Ni som brukskör, vilket tempo?

Fia-Lina

Trådstartare
När vi är ute på promenader med flakvagnen skrittar vi 98% av tiden. Jag funderar lite på tempot. Än så länge har jag inga draglinor, utan drar med skacklarna som dessutom är orekade :(
Det vill jag inte tjafsa om här, förbättrar så snart jag kan!

Men, hon går alltid långsamt hemifrån (samma när vi rider, och då är utrustningen korrekt ;)
Vilket tempo håller ni? Jag får driva hela tiden på vägen ut om hon ska länga steget, jag skulle vilja att hon trampar åtminstone i samma spår med bak som med fram.
Hon, ja, det är alltså en nordsvensk jag kör. En dam på 16 år, fullt frisk.
Hon trampar på bra på hemvägen.

Hur gör ni, sitter ni och driver, låter dom lufsa på? Jag tränar ju inte för att tävla, men jag vill ju att hon ska använda kroppen så bra som möjligt, känns som hon får för korta muskler bak om hon får gå och såsa som hon vill :confused:

Ett tillägg: Jag använder loksele!

Tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter!
Lotta

Senast ändrad:
Sv: Ni som brukskör, vilket tempo?

Hej!

Jag har också en seg häst!
En fjording på 21 år så man ska ju inte begära så mycket :D
Men vi var ute idag och om man smackar på blir det skritt (altså normalt tempo! Annars använder hon snigelfart förutom hemmåt = halv normal fart.) Sen blev det långsam trav, normal trav och tillsist några galoppsprång i snigenfart :D!
Annars är det bara lufsande då hon är så "gammal" fast hon är pigg ändå :D

Mvh Lisa

Jag har måtsatta problemet med min shettis. Jag får hålla in henne hela tiden. Får hon inte trava så taktar hon. Jag kör på ett ganska bra tempo, fast jag kör kortare sträckor då. (ca 20 minuter) Hon får ganska mycket hålla sitt egna tempo, men det ska bli ändringar på det nu när vi ska börja träna :D

Jag har också en nordsvensk, ett sto på 20 år.
Jag har aldrig haft några problem med det framför vagn, hon älskar att bli körd och springer mer än gärna :love: Hon tycker det är SÅ roligt så det är lite svårt att få henne stå still när man ska kliva i och ur vagnen :D

Men när jag rider så är hon ibland S-E-G på utvägen :crazy: :p
Då får jag driva på hela tiden för att hon ska röra på skånkarna..

Men hon har naturligt mycket bra skritt, tar långa kliv och trampar under sig oavsett tempo så jag får det lite gratis.. :cool:

Int för fort,int för skata. Lagom med svanskappa jag med. Jag och Kotte gillar int baksele. Jag trasslar bara in mig i den.

Varför skrittaa 98 % av tiden. Trava på bortvägen och skritta en del hemåt.
Med fjordhästen funkar galoppen också bra men min nordsvensk är segare och är ovillig till galopp.

Att det går fortare mot stallet än från stallet är nog det vanliga för hästar. När jag går ut med hunden är det precis tvärs om, mera fart bort än hem.

Liknande trådar

Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 643
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: snajl
·
F
Körning Jag har 2 problem med min rockard.. Suck!! Det är ett hemmabygge, har flyttat upp skaklarna och höjt sitsen, o följande är fel för...
Svar
9
· Visningar
2 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka