart blir frisk din lilla flicka!

Jadu denna hopp & förtvivlan gör att man mår urkass :cry:
Ena stunden busar hon i hagen andra så ramlar hon ihop :cry:
Om du tittar i min tråd under gnägg så förstår du (fast jag vet att du förstår ändå men där är bildbevis)

Vad skönt att det blev ett lyckligt slut för eran del :D

Jag är bara rädd för att det har hänt något mer med henne eftersom hon är sån här och är busglad ena stunden och rasar den andra.
försöker få fram vad mer som kan ha hänt med hennes kropp pga att hon har varit så dålig
om det har slagit ut något annat på henne för det är lustigt att hon är så här :confused:
På mornarna är hon pigg & glad men efter att ha varit ute ett par timmar så är hon helt slut??

Jag tittade på Gnägg tidigare idag, hon är jättesöt din lilla tjej. :love: Och hon är faktiskt ganska lik min :love: ! Vad är hon för ras?

Otäckt dock med bilderna där hon håller på att rasa!
Har veterinärerna inga ideér alls om vad det kan vara?

Förstår din maktlöshet och förtvivlan till fullo, har varit där själv som sagt :(
Det finns inget värre än när ens kompis är sjuk, och man vet inte alls vad man ska göra för att hjälpa..

Men jag fortsätter att hejja på er, och skickar en massa peppkramar till både dig och din häst!

:bow: :bow: pepp behövs verkligen och det är hennes små bus som gör att man orkar :D det är precis om att hon vet att matte klarar det inte längre så jag måste ge henne hopp :D
Hon brukar se mig i fönstret när jag står där och tittar & fotar henne och då busar hon mer ;)
Hon är ett halvblod med fullblod på pappans sida :love: och ja hon är söt min lilla lolla :love:

Tack än en gång för din pepping och jag vet att du håller tummarna för oss :bow:

Nej vet. vet inte varför hon beter sig så här för hade det varit Erlichiosen så skulle hon inte vara pigg de dagar hon verkligen är det men han kan inte säga säkert
Jag måste ge henne ett tag för att man ska se vad det beror på men jag tror inte att hon orkar ha det så här längre
jag känner att jag vill veta allt om vad det kan vara och letar efter allt så jag kan göra henne bra för visar det sig att det bara behövs en sak för att göra henne frisk om det inte hade gått för länge och så är man tvungen att avliva henne,,, hemska tanke :cry:

Senast ändrad:

Önskar att min häst kunde kika in genom mitt köksfönster ibland , men det är tyvärr omöjligt eftersom jag bor på första våningen i ett hyreshus och hon bor 3 mil härifrån :D :rofl:

Min är Fullblod och har samma färg och är liten modell (din ser inte heller så stor ut på bilderna ialla fall,men jag kan ju ha fel :-) )

Framförallt bilderna där din springer är väldigt lik min :) .

Bara en liten parantes liksom ;)

Hon är 163cm
lång rygg och lite korta ben

men en sån underbar ärlig häst som aldrig gör någon nåt ont om hon vet att man inte vill henne illa :love:
Igår när massören var där så hade hon så förtvivlat ont när hon blev masserad men hon bara lekte krokodil och småhögg i luften trots att hon hade tillgång till massören eftersom hon stod lös :love:

Jo, man vill ju verkligen göra allt i sin makt.
Avlivning är ju inget man vill tänka på, och framförallt som du skriver så vill man ju åtminstone ha en diagnos :(

Men såna beslut ska inte komma på tal än, hon ska bli frisk din skrutt ;)

majja22 skrev:
Jo, man vill ju verkligen göra allt i sin makt.
Avlivning är ju inget man vill tänka på, och framförallt som du skriver så vill man ju åtminstone ha en diagnos :(

Men såna beslut ska inte komma på tal än, hon ska bli frisk din skrutt ;)

Precis :D
Men nu ska jag sova så jag orkar upp och släppa ut dom i morgonbitti :D
:bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka