Ni som ger fibergi

H

Havregryn

Hur mycket fibergi ger ni till era hästar (kg). ?

En enkel fråga bara, reagerar bara vad som står på deras hemsida om hur mkt rekkomenderat dom tycker man ska ge.

Vet att allt beror på analys, men hur många kg ger ni per dag?

Sv: Ni som ger fibergi

hurtigmartina skrev:

En enkel fråga bara, reagerar bara vad som står på deras hemsida om hur mkt rekkomenderat dom tycker man ska ge.

Vet att allt beror på analys, men hur många kg ger ni per dag?

Jag ger min häst ½ kg om dagen, hon får även korn så fibergit är mest godis för henne eftersom det ingår i stallhyran.

Min ena får bara två nävar som godis upptill kornet.
Den andre får 2 liter....Vet inte vad det kan bli i kg...

Här snackar vi hg! Mina får ca 0,5 - 1 hg fibergi för att mineraler och vitaminer ska hamna i magen...
//marti

Min häst äter 2 kg Fibergi Låg och 0,25 kg Fibergi Müsli om dagen. Dyyyrt! Och ger inte alls så lång tuggtid som tillverkarna säger. Kommer att byta fodersort efter nyår.

et_flikkan - Ingår i stallhyran *lyx* =)

MercedesBenz - 2 liter har jag mätt upp till 1 kg, kanske inte helt exakt men i alla fall =)

marti130 - *skrattar* det var lite det.. =P

Jempa - Har också upplevt att det inte är så lång tuggtid, skulle vara dte pga, halm osv. men skulle nu aldrig kunna byta bort fibergi då hästen älskar det, riltigt suger sig i maten, nästan börjat att hets äta .. *fundersam*

---------------------------------------------------------------

Jag upplever att det ändå inte är så hemskt dyrt, 189kr för 25 kg. Har nu kollat hur mkt det blir för mig i månaden unge för och det kommer att sluta på ca 250kr och då även protein tillskott.

Så inte så hemskt farligt, eller?

hurtigmartina skrev:

Då jag hade häst (fjording) som stod i stall där allt foder ingick, kunde jag lyxa till det och ge honom Fibergi Bas. :d Han fick då 0,8 kg och det fungerade utmärkt tyckte jag. Han var av det lite mer glupska slaget och jag upplevde det som att han tuggade noggrannare och producerade mer saliv med hjälp av Fibergi. Men som allt annat är det väl individuellt från häst till häst.

När mitt fjordsto åt Fibergi, hon kunde ta en timme på sig att äta upp 1 kg havre, märkte jag ingen tidsskillnad. 1 kg = 1 timme var hennes filosofi här i livet. ;)

hurtigmartina skrev:
marti130 - *skrattar* det var lite det.. =P
Ja, det är lite.... men just nu arbetar ingen av hästarna så då behövs inte mer för att underhållsfoderstaten ska gå ihop sig. När de jobbar så ökas givan men de har nog aldrig fått över 0,25 kg ändå... Lättfödda ponnyer är billiga i drift. På tal om priser så kostar en säck bas 159 kr på billigaste stället här i närheten. Jag brukar iofs köpa låg men min åf har inte så hög åtgång på låg och Sv*nsk* f*d*r har bestämt att alla återförsäljare måste beställa minst en halvpall åt gången så därför blir det numera bas. Det skiljer inte så mycket, 1 Mj och 4 gr smbrp per kg.
//marti

När jag började kliva över 3-3½ kg/dag så bytte jag bort det mot annat foder

Min häst äter 2 kg Fibergi Elit, 250 g Super G + 1 kg Havre och 0,3 betfor. Han är en kallblodstravare i full tävlings kodition.

Han är väldigt kräsen med maten men Fibergi äter han.

Har även provat annat foder men jag har inte alls varit lika nöjd som med Fibergin

Dom kan ju inte kasta i sig fibergin som med havre eftersom det är hackat stråfoder i.

Mitt varmblod frå 0.5-1 liter om dagen. han äter även korn så fibergin är mest som några andra sa som godis. =) Han älskar det!

Jag ger 1 kg Fibergi Bas när vi tränar för fullt. Just nu får pålle bara en näve morgon oh kväll eftersom jag just satt igång honom efter en tids vila...

Jag betalar drygt 140:- för 25 kg...

Syrrans vbl travare åt 2,5-3 kg Fibergi Bas förut (+ ev tillskott som täcker höets "svackor") har nu bytt till Krafft.

Habina - Har själv inte upplevt att det tar längre tid att äta, utan snarae tvärt om, men det an dock vara för att hästen min verkligen suger is ig det.. han bara älskar det =) men som du säger, från häst till häst!!

marti130 - Då förstår jag, varför proppa i hästarna foder de inte behöver, som att kasta pengar i sjön bara. Då när jag skulle köpa första säkcen var jag ute efter bas, men återförsäljaren hade inte bas hemma och skulle först få det på ca 1 månad så valde att ta en elit för dte hade hon massor va, så måse vara nått sånt med en hel pall som du säger. Först var jag lite si så där åt fibergi, men då jag nu hanterat de, så älskar jag det, luktar friskt och fräsch, man ser vad som finns i det och hästen gillar det, + att det inte dammar alls. =) Så detta foder kommer jag att forsätta med livet ut *så länge hästarna jag har kan gå på det vill säga*

nilema - kliver man mot dom kilorna så blir dte mkt pengar i månaden...

juvelen - som jag skriver här lite högre upp, så är jag s¨positiv mot fibergi just för dom skakerna jag upplevt.

Flummflicka - godis är dte verkligen till hästen min =) he loves it! Men ett bra godis med allt i ett *le* Ger inte hål i tänderna!

Salandge - Dom flesta här har ett v'ldigt bra pris på bas, men elit då? har upplevt att många tycker fibergi är dyrt här på buke, (i fibergi trådar jag läst) men jag mear 189kr för elit, 25kg, och för en kraft groov säck på 30kr, 188kr (vet inte priset på andra kraft)
det tycker jag inte är så hemskt farligt.

Stallkompisens häst har fri tillgång:smirk: men hon äter nog inte mer än 2kg i alla fall... (Väldigt svårfödd häst)

oj det har jag aldrig hört tidigare att en häst har fri tillgång på kraftfoder..

Nä, jag vet, de låter lite skumt;) Men de är en extremt kräsen dam som knappt käkar morötter :crazy: Så fyller du krubban med fibergi räcker de läääänge. De har gjort så för att damen skall kunna äta när hon känner för det, det finns ingen risk att hon skulle äta för mycket:D

happs.. jaja okey... på vissa undan tag kanske det är enda lösningen.. =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka