Ni som bytt från vanlig dressyrsadel till Espaniola

bigganl

Trådstartare
Hur upplevde ni skillnaden? Är det ett bra alternativ jämfört med vanlig dressyrsadel? Min häst har breddat sig ur dressyrsadeln och jag börjar fundera på bomlöst. Har inte lust att lägga ut massor av pengar varje gång hästen ändrar sig. Inte råd heller för den delen. Har mest varit inne på sadlar med Ultra flexbom, men de är väl inte ändringsbara när det gäller bomvidd?
Jag stortrivs i min dressyrsadel, men ridkänslan blir ju ännu bättre i en skolsadel. Blir den det även i en Espaniola?
Skriv gärna hur ni upplevde bytet. Både positivt och negativt.

Sv: Ni som bytt från vanlig dressyrsadel till Espaniola

Några är ni väl som bytt till en Espaniola?
Jag är nyfiken:)

Jag har en espaniola men har bytt från barbacka till sadel...

Jag tycker att hästen verkar avslappnad i den, men kan ju inte direkt jämföra med nåt annat,

Min kompis hade den på min andra häst när hon red honom på Flyinge för Bo Jenå. Hans kommenterade att hästen såg nöjd och bekväm ut med sadeln. Inte illa för att komma från en vanlig dressyrtränare på den nivån, kan ju annars vara lite känsligt om man sticker ut för mkt.

Gjorde byte från vanlig dressyrsadel till Espaniola. Tyckte skänkelläget blev bättre, benen hamnade mer rakt under mig och det var lättare att vinkla bäckenet i avlastningssits och belastningssits. För att inte tala om att man plötsligt kände hästens rygg under sig på ett helt annat sätt. Det var fördelarna. Och självklart förstås att jag kan använda den på alla mina pållar.
Nu när jag börjat förstå stigbygeltrampet bättre inser jag att det inte är så himla bra att den ligger an på så stor yta av hästens rygg, varför jag ska byta till sadel med läderbom så snart kassan tillåter.

PELLEN:
Hur menar du då? En skolsadel med läderbom har ju större anläggningsyta än Espaniolan. På vilket sätt är anläggningsytan negativ när det gäller Espaniolan? Eller menar du att den fördelar trycket för dåligt?

Vilken skillnad upplevde du som ryttare?

Man har ju mer stöd än barbacka men blir inte så låst som i en dressyrsadel. Provade faktiskt min dressyrsadel för nån vecka sen.
Man kan välja längd på stiglädren utan att knästöden är i vägen, fri att vinkla bäckent som jag vill. Har en Passier Optimum med stora knästöd och jag, som nu är van vid Espaniolan, upplevde att jag blev fastlåst. Man känner ryggrörelserna bättre i Espaniolan.

PELLEN:
Hur menar du då? En skolsadel med läderbom har ju större anläggningsyta än Espaniolan. På vilket sätt är anläggningsytan negativ när det gäller Espaniolan? Eller menar du att den fördelar trycket för dåligt?

Ja precis. Den fördelar trycket som ett band tvärsöver hästens rygg istället för längsmed, när man "står" i stigbyglarna (avlastningssits).

Du vill ha en sadel som fördelat trycket på större yta alltså. (om jag fattat rätt) Mina tveksamheter inför Espaniolen består ju av att jag helst vill ha en sadel med bossor som går ner på sidan både fram och bak. (som skolsadlarna har) för den fantastiska viktkänslighet hästen får. Nu känner jag mig inte alls låst i dressyrsadeln i och för sig, men skolsadlarna sätter mig ändå mera rakt upp och ner så att säga. Fördelen med Espaniolan är att det går att byta bomvidd. Fast min häst är bredare än vidaste framvalvet de har. Det vidaste är 105 grader enligt försäljare.

Finns det någon som har bredare häst än det och rider i Espaniolan?

Är sadeln stabil? Finns risk att den inte ligger stilla på häst som är väldigt rund över ryggen (och dessutom men låg manke)?

Nog sjutton måste de ha vidare än 105 grader??? Min häst är runt 110 - 115 grader och har järn 4 dvs det näst vidaste i sin ST dressage och ska ha samma i espaniola räknar jag iskallt med efter att ha kikat på en espaniola med järn 3.

Jag fick svar att järnen till Espaniolan är 85, 90, 95, 100 och 105 grader.
Blev också lite förvånad för jag har läst om många som har riktigt breda hästar som rider i Espaniolan.

Har också fått svaret att graderna ligger där, men på något vis stämmer det inte, i så fall skulle jag inte kunna ha Espaniola och min häst som är MÄTT till 110 grader drygt passar bättre i trean än i fyran? Och trean på 95 grader skulle motsvara en County bom 4 och den växte han ur för över 1,5 år sedan... Tror inte att vinkeln stämmer med måtton och/eller hur sadeln ligger jämfört med en engelsk/bomsadel.

Nej, man kanske inte ska stirra sig så blind på graderna. Det är mycket annat som ska stämma också. Jag provade 2 ultra flex sadlar i vintras. Den ena med kammarvidd 3 passade kalasbra. Den med vidd 4 var alldeles för trång. Om sadeln är gjord för en låg eller hög manke kan göra väldigt stor skillnad tex.
Min sadelmakare mäter aldrig grader på sadlar. Hon anser att det inte går att gå efter det.

Liknande trådar

M
Dressyr Jag har en islandsvalack som jag desperat letar sadel åt. Han rids med bomlöst, men det fungerar inte längre. Han är ev ngt svankig och...
Svar
14
· Visningar
1 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar