Ni som har erf av Ehrlicia!!!!!!!

No1

Trådstartare
SE HIT!!!!

1. Hur hög titer hade er häst.
2. Behandlade ni? Med vad? Hur många dagar?
3. Hur lång tid tog det innan hästen var symtomfri eller ridbar?

Sv: Ni som har erf av Ehrlicia!!!!!!!

SE HIT!!!!

1. Hur hög titer hade er häst. Minns ej, runt 600 tror jag, eller 300.2. Behandlade ni? Med vad? Hur många dagar? Vet. kom ut och sprutade i halsvenen 3 dagar i rad.3. Hur lång tid tog det innan hästen var symtomfri eller ridbar?1 år innan jag kunde rida

Tiioooooooo

1=160 om jag minns rätt
2= Toyalt namn-döv idag!! kommer inte på vad det heter:(
DV kom ut i 5 dagar o sprutade. Ska egentligen stå på klinik under uppsikt pga att hästen kan "skita" ihjäl sig av behandlingen, men var ej transportbar. Sista dagen låg hon o kved i magsmärtor. Så jag fick välja att fortfölja behandlingen eller att avbryta inte riskera att hon dör...jag valde att fullfölja och hon överlevde :)

3= Ridbar ca 2-3 månader efter beh, men mer tid (läs år!!) tog det innan alla "bisymptom" var väck
Hon hade dessutom borrliea 2 år innan så det kan vara bidragande till alla andra egenheter som uppstod....

2= Toyalt namn-döv idag!! kommer inte på vad det heter:(
DV kom ut i 5 dagar o sprutade. Ska egentligen stå på klinik under uppsikt pga att hästen kan "skita" ihjäl sig av behandlingen, men var ej transportbar.

Heter inte det Tetracykliner (stavas?) Min häst fick det pga senkontraktur och vet. sa att man använder det till ehrlicia.

1 genom 540
Kommer inte ihåg vad medicinen hette men veterinären kom ut i 8 dagar och sprutade intravenöst
Jag har ridit henne under hela tiden. Vi chansade och tog ett blodprov eftsom hon började lägga sig ner i hagen mm Så jag har ridit på henne hela tiden..hon stod då hon sprutades fast jag kunde ha skrittat på henne om jag ville..

En häst i stallet där min står fick ehrlicia förförra sommaren. Men de kom inte fram till att det va det förrän ett halvår senare. Kommer inte ihåg hur mycket hon hade, men det va ganska rejält mycket.
Kommer inte riktigt ihåg vad preparatet hette, men veterinären visade hur man gav det med en slag i halsvenen, så fick ja spruta henne i 7 dagar. (inte första gången jag gjorde det) Än idag är hon inte helt symtomfri, diffus hälta i omgångar, men får hon vila några dagar så försvinner det, då är det full fräs igen.
Förresten så varnades de av att hon kunde få livshotande diarrè, å hon fick mag-tarm balans och så skulle vi hälla i henne filmjölk, men de gick hon inte med på. Men hon klarade sig, blev nästan lite hård i magen istället.

Senast ändrad:

en vänninas häst fick det i slutet på -90. tyvärr vet jag inte hur hög titer hon hade. hon stod på klinik och blev sprutad intravenöst i en vecka.

hon blev aldrig bra trots flera års ansträngningar (hältor som kom och gick och "flyttade" runt) tror dom höll på i närmare 5 år innan hon dömdes ut.

en vänninas häst fick det i slutet på -90. tyvärr vet jag inte hur hög titer hon hade. hon stod på klinik och blev sprutad intravenöst i en vecka.

hon blev aldrig bra trots flera års ansträngningar (hältor som kom och gick och "flyttade" runt) tror dom höll på i närmare 5 år innan hon dömdes ut.

Detta var exakt det svaret jag inte ville ha :crazy: .
KAN ju ha berott på andra, om än okända, inblandade faktorer även :)

nej, jag förstår att du inte VILLE ha det svaret :crazy: nu är det ju dessutom många år sedan (kunskapen går ju framåt) men den hästen blev utdömd för det enligt hästens ägare. alla omständigheter känner jag givetvis inte till. men det blev MÅNGA klinikvändor och behandlingar under dom år som dom "kämpade" innan dom gav upp :( hästen blev 10 år.

Första hästen hade 1:160, andra hästen, inte en aning eftersom de nu har tagit bort detta med titrar och istället använder sig av ett PCR-prov för att var mer säkra på att de har fått infektionen.

Häst 1 Engemycin i 7 dgr. Häst 2 Engemycin i 5 dgr.

Häst 1 blev aldrig helt frisk då han var sjuk i annan sjukdom också, själva E symtomen försvann ganska omgående men han klarade inte av behandlingen utan togs bort ganska omgående efteråt pga tidigare ekförgiftning.
Häst 2 symtomen började försvinna redan efter första sprutan, men magen brakade helt och att återhämta sig helt tog ca en månad, började då gå promenader.

När en häst har gått länge med E innan behandling eller inte fått nån alls så verkar det mer bli neurologiska problem istället för vanligt fysiska.
Fortgår fysiska så tycker jag man skall vidga sig och leta vidare efter orsaken.

En häst i stallet där min står fick ehrlicia förförra sommaren. Men de kom inte fram till att det va det förrän ett halvår senare. Kommer inte ihåg hur mycket hon hade, men det va ganska rejält mycket.
Kommer inte riktigt ihåg vad preparatet hette, men veterinären visade hur man gav det med en slag i halsvenen, så fick ja spruta henne i 7 dagar. (inte första gången jag gjorde det) Än idag är hon inte helt symtomfri, diffus hälta i omgångar, men får hon vila några dagar så försvinner det, då är det full fräs igen.
Förresten så varnades de av att hon kunde få livshotande diarrè, å hon fick mag-tarm balans och så skulle vi hälla i henne filmjölk, men de gick hon inte med på. Men hon klarade sig, blev nästan lite hård i magen istället.

Det är inte tillåtet för veteinärer att "delegera" intravenösa injektioner, skulle ngt hända gäller tex inte försäkringen och veterinären ligger pyrt till.
Skulle därför inte rekommendera att man gör det själv även om vet skulle föreslå det.

Men hästen stod (precis som våran) med kateter i halsen, just för att man skulle få spruta in själv. Jag har sprutat hästar, men gör det gärna inte just pga försäkringen, men han påstod att denna lösning är okej.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: animalasia
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka