Ni som har fyrkantiga stängselstolpar...

FlipTheFrog

Trådstartare
Vi har bestämt oss för att hägna in vår gårdsplan med ett staket modell hästtstaket med fyrkantiga stolpar och två tvärsslåer. (För att barn, hundar och annat småknytt inte ska kunna klättra ut så ska insidan förses med ett nät).

Till er som har fyrkantiga stängselstolpar (det är väl 95x95 som vi tänker oss) runt era hagar och paddockar har jag några frågor:

Hur sitter de i backen? Hur djupt har ni grävt/borrat? Är stolpen spetsig nertill eller har ni använt någon stolpsko?
Hur tätt har ni satt stolparna?
I vilken vinkel har ni sågat era stolpar, eller har ni använt någon form av 'hatt'?
Och vad har ni för dimension på era 'tvärslåer'

Tacksam för svar!

Sv: Ni som har fyrkantiga stängselstolpar...

Vi har fyrkantsstolpar vid ena sidan på vår tomt, de är nedsatta med stolpskor, dvs ett långt spjut med en fyrkantig hållare högst upp där man kör ned stolpen och skruvar fast den.
Vet inte hur långt vi har mellan stoplarna, men skulle uppskatta att det är runt 2 meter.
Just nu är de inte sågade eller fixade på toppen då staketet inte är klart, så vet inte hur vi kommer göra där faktiskt ^^

Vi har bestämt oss för att hägna in vår gårdsplan med ett staket modell hästtstaket med fyrkantiga stolpar och två tvärsslåer. (För att barn, hundar och annat småknytt inte ska kunna klättra ut så ska insidan förses med ett nät).

För att du skall kunna fästa nätet så måste du i så fall sätta slanorna på insidan av stolpen, annars så får du inget bra fäste för nätet. Alternativt, fäst nätet på utsidan istället.

Till er som har fyrkantiga stängselstolpar (det är väl 95x95 som vi tänker oss) runt era hagar och paddockar har jag några frågor:

Hur sitter de i backen? Hur djupt har ni grävt/borrat? Är stolpen spetsig nertill eller har ni använt någon stolpsko?

Nej, vi spetsade stolparna. Obs!! Spara alla bitar ifrån detta, du kommer att behöva dessa trekanter för att staga upp stolparna senare.

Hur tätt har ni satt stolparna?

Ca 2 1/2 meter

I vilken vinkel har ni sågat era stolpar, eller har ni använt någon form av 'hatt'?

Vi kapade av av stolpen snett utåt för att det inte skulle samlas vatten mitt på och orsaka röta.

Och vad har ni för dimension på era 'tvärslåer'

Det kommer jag inte ihåg men det var rejäl dimension.

Tacksam för svar!

Annat tips, hyr en jordborr och dra ner stolpen rejält, helst 70 cm åtminstone, gärna mer. Ju tyngre tvärslåar du använder desto mer riskerar du att hela paketet viker sig efter ett tag, det är därför man måste köra ner alla stolp så mycket i marken. Om du inte använder rejäl dimension på tvärslåarna och har för långt mellan stolpen så vrider sig brädorna. Sen skrev jag några svar mitt i din text också.
Bifogar en bild på vårt förra stängsel, det är dyrt med stolplock och det går att få det snyggt ändå :)

5.jpg

Tror ni förresten att det skulle se futtigt ut med 70x70 stolpar m. ex 2,5 meters mellanrum? Och kanske 45x95-tvärslåer på det?

(Staketet ska inte hålla inne några hästar utan barn och hundar)

70x70 känns lite klent, och 45x95 känns lite "feldimensionerat", för tjocka.

Jag skulle satsa på 95x95 på stolpen samt 28x120 eller liknande på plankorna.

Tips: om man kör med stolpskor, dubbelkolla måtten på stolpskorna. De jag köpte senast var mindre än angivet mått, snarare 90x90, vilket gjorde att man inte fick ner stolpen i stolpskorna utan en massa merjobb :grin:

Tack så mycket! :) Vi har sålt gården, de som köpte den var väldigt nöjda! :D

Angående stolp och tvärslåer. Jag tycker att du skall rätta dig efter huset och tomten för att få en harmoni i det hela. Litet hus och och liten gårdsplan = nätt stängsel. Om huset är stort och gårdsplanen också är det = rejäla grejer. På det sättet så smälter allting ihop.
Tänk på att barnen kommer att vilja klättra på stängslet, det är lättare att ha något som håller för det, redan från början, än att hålla på och tjata på dem om att de inte får klänga runt.
Om du skall ha lite nättare tvärslåer så måste stolpen in på två meters mellanrum för att undvika att planken vrider sig. Mindre stolpar = mindre tvärslåer, annars blir det inte snyggt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka