Ni som hanterar enl. NH (halter)

ManaDisa

Trådstartare
Ni som hanterar och rider hästar enligt NH, hur skulle ni med ord beskriva hur man utför en helt vanlig halt?

Alltså inte en "nödstopp" (one rein stop) eller (ursäkta ordvalet) traditionellt "dra i tyglarna".

Tacksam för relevanta svar:)
/Måna Disa
 
Sv: Ni som hanterar enl. NH (halter)

Är det nån skillnad på hur man vill att hästen ska ta signalen halt i NH mot i dressyr, western, AR mm? Det tror jag inte..

Min häst ska göra halt efter att jag förberett den genom förkortande av steget (samlande, halvhalter - kalla det vad du vill) och sedan gör jag själva halten "med överskänkeln" - ingen hand! Sittbenen inverkar som mest aktivt INNAN halten. Överskänkeln sluter jag om med genom att tänka något "isär och nedåt" med benen. (Tänk att du ska göra en split när du själv står på golvet - men utan att spreta ut med underskänkeln). Dvs man ska inte knipa med knän/lår inåt mot sadeln.

Min erfarenhet är dock att hästen måste först verkligen ta "nödbromsen", som du kallar det, för då kan man korrigera halten under inlärningsfasen.
 
Sv: Ni som hanterar enl. NH (halter)

Är det nån skillnad på hur man vill att hästen ska ta signalen halt i NH mot i dressyr, western, AR mm? Det tror jag inte..


Nej, inte på hur man vill den ska uppfatta signalen.
Tack för bra svar, det där med split har jag inte tänkt på, jag brukar försöka förklara det med att man liksom "flyter ut" i sadeln. Enklare blir det om man rider barbacka eller utan stigbyglar, då skjuter man bara fram benen liksom. Det som händer då i bäckenet är samma sak (som jag upplever det).

Jag ska leda en grupp italienare på uteritt till helgen, de kan bara lite engelska. Jag tycker det är nog svårt att förklara halt på svenska*rodnar*

Tack för svar!
 
Sv: Ni som hanterar enl. NH (halter)

Samma oavsett utrustning. Med andra ord med sitsen och ev rösten till hjälp.


Men om du ska vara turledare kan det nog gå lite hursom :p var noga INNAN ni rider ut vilka signaler som gäller.
 
Sv: Ni som hanterar enl. NH (halter)

Samma oavsett utrustning. Med andra ord med sitsen och ev rösten till hjälp.


Men om du ska vara turledare kan det nog gå lite hursom :p var noga INNAN ni rider ut vilka signaler som gäller.


Haha.. "To stop the horse, use your ass":D

Även om jag visste vad sittben heter på engelska betvivlar jag starkt att dessa italienare vet det. De har väldigt knapphändiga kunskaper i andra språk än just italienska. One rein stop är enkel att lära ut, då det tydligt syns vad man gör när man instruerar, men den vanliga halten har jag svårt att sätta ord på..
 
Sv: Ni som hanterar enl. NH (halter)

:rofl: ja precis! Är ju extra svårt om språket är lite si och så. Men du kan ju visa one rein stop som de kan ta till i nödfall. Fast oftast om hästen framför stannar så gör de andra oxå det, ja det beror ju lite på hur det ser ut såklart. Om någon långt bak får fnatt så är det ju bra om de kan få stopp. Det sämsta nybörjare ofta gör är skrika å dra i tyglarna, eftersom de blir rädda tror jag.
 
Sv: Ni som hanterar enl. NH (halter)

Jag krossar tomater med skinkorna och suger in naveln. Säger "ååståå".

Det kanske inte är rätt men det är så jag lärt mina kusar iaf.
 
Sv: Ni som hanterar enl. NH (halter)

Man kan slappna av- andas uuut, klämma med knäna över lungorna eller släppa tygeln;)

Jag hade med mig en ovan ryttare som skulle trava ikapp mig, men travade förbi o fortsatte:rofl: Hon höll fast sig med fötterna o vad hjälpte det att hon hängde i en lång tygel

Jag brukar rida först som ev. stoppbom o säga till vad som komma skall. Om inte annat så fattar hästarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 037
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp