Ni som bor i varg-områden.

BulletForMyValentine

Trådstartare
Visste inte vart jag skulle lägga tråden så mod får flytta den om det behövs.
Hur gör ni som bor i vargtäta områden med häst, hund eller andra djur?
Hur rädd ska man vara?
Hur skyddar man sina djur?
Rider/ motionerar/ promenerar ni på kvällarna när det är mörkt?
Hur gör man med hästarna? tänker på hur länge de är ute osv.
Hur ska man tänka när man bor där det finns varg i skogarna?

Där jag bor har det skett varg-attacker ca 2 mil här ifrån på både får och hund. Börjar bli riktigt otrevligt att gå ut och motionera hundarna på kvällen och orolig för min ponny( äldre a-ponny) som går ute tilll sent på kvällen. Enligt varg-expert en flock på alfa+ avkommor som vandrat ut från fjällreviret.
Usch tycker inte om varg:nailbiting:
 
Rovdjursstaket runt hagarna såklart, inga lösa hundar, rider som vanligt utom om hästen står och vädrar och inte vill gå åt det tänkta hållet då väljer jag en annan väg.
Min häst brukar alltid gå så om hon verkligen inte vill misstänker jag att hon har rätt i att det är en dum ide.
Annars vistas jag så gott som vanligt i naturen, oddsen för att råka ut för en vargattack som människa är mkt liten.
 
Nu vete tusan om jag skulle påstå att jag bott "vargtätt", men i mina gamla områden finns det en del varg som rört sig. Med förra hästen red jag/vi en hel del upp mot Riala-reviret utan att märka av något. Nån veckan efter att jag och nuvarande hästen flyttat till nuvarande orten rörde sig flera yngre vargar bara nån kilometer från mitt gamla stall. I trakterna där vi står nu är det en del lo (fast det är tätare med dem några mil bort. Stallägaren mötte dock en stor i full jakt på ett rådjur en morgon..).
Förra hösten var jag och hästen uppe i Hälsingland, i ett område där det varit desto mer rovdjur överlag. Medan vi var där råkade en grupp jägare driva upp en björn som gått och lagt sig, och det blev lite livat i området. Men jag märkte aldrig av något av viltet, förutom en drös rådjur, och är inte orolig för mig eller hästen varken hemma eller när vi var där uppe. Folk jag träffade, som var från trakten, tyckte att jag var så modig som red ut så långt alldeles själv, men jag stötte ju inte ens på spår :p, så det kändes inte som något märkligt alls.

Media är bra på att få det att låta som att vi har enorma och många vargflockar i landet, som attackerar så fort någon visar sig (oh well, vissa tidningar...), men risken att råka illa ut på hundpromenaden med kopplad hund eller på ridturen tror jag generellt är mycket liten om man använder sunt förnuft. Däremot hade jag smällt upp rovdjurstaket kring hagarna och hållit uppsikt över djur som går lösa (t.ex. hundar) - det sistnämnda minst lika mycket för att hunden ifråga inte ska störa viltet/vargen som tvärtom - om jag bodde i permanent i ett rovdjurstätt område. Absolut.

Jag har några gånger träffat en karl som har får i ett vargtätare område. Han hälsar att grannens grymt ouppfostrade schäfer är ett större problem för hans del (den har jagat och bitit flera av hans får - ägaren bryr sig inte nämnvärt och hunden kommer inte på inkallning. Tur för hunden att fårägaren inte har licens eller bössa...). Kan vara den första fårbonde jag stött på som är så obekymrad, men det ligger nog något i det.
 
Ser mest spår och sällan själva djuren, men vistas som vanligt och lika mycket i naturen. Om hästen vädrar (så de blir rädda) så litar jag på dom. Det är dock oftast hjort eller älg dom reagerar på..

Är hästarna oroliga i hagen kan finnas anledning att lyssna på det (aldrig hänt). Som sagt det finns mycket annat som kan skrämmas och luktar konstigt. Våra vargar stannar inte så länge så är de hos mej en dag kan de vara x antal mil bort nästa.

Har spår runt knuten (bokstavligen) och haft endel attacker på får några kilometer bort bara, likaså på hund. Nu har folk rätt bra koll och vargobser kommer snabbt till kännedom, så man vet ungefär vart de är och när. Är de i närheten är inte hästarna ute på natten tex.

Ordentligt stängsel och inte ha hunden lös är ju lämpligt. Katterna får göra som de vill.

Hade förmodligen varit mer nojig om jag hade småhästar eller föl. Men tror man kan vara hyfsat säker ändå faktiskt!
Har förmodligen och säkerligen haft varg ståendes och tittande på mig när jag varit ute i naturen. Man ska def ha respekt för dom men de dödar ju inte allt de ser rör sej bara för att. Men sen ÄR det vilda djur med instinkter därefter, det är inga gulledjur. Vill de fälla ett byte så har man inte jättemycket att sätta emot där.
 
Visste inte vart jag skulle lägga tråden så mod får flytta den om det behövs.
Hur gör ni som bor i vargtäta områden med häst, hund eller andra djur?
Hur rädd ska man vara?
Hur skyddar man sina djur?
Rider/ motionerar/ promenerar ni på kvällarna när det är mörkt?
Hur gör man med hästarna? tänker på hur länge de är ute osv.
Hur ska man tänka när man bor där det finns varg i skogarna?

Där jag bor har det skett varg-attacker ca 2 mil här ifrån på både får och hund. Börjar bli riktigt otrevligt att gå ut och motionera hundarna på kvällen och orolig för min ponny( äldre a-ponny) som går ute tilll sent på kvällen. Enligt varg-expert en flock på alfa+ avkommor som vandrat ut från fjällreviret.
Usch tycker inte om varg:nailbiting:

När jag hade min häst på lösdrift, hade vi "vargövergångsställe" 50 meter från hagen... Jag såg både 1 och 2 vargar gå tillsammans ett par gånger på gärdet upp emot skogen med hästarna på andra sidan staketet. Vanligt elstaket. Hästarna lyfte inte ens på huvudet. Islandshäst, halvblod, ridtravare och minishettis i hagen...

Flera vargattacker har varit i krokarna på får... Problemet är att jag har god kontakt med Länsstyrelsen viltskadeutredare/vargspårare. Han var ute en dag på fyra olika "vargattackerade" gårdar som det sedan stod i tidningen. Problemet var att tidningarna aldrig redigerade när viltskadeutredaren talade om att det var HUND på tre av de fyra gårdarna...

Hade jag bestämt mig för att rida, eller promenera med hästen på kvällen gjorde jag det. Jag var iofs mer skraj för vildsvin som det kryllar av. Vargar är mer skygga individer än vildsvinen som far fram överallt.

Men var och en är salig på sin tro och åsikt. Jag dömer ingen. Men önskar att folk inte skrämmer upp varann utan tar allt med en nypa salt.

Hug your horses.
 
Nu vete tusan om jag skulle påstå att jag bott "vargtätt", men i mina gamla områden finns det en del varg som rört sig. Med förra hästen red jag/vi en hel del upp mot Riala-reviret utan att märka av något. Nån veckan efter att jag och nuvarande hästen flyttat till nuvarande orten rörde sig flera yngre vargar bara nån kilometer från mitt gamla stall. I trakterna där vi står nu är det en del lo (fast det är tätare med dem några mil bort. Stallägaren mötte dock en stor i full jakt på ett rådjur en morgon..).
Förra hösten var jag och hästen uppe i Hälsingland, i ett område där det varit desto mer rovdjur överlag. Medan vi var där råkade en grupp jägare driva upp en björn som gått och lagt sig, och det blev lite livat i området. Men jag märkte aldrig av något av viltet, förutom en drös rådjur, och är inte orolig för mig eller hästen varken hemma eller när vi var där uppe. Folk jag träffade, som var från trakten, tyckte att jag var så modig som red ut så långt alldeles själv, men jag stötte ju inte ens på spår :p, så det kändes inte som något märkligt alls.

Media är bra på att få det att låta som att vi har enorma och många vargflockar i landet, som attackerar så fort någon visar sig (oh well, vissa tidningar...), men risken att råka illa ut på hundpromenaden med kopplad hund eller på ridturen tror jag generellt är mycket liten om man använder sunt förnuft. Däremot hade jag smällt upp rovdjurstaket kring hagarna och hållit uppsikt över djur som går lösa (t.ex. hundar) - det sistnämnda minst lika mycket för att hunden ifråga inte ska störa viltet/vargen som tvärtom - om jag bodde i permanent i ett rovdjurstätt område. Absolut.

Jag har några gånger träffat en karl som har får i ett vargtätare område. Han hälsar att grannens grymt ouppfostrade schäfer är ett större problem för hans del (den har jagat och bitit flera av hans får - ägaren bryr sig inte nämnvärt och hunden kommer inte på inkallning. Tur för hunden att fårägaren inte har licens eller bössa...). Kan vara den första fårbonde jag stött på som är så obekymrad, men det ligger nog något i det.
Vilket klokt inlägg !
 
Flera vargattacker har varit i krokarna på får... Problemet är att jag har god kontakt med Länsstyrelsen viltskadeutredare/vargspårare. Han var ute en dag på fyra olika "vargattackerade" gårdar som det sedan stod i tidningen. Problemet var att tidningarna aldrig redigerade när viltskadeutredaren talade om att det var HUND på tre av de fyra gårdarna...

Jag har samma erfarenhet - att det inte sällan visat sig varit tama hundar som orsakat skadorna, men att media sällan rättar sina uppgifter efter att de skrivit en dramatisk artikel om det hela. Det får man leta rätt på själv, och då är det max två rader om det hela. :banghead:
Jag menar inte att på något sätt förminska folks rädslor eller djurägares sorg över förlusten av sina djur. Men jag tror att "paniken" skulle vara mindre om media tog ett större ansvar åt båda hållen (för sin rapportering) och inte blåste upp saker och ting.
 
Visste inte vart jag skulle lägga tråden så mod får flytta den om det behövs.
Hur gör ni som bor i vargtäta områden med häst, hund eller andra djur?
Hur rädd ska man vara?
Hur skyddar man sina djur?
Rider/ motionerar/ promenerar ni på kvällarna när det är mörkt?
Hur gör man med hästarna? tänker på hur länge de är ute osv.
Hur ska man tänka när man bor där det finns varg i skogarna?

Där jag bor har det skett varg-attacker ca 2 mil här ifrån på både får och hund. Börjar bli riktigt otrevligt att gå ut och motionera hundarna på kvällen och orolig för min ponny( äldre a-ponny) som går ute tilll sent på kvällen. Enligt varg-expert en flock på alfa+ avkommor som vandrat ut från fjällreviret.
Usch tycker inte om varg:nailbiting:

Här stryker det varg över min paddock och längs vägen. Har sett varg på ca 50 m avstånd när jag varit ute och ridit.
Jag försöker tränga bort oron; annat sätt finns inte. Antingen tror jag på vad folk säger om att enstaka vargindivid inte vågar sig på en större grupp med vuxna hästar, eller så får jag göra mig av med hästarna. Krasst.
Och jo, jag är ute och rider för fullt i mörker - annars kunde jag inte rida alls eftersom jag jobbar kontorstid även under vintern. Pannlampa är bra.
 
Visste inte vart jag skulle lägga tråden så mod får flytta den om det behövs.
Hur gör ni som bor i vargtäta områden med häst, hund eller andra djur?
Hur rädd ska man vara?
Hur skyddar man sina djur?
Rider/ motionerar/ promenerar ni på kvällarna när det är mörkt?
Hur gör man med hästarna? tänker på hur länge de är ute osv.
Hur ska man tänka när man bor där det finns varg i skogarna?

Där jag bor har det skett varg-attacker ca 2 mil här ifrån på både får och hund. Börjar bli riktigt otrevligt att gå ut och motionera hundarna på kvällen och orolig för min ponny( äldre a-ponny) som går ute tilll sent på kvällen. Enligt varg-expert en flock på alfa+ avkommor som vandrat ut från fjällreviret.
Usch tycker inte om varg:nailbiting:
rialavargen tycker du ska väga dina ord försiktigt när du talar om vargar i allmänhet;-) :-)
Skämt å sido
Jag är inte särskilt rädd för varg, men jag är skiträdd för björn. Inte rationellt jag vet, men så är det. Jag har verkligen björnfrossa.
Är i björntäta områden på semestrar och jag gillar inte att gå ensam där. Fast jag utmanar mig själv och gör det, men jag är verkligen på spänn.

Varg skulle nog endast skrämma mig om jag hade hund med mig, eller om jag skulle möta en flock av vargar. Då skulle jag bli bekymrad. I synnerhet om jag kör hästen.
I Rialavargens stall med omnejd finns det ingen varg, men björn finns några mil ifrån....
 
Enda gången vi bekymrade oss här var när vi hade fölungar och stona reagerade starkt på nåt i skogen. Då började vi ha fölungarna inne på nätterna tills de var lite större.
Hunden får inte gå lös, här har jag reviret utanför dörren, men har inte sett varken spår eller att hunden reagerat än, vi har dock inte bott här så länge. :)
 
Som tidigare boende i Värmland har jag vid vissa tillfällen hört varg yla på kvällen vid stallet. Hanen som vandrade från Rialareviret bestämde sig för att bosätta sig alldeles utanför där. Enda åtgärden vi tog i det stallet var att fölen fick vara instängda i ligghallen på nätterna samt att hundarna var kopplade när det var mörkt. Vi hade kunnat haft bra mycket mer varg än så, risken hade fortfarande varit större att både hästar och hundar tagit sig ut på vägen och blivit påkörda. Så jag ser inte riktigt varför vi skulle ha vidtagit speciella åtgärder för ännu ett, mindre, hot.

Annars är det ju, som redan skrivits, mer regel än undantag att det skrivs vargattack med stora bokstäver så fort det är nåt, trots att majoriteten av fallen inte är det. Och att rätta de felaktiga uppgifterna är ju slöseri med tid...

Sen ska det ju mycket till för att varg ska ge sig på häst.
 
Bor mitt i Värmland och vi har ett revir ca 1.5 mil hemifrån, på vintern har dom vandrat över isen och två st vargar sågs springa ca 200 m från våra får- och hästhagar förra vintern (bara förbipasserande dock då och hästarna fick inte vittring om det då) :crazy: De har dock inte vågat sig inpå husen då vi bor på ett väldigt öppet fält så de springer bara längst strand/skogs- kanten och in i skogen och vidare bortåt. För två år sedan under en uteritt så fick min häst vittring av varg, vi hade vänt tillbaka hemåt på grusvägen och hon får totalt panik och får kämpa i en timme för att hon skulle gå hemåt (fanns ingen annan väg att ta tillbaka...) Hästen blev riktigt skärrad av händelsen och jag kunde inte ta hästen utanför stallet på 3 månader, då hon när hon togs ut bara fick panik, "spottade", sprang över mig mm. Hagen och boxen funkade hyfsat men hon kunde springa sig sjösvett i hagen någon gång ibland också. :nailbiting:

Nej varg är inte roligt! Tyvärr så hjälper inte ens rovdjursstängsel i vissa fall :( Tänker inte på något speciellt när jag är ute och så men om hästen vittrar varg så skulle jag inte fortsätta ridturen då jag är rädd att hon ska panika så mycket att det blir farligt för oss båda. Om det händer en liknande mardrömsvinter som för två år sedan så kommer hästen avlivas (hon är gammal och pga vissa skäl är inte flytt ett alternativ), oerhört tråkigt men utsätter inte hästen för den extrema stressen igen (hon var den enda av våra hästar som reagerade så kraftigt). :cry:
 
Vi har bara enstaka vargar där jag bor (än så länge). Ibland syns dom väldigt nära gårdar, och för några år sedan blev ett helt gäng renar rivna bara nån km från vår gård. Känns väl inte så roligt när man har hästar på lösdrift :/

Däremot så har vi väldigt mkt björn här. Även lo och ngn enstaka järv. Lo och järv är så skygga och inget som oroar mig, men björnarna börjar bli ett problem. Vi har haft björnar både på gården och inne i beteshagar, under vår, sommar och höst är det mer regel än undantag att se spår av olika storlekar vid varje ridtur.. Vi får stänga in soptunnor och jag törs inte låta hästarna gå på bete nattetid. För två år sedan rev en av de större björnarna en vuxen älg inte så långt härifrån, så där fick man passa sig för att rida/köra/gå på ett bra tag.. Länsstyrelsen ger inget bidrag till rovdjursstaket här när man bara har hästar, så vi har försökt stängsla så "rovdjurssäkert" vi kunnat med stark ström och många trådar och än så länge har inget rovdjur varit inne i vinterhagen (peppar peppar)

Jag gillar att vi har så mycket vilt här (inkl. björn), men helt ärligt så tycker jag att björnstammen är på väg mot ngt otrevligt. Det finns alldeles för många oskygga björnar här, och när dom börjar uppehålla sig så nära människor känns det inte så roligt :/
 
Bor mellan två vargrevir så har strövargar bakom huset nu och då. Det sköts en ensamvarg för något år sedan några kilometer bort när den hade smörgåsbord i en fårhage.

Är dock inte det minsta rädd för varg. Jag kommer mest troligt aldrig se någon i vilt tillstånd.

Är dock larvigt rädd för björn, som ju inte heller är någon fara egentligen :P

Jag går ute i skogen som vanligt. Undviker att smyga kanske så att eventuella djur har chans att gå undan.

Har dock inte envisats med att fortsätta ngn speciell väg när hund man gått med har reagerat kraftigt.

Min katt är innekatt, mammas (som bor granne) är utekatt. Hönsen går lösa fram tills nu då räven för första gången börjat ta höns.

Har varken hund eller häst i dagsläget. Men är mer rädd för att framtida hund ska bli påkörd än tagen av varg. Jag planerar inte att ha några minihästar heller så ser verkligen inga problem där.
 

Liknande trådar

Äldre Vet inte om tråden ligger rätt annars får mod gärna flytta den! Nu har jag haft en sån där skum dröm igen som jag kan få när jag...
Svar
9
· Visningar
679
Senast: Jeffery
·
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 954
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp