Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

S

starclassic

Hej!
Undrar lite kring er som driver stall med fullservice, har ni anställda som utför fodringar, in/utsläpp, ev mockning osv eller utför ni jobbet själva?I dagsläget har vi kollektiv skötsel i mitt stall, vilket fungerar jättebra men nu ska vi bygga ridhus på vår anläggning och i och med detta har det trillat in en del hästar och bekanta till mig på kö som gärna vill flytta hit då ridhuset är klart men de önskar fullservice..... och jag vet inte riktigt hur jag bäst löser detta:confused:

Jag vill gärna kunna erbjuda både möjlighet till fullservice men också lägre hyra till de som vill ta stalltjänst.

En anställd är ju det absolut bästa men jag tvivlar på att jag kan ta så pass mycket pengar i hyra så det räcker till en skälig lön för en anställd, det är mycket pengar som går åt när man ska betala alla kringkostnader för en anställd.

Så jag undrar, hur har ni det i era stall?
Vore jättetacksam för tips och idéer kring hur ni löst er fullservice, om ni har anställda eller om ni gör det själva eller andra praktiska/smarta lösningar?

Jag själv har inte möjlighet att binda upp mig och göra allt jobb själv, dels då för att jag har mellan 3-5 hästar själv att rida och sköta varje dag men också för att jag har ett annat heltidsjobb, dock eget företag men börjar jag jobba i mitt eget stall tror jag lätt det kommer att bli så att tiden inte räcker till något mer...:crazy:

Vad tror ni om dessa idéer:

- Gratis stallplats mot att utföra ex ut eller insläpp månd-fred?

- Man kan köpa sig fri från stallpass genom att en annan hyresgäst utför ens stallpass?

- Ha en timanställd (som kan fakturera) som utför ex ut eller insläpp månd-fred?

Har inga priser på varken stallplats eller timlön att ange just nu då det är på planeringsstadiet så jag är mest intresserad av att höra vad ni tror om mina idéer o lösningar för att få in service i stallverksamheten utan att ha en anställd eller själv göra jobbet!:bump:

Starclassic
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Räkna ordentligt på vad det kostar med fullservice.Timlön för person som utför arbetet.
Tex. Mockning av tio boxar + middagsfodring = 1 timme
Fodring och utsläpp = 0,5 timme
Du får kolla noga hur lång tid allt arbete tar- ju mer service täckersbyten mm desto längre tid och mer betalt ska du ta.
Om de är villiga att jobba av dra med timlönen på stallhyran.
Övriga timmar som går åt skulle jag anställa ngn eller göra jobbet själv.
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Jag har fullservice och gör allt själv.
Tar alldeles för lite betalt så jag skulle rekommendera att anställa ngn och ta betalt för jobbet för att inte bli utbränd själv.
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Jag har fullservice och gör allt själv.
Tar alldeles för lite betalt så jag skulle rekommendera att anställa ngn och ta betalt för jobbet för att inte bli utbränd själv.

Tack för ditt svar, problemet är inte att räkna ut vad man behöver få in för pengar för att kunna ge en skälig lön, jag skulle behöva ta 6000 inkl moms i hyra MINST om jag ska kunna erbjuda en skälig lön för en anställd som ska göra alla tjänster om det ska vara MÅNADSLÖN, men om man har en timanställd är det ju mycket lättare och det blir inte lika dyrt men då vill jag helst hitta någon som jag kan fakturera och inte ha som anställd om du förstår hur jag menar, det är själva anställningen i sig som blir kostsam med alla arbetsgivaravgifter, personal omkostnader (förs, pension osv), egenavgifter, skatter etc.

Du får gärna pm:a mig och berätta vad du tar för pengar i hyra och vad du skulle vilja ta för att det ska vara värt jobbet samt berätta gärna hur många hästar du har ansvar för och vilka tjänster du erbjuder...:)
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Räkna ordentligt på vad det kostar med fullservice.Timlön för person som utför arbetet.
Tex. Mockning av tio boxar + middagsfodring = 1 timme
Fodring och utsläpp = 0,5 timme
Du får kolla noga hur lång tid allt arbete tar- ju mer service täckersbyten mm desto längre tid och mer betalt ska du ta.
Om de är villiga att jobba av dra med timlönen på stallhyran.
Övriga timmar som går åt skulle jag anställa ngn eller göra jobbet själv.


Vad tycker du är en lämplig timpenning?:bump:
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

vill jag helst hitta någon som jag kan fakturera och inte ha som anställd om du förstår hur jag menar, det är själva anställningen i sig som blir kostsam med alla arbetsgivaravgifter, personal omkostnader (förs, pension osv), egenavgifter, skatter etc.

Om du anlitar en egenföretagare så måste du räkna med att det blir dyrare än en egen anställd. Egenföretagaren måste få täckning för reskostnader, vinst, egenavgifter, administrativa kostnader. Räkna med att betala runt 350-400:-/tim (exkl moms) för en outbildad egenföretagare.

Skattemyndigheten brukar inte gilla att ge F-skattsedel till någon som bara får sina uppdrag på sätt som liknar anställning. Anlitar du någon som inte kan uppvisa F-skattsedel så åker du ändå på att betala arbetsgivaravgifter som om personen varit anställd.
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Om du anlitar en egenföretagare så måste du räkna med att det blir dyrare än en egen anställd. Egenföretagaren måste få täckning för reskostnader, vinst, egenavgifter, administrativa kostnader. Räkna med att betala runt 350-400:-/tim (exkl moms) för en outbildad egenföretagare.

Skattemyndigheten brukar inte gilla att ge F-skattsedel till någon som bara får sina uppdrag på sätt som liknar anställning. Anlitar du någon som inte kan uppvisa F-skattsedel så åker du ändå på att betala arbetsgivaravgifter som om personen varit anställd.

Jodå, jag är med på att det kostar en hel del runtomkring även vid timpenning och jag skulle aldrig anlita någon utan f-skattsedel!....;) men det kan vara en enklare lösning med timpenning då jag dels:
- inte kan erbjuda någon heltidsjobb hur jag än gör, så mkt jobb är det inte att göra i vårt stall men då det tidsmässigt spänner över både fm och em (in och utsläpp) så är det svårt att ha en anställd som ska kunna passa dessa tider och samtidigt hinna med ett annat jobb.....
- genom timpenning kan jag erbjuda ex någon befintlig hyresgäst att utföra stalltjänst alt någon som redan har ett befintligt jobb men kan jobba xtra fm eller em, man blir mer flexibel och kan ha två-tre personer som hjälps åt med jobbet på ett enklare sätt än om man har enbart en anställd.

Jag skulle tro det handlar om max 3 timmars jobb/dag här i vårt stall, morgonen/fm göromål är betydligt mer omfattande än em så det är troligt att jag bara kommer söka någon som ska utföra morgon och ej em och morgon innebär väl ca 1.5-2 tim.

Tror du det ändå skulle löna sig att ha en anställd istället för att fakturera timpenning?
Har du någon koll på vad en anställd person borde tjäna/mån på att jobba 2 tim/dag i stall?

:bump:
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

*kl*

Det finns 2 problem med timanställning...

1. Man hinner inte med särskilt mycket på 2 timmar... det tar ju för tusan minst 5 minuter bara att slänga på ett av dessa fördömda täcken ! På typ 5-6 hästar tar ju bara det en halv timme :grin:. Ska man sopa stallgången tar detta i vart fall 30 minuter om man inte har sopmaskin... ska det sedan mockas och ströas hos en massa boxar så blir det hela ännu värre.

2. Det ska finnas nån som tycker att det är värt att åka x antal mil för att jobba 2 timmar... jag skulle knappt starta bilen för den tiden, så man behöver få tag i någon som bor nära stallet.

Räkna med att varje häst kostar 2000 per månad i arbetskostnad bara på fodring/utsläpp + fodring/intag (inga helger medräknade) med täckning och annat "duttande" som faktiskt tar en hel massa tid i slutändan.
Jag räknar med att man för en inackordering bör ta sådär en 4000/månad och då ingår ingen mockning... så dina 6000 är nog ungefär vad du egentligen skulle behöva att plocka ut - Jag skulle nog säga åt dom att då är det minst 5000/månad + årlig uppräkning utifrån lantbrukets produktionsindex som gäller (f.n. på 19% :eek:), annars kan dom stå någon annanstans om dom önskar fullservice... men det är vad jag skulle ha gjort.

Att ha nån som sköter in/ut mot gratis stallhyra är ett alternativ... men det kan anses som svart arbetskraft, med dom risker som detta medför.

Det är ju med stallplatser som med allt annat här i världen, smakar det så kostar det också.
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

*kl*

Det finns 2 problem med timanställning...

1. Man hinner inte med särskilt mycket på 2 timmar... det tar ju för tusan minst 5 minuter bara att slänga på ett av dessa fördömda täcken ! På typ 5-6 hästar tar ju bara det en halv timme :grin:. Ska man sopa stallgången tar detta i vart fall 30 minuter om man inte har sopmaskin... ska det sedan mockas och ströas hos en massa boxar så blir det hela ännu värre.

2. Det ska finnas nån som tycker att det är värt att åka x antal mil för att jobba 2 timmar... jag skulle knappt starta bilen för den tiden, så man behöver få tag i någon som bor nära stallet.

Räkna med att varje häst kostar 2000 per månad i arbetskostnad bara på fodring/utsläpp + fodring/intag (inga helger medräknade) med täckning och annat "duttande" som faktiskt tar en hel massa tid i slutändan.
Jag räknar med att man för en inackordering bör ta sådär en 4000/månad och då ingår ingen mockning... så dina 6000 är nog ungefär vad du egentligen skulle behöva att plocka ut - Jag skulle nog säga åt dom att då är det minst 5000/månad + årlig uppräkning utifrån lantbrukets produktionsindex som gäller (f.n. på 19% :eek:), annars kan dom stå någon annanstans om dom önskar fullservice... men det är vad jag skulle ha gjort.

Att ha nån som sköter in/ut mot gratis stallhyra är ett alternativ... men det kan anses som svart arbetskraft, med dom risker som detta medför.

Det är ju med stallplatser som med allt annat här i världen, smakar det så kostar det också.

Håller helt med! Det är värdelöst att det finns så många stall där de som driver det eller de anställda mer eller mindre jobbar ideellt, det känns som att det är helt hopplöst att kunna ta ut en rimlig hyra för vad det kostar.

Angående detta med timpenning, tanken är väl som du säger att det ska vara någon som finns "nära tillhands", jag har några som bor ganska nära här som är intresserade och även någon hyresgäst men jag vet inte vilket ben jag ska stå på för man vill ju inte heller satsa på något som sedan inte visar sig fungera....

Det har alltid varit så bra med det kollektiva här så helst skulle jag ju vilja att det fortsatte så men då blir det ju automatiskt så då också att man får kompromissa och inte har möjlighet att ta in de som vill ha fullservice och som i de flesta fall är fler än de som vill stå kollektivt.

Det bästa vore väl egentligen om de som inte vill ta sina pass kan köpa sig fri från detta genom att betala en annan hyresgäst som vill komma ned i hyra om du förstår hur jag menar, det gynnar ju båda och även mig som stallägare då alla blir glada o nöjda.
Man tycker ju att det alltid borde finnas intressenter för att få lägre hyra samt de som vill betala mer för att få mer service, eller vad tror du/ni?:)
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Jag skulle tro det handlar om max 3 timmars jobb/dag här i vårt stall, morgonen/fm göromål är betydligt mer omfattande än em så det är troligt att jag bara kommer söka någon som ska utföra morgon och ej em och morgon innebär väl ca 1.5-2 tim.

Jag vet inte hur många hästar ni har med det verkar ganska snålt med tiden. I ett stall som jag jobbade i fanns det 20 hästar. Att fodra, lägga på utetäcket (vi bytte inte täcke utan la bara på ett) och sen släppa ut i hagar som låg nära stallet tog 2,5 timmar. Ska man sen dessutom mocka så lär det ta halva dagen.
I det stallet gjordes inget extra som ta av stallbandage, sätta på boots mm.

I det stallet jag är i nu finns 9 hästar. Här har nästan alla någon extra grej, stallbandage, boots, konstga täckesbyten mm. Här tar det drygt en timme nästan 1,5 bara för att fodra o släppa ut på morgonen.
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

kan ju bara lite snappt säga hur de görs i stallet där jag står. En som står helinackorderad betalar mellan 4800 - 5500kr beroende på hur mkt hästen äter. En arbetare som jobbar mellan 8 - 13, och en som jobbar heltid. Arbetarna får box gratis (mat etc gratis) och en timlön på 75kr + moms (de har eget företag så de kommer på faktura) ..

helinackordering gäller även över helgen, sen finns de de som väljer att få lägre stallhyra genom att mocka själv ...

har du helinackorderings stall så ta betalt, du ska inte slita ihjäl dig för några kr i vinst, och häst ägare betalar faktiskt för bra service. stallet jag står i är de fullt med 30 hästar och folk betalar gladeligen för utomordentligt bra service :)
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Måste bara fråga: var i landet ligger stallet?
Vad har ni tillgång till utöver box? (spolspilta, ridhus, skrittmaskin etc.)
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

i ett stall där jag jobbar (och det är fulls).
08:00 fodring 8hästar
08:15: lägga ut hö i hagarna,fylla på vatten
08:35 utsläpp
08:55, mocka ströa
10:00 fixa iordning morgonkraftfoder,lägga in kvälls hö.
10:40sopa stallgången
11:00 ta bort spindelväv och damm.
11:15 klar
då får jag 97kr i timmen(och arbgivar avgiften är inte så hög i och med att jag är under 25år).
detta är om jag stressar väldigt mkt.
Annars brukar jag vara klar vid 11:45 om man tar det lite lungt.

Hade jag själv haft ett stall men inhyrningar ,vill jag nog sköta det själv.
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Kul att fler svarat!:) svarar till fler i detta svar:

Streiff
Vi har ca 10-12 inackorderingar, den tjänst jag eftersöker handlar enbart om ut och insläpp (ej fodringar då vi har foderautomatik!) samt ev göra ordning lite foder, jag har ej beräknat tid för mockning och hade inte tänkt erbjuda den tjänsten mer än en enstaka gånger då jag tror på att den som ska jobba hos oss kommer trivas bäst om det inte blir för slitigt och jobbet utförs mellan 7-9 på morgonen så personen sedan kan ha ett annat "riktigt" jobb dagtid.
Om samma person sedan ska ha hand om insläpp blir det då max en timme för detta på em/kvällen när hästarna ska in så 3 tim är inte för snålt tilltaget, tvärtom när det gäller vårt stall. Hälften av hästarna står i kallstall och har samma täcken ute/inne.

Havregryn
Vart ligger det stall du står i?

Cili
Stallet ligger i stockholm och vi har "allt" utom ridhus i nuläget och det går lätt att åka kommunalt hit också, tar ca 30-40 min med kommunala medel från city. Anläggningen är mkt fin och välskött, alla faciliteter finns så ridhuset borde göra pricken över iet.....:idea:både prismässigt och gällande efterfrågan. Jag kanske kan ta mer betalt än jag tror?:confused:
Är rädd att jag ska bli för dyr i mitt område, det finns fler stall här som tar mindre betalt än vad jag skulle göra i så fall så jag blir osäker på hur stort kundunderlag jag skulle få....
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Aha då förstår jag. Att inte fodra på morgonen sparar ju mkt tid. Måste vara underbart med foderautomat! Samma med täckesbyte, det är ju de som är drygast.
Jag var för snabb och trodde det var inkl. mockning när du skrev fullservice.
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Fullservice brukar betyda mockning inkluderat, sa min gissning är att det är det som TS framtida hyresgäster vill ha. Fullservice för mig betyder att man som hästägare ryktar och rider, allt annat sköter stallpersonalen.
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Jo, ni har rätt, det kan nog uppfattas som att mockning ska ingå och jag kanske måste kunna erbjuda det också men tror inte jag satsar på det förrän jag ser hur stort intresset är för att få mockning inkluderat.

Jag tror som jag skrev tidigare också att det är lättare att hitta någon som kan tänka sig att släppa ut/in än någon som kan tänka sig att mocka alla boxar också men det är väl en prisfråga/lönefråga som allting annat;)

Jag blir ju nybörjare på tänkandet kring fullservice, är väldigt van vid att organisera och styra ett kollektiv och vi har ett så jättebra kollektiv så som det är nu men många som står här kommer förmodligen inte vilja betala för en massa tjänster sedan då de föredrar att få ned hyran genom att göra stalltjänst och när hyran dessutom höjs då ridhuset är klart blir det väl inte mer troligt att det vill sluta med sin stalltjänst då.

Mja, mockningen får jag fundera vidare på, allt blir ju så mycket enklare om det fanns bra betalningsunderlag, ville många verkligen betala för bra service vore det ingen konst att skaffa en anställd och ge en bra lön men det känns inte som om marknaden ser ut på det viset tyvärr...:crazy:
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Är det inget stall som har andra upplägg än anställd personal?

Någon som står i ett stall som mer eller mindre sköts av några hyresgäster som har avdrag på hyran eller står gratis mot att göra sådant jobb?
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

Med fullservice och ridhus kan du nog ta 6000 i manden, beror pa hur stallet ser ut och var det ligger saklart, men det later inte orimligt.
 
Sv: Ni som erbjuder FULLSERVICE - har ni anställda el gör ni jobbet själv?

I det stallet jag refererade till med 20 hästar jobbade jag av halva stallhyran genom att fodra, släppa ut osv. Hyran låg på 3000.- och jag betalade 1500.-

Det var jag och en annan tjej som delade på det + stallägaren så totalt 3 personer turades om på veckodagarna. Det var 3 pass

Morgon: Fodra. Byt täcke. släppa ut. Lägga in mat i boxarna till eftermiddan samt sopa stallet.

Eftermiddag: Ta in hästarna. Ta av och hänga upp blöta täcken. Sopa

Kväll: Fodra och natta hästarna. Gör i ordning mat till morgonen.

Det blev ca. 2-3pass i veckan för min del. Funka jättebra när man som jag var student då man gärna ville hålla kostanderna nere men jag var världigt flexibel eftersom jag inte hade hela dagar i skolan.
Studenter brukar vara pigga på sånna jobb!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp