Ni som ger pellets... Torrt eller blött?

Sparrisen123

Trådstartare
Ni som fodrar era hästar med pellets av någon sort, blöter ni innan ni ger eller ger ni det torrt? Varför gör ni som ni gör?

Sv: Ni som ger pellets... Torrt eller blött?

Har under senaste åren fodrat med Lusernpellets, Krafft Muskel och Granngårdens Proteinkoncentrat. Alla dem har jag blött till gröt/soppa för att jag inte vill riskera foderstrupsförstoppning. Såg senast i somras en stallkompis häst bli ruggigt dålig efter att ha satt lusernpellets i halsen (fick bara nån näve, som transportgodis). Den åkte på flertalet komplikationer och var nära att stryka med...

Beror på häst. Vi har alltid vattenspann hos hästarna så de dricker tillräckligt, vilket är nummer ett för mig. En lugn och eftertänksam ätare får sina torra om just den hästen absolut vill det. Men den som äter hetsigt och slänger i sig, får sina pellets väl uppblötta.

Jag ger lusernpellets och blöter med lite vatten så att pelletsen bara faller isär. Det blir som ett grovt mjöl.

Alltid blött. Har en unghäst som åkt på förstoppningskolik två gånger, en gång behövdes klinik. Båda gångerna bytta vi sort på lucernpellets till nån variant med jättehårda mörka pellets som svällde väldigt långsamt till skillnad från alla andra sorter vi haft. För lite vatten gav en dyr räkning och en dålig erfarenhet för hästen innan vi förstod vad det berodde på. Köper andra sorter nu för säkerhets skull. Det var en avlång plastsäck med vit etikett, minns inte vad sorten heter. Den är nog livsfarlig att ge ouppblött :(

Om det är Kraffts produkter så alltid blött då de för det första är väldigt hårda, sliter på tänderna och för att de suger upp väldigt mycket vatten.
Sett för mycket foderstrupsförstoppningar...

Däremot http://www.edelhippos.se/start.html Edel Hippo ger jag tillsammans med betfor.
Pelletsen är mjuka och suger inte åt sig vatten på samma sätt som Krafft.

KL
När det gäller foderstrupsförstoppning så sa min veterinär att det var mycket lättare att häva om det kom av pellets än när det kom av müsli. Så om man är rädd för att få det så kanske man inte ska ge müsli heller.

Jag häller vatten på då jag ger mineraler i pulver form.
Tycker lika mycket vatten som foder (volym) blir bra.

Jag har fått lära mig att låta glupska hästar ha stora, runda, "mjuka" stenar eller saltsten i krubban. Detta för att dämpa ättempot och minska risken för bl a foderstrupsförstoppning. Gäller allt foder som ges i krubba, inte bara pellets.
För att svara på din fråga så ger vi pellets torrt med några stora morötter (minskar också ättakten) ena måltiden och tillsammans med lite svälld betfor nästa måltid. Hästen äter inte så glupskt.

Ville bara tillägga att det inte har med ättakten att göra om de ska få foderstrupsförstoppning.
Att dom får det är för att pelletsen drar åt sig så mycket vätska.

Nja, långsamt söndermalda pellets är mindre risk att det fastnar. Blir uppblöta av saliven under tuggandet. Torra som sväljs ner hela däremot sätter sig som klister i strupen.

Det är inte min erfarenhet.
De hästar som jag sett har varit hästar som ätit lugnt men som fått foderstrupsförstoppning varjefall.

har blött upp mina lite så att de "faller sönder" men inte är grötiga. Gett krafft muskel. Då jag gav hippo cool vill jag minnas att pelletsen var "tunnare" än kraffts och dem blötte jag inte.

i stallet jag har hästen nu får de kraftfodret någon kvart-20 min efter de har börjat på grovfodret, det ska också vara bra vad jag hört. har inte haft problem med foderstrupsförstoppning men hellre safe than sorry är min filosofi

Jag fodrar i princip bara med torra pellets (Vitafor lusern och derby).
Mina pållar har fri tillgång till hösilage, så de är aldrig vrålhungriga, utan äter sin mat i lugn och ro.

Men de två gammelgubbarna (26 år) som får tillskott just nu får en portion uppblött vetekli (blött men EJ soppa) uppepå sina pellets, så hinner pelletsarna luckras upp lite tills de börjar pilla i sig av dem. Orsaken till det är just gammelgubbarnas ålder och risk för sämre tänder/tuggförmåga.

Jag ger just nu Hippo Grow Alfa och dom äter han torra.
Lucernpellets som blir klibbiga när dom blir fuktiga blöter jag innan han får dom men om han får en liten mängd och dom lätt faller sönder så kan han få dom torra också.
Beror som sagt på från sort till sort.

Blöter alltid all pellets. Dels för att jag vill att det ska bli en gröt så att det inte går att skilja ut tillskotten de får och dels för att det är så himla enkelt att hälla på lite vatten, när man vet att risken för foderstrupsförstoppning finns.

min får havre och muskel tillsammans med tillskott och jag blöter allt. Han äter lugnare och pillar inte bort sina mineraler.

Jag ger melassfri lusern som smular sönder bara man tittar åt den och har på lika mycket vatten som pellets. Det blir typ som grovt mjöl.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
587
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
435
Senast: Hello
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar