Ni som blandar era hästars mineraler själva, jag behöver eran hjälp!

TinyWiny

Trådstartare
Jag har använt mineraler från Polen i 6-7 år och alltid nyst/hostat vid blandning (jag blandar för en månad i taget). Jag började använda munskydd och det blev något bättre men nu går det inte ens med munskydd. Häromdagen fick jag en ordentlig allergisk reaktion :( Svårt att andas, helt igentäppt, ögonen rinner osv.

Jag känner av allergin bara jag öppnar locket och ska ta av de blandade mineralerna så även om jag hade bett någon annan blanda så hade det inte fungerat i längden. Jag måste kunna blanda hästarnas foder själv varje dag. Det är främst koppar och selen jag reagerar på men förmodligen även på övriga mineraler. Då är min fråga, kan forage plus mineraler fungera bättre? Är de lika flyktiga? Jag tror nämligen att det är just flyktigheten som är mitt problem då jag inte känner av det när fodret (blött) är blandat och mineralerna därmed inte är flyktiga längre
 
Jag nös oxå hysteriskt när jag gjorde månadsportioner. Numera tar jag bara vad jag behöver varje dag och reagerar inte. Nu har jag bara en häst så det är inte speciellt besvärligt. Har ingen erfarenhet av ForagePlus. Nu finns ett svenskt företag som säljer rena mineral.
 
Tar jag varje dag blir det sju resor värre för min del :crazy: Det gjorde jag i början och höll på att nysa ihjäl mig varje gång. Jag har också provat att inte blanda in saltet utan tagit det separat men det blev också värre :(

Du får jättegärna skicka pm om vilket företag det är :)
 
Jag tror inte att det är grundämnena du reagerar av men både kopparn och zinken bunden till sojaprotein.

Du kan beställa din blandning pressad till pellets från Podkowa.

Greenfoot.se tar numera in Forageplus mineraler.
 
Jag tror inte att det är grundämnena du reagerar av men både kopparn och zinken bunden till sojaprotein.

Du kan beställa din blandning pressad till pellets från Podkowa.

Greenfoot.se tar numera in Forageplus mineraler.

Soja har jag inga problem med varken att ge hästarna eller att äta själv så jag tror inte att det är problemet. Då borde jag väl reagera när jag tar av sojan till hästarna/äter det själv? (Inte av hästarnas soja såklart :p)

Problemet med att beställa en pelleterad blandning är dels att jag då inte kan ändra sammansättningen vid behov och dels att min ena häst inte tål lucern för det är väl fortfarande det han blandar med?

Tack! Ska kolla där :)
 
Oavsett vad du reagerar på i mineralerna tycker jag inte du ska fortsätta med dessa. Nästa gång kan du ju svullna igen så att du faktiskt inte kan andas. Allergiska reaktioner som går mot anafylaktisk chock är verkligen inget att leka med.

Om du har någon som kan blanda mineralerna och späda dessa i olja eller vatten skulle det kanske kunna fungera för då skulle exponeringen via luftvägarna bli minimal. Men har du väl utvecklat en luftvägsallergi finns risken att du också utvecklar allergi via huden så undvik i så fall också all hudkontakt också. Flaska med dospump kanske?
 
Jag tyckte för övrigt också att det dammade hemskt tills jag började blanda ute i höladan :). Inga nysningar sen dess.

Gör det skillnad om du blandat där det är god ventilation?
 
Oavsett vad du reagerar på i mineralerna tycker jag inte du ska fortsätta med dessa. Nästa gång kan du ju svullna igen så att du faktiskt inte kan andas. Allergiska reaktioner som går mot anafylaktisk chock är verkligen inget att leka med.

Om du har någon som kan blanda mineralerna och späda dessa i olja eller vatten skulle det kanske kunna fungera för då skulle exponeringen via luftvägarna bli minimal. Men har du väl utvecklat en luftvägsallergi finns risken att du också utvecklar allergi via huden så undvik i så fall också all hudkontakt också. Flaska med dospump kanske?

Nej jag vågar faktiskt inte det. Jag blandade i onsdags och nu är det "bara" irriterade ögon, rosslig och tungandad och kliande irriterat ansikte kvar. Natten till torsdagen kunde jag inte ligga ner för jag fick helt enkelt inte luft.

Jag har ärligt talat trott att de har kliat av ansiktsmasken men det är nog av själva mineralerna det har kliat innan med :(

Hur tänker du blanda i olja eller vatten? Lösa det i vatten/olja, går det ens?
 
Jag tyckte för övrigt också att det dammade hemskt tills jag började blanda ute i höladan :). Inga nysningar sen dess.

Gör det skillnad om du blandat där det är god ventilation?

Jag har haft god ventilation sedan jag slutade ta av varje mineral för sig varje dag. Sadel/foderkammaren är såpass liten så där blir det lite instängt.
 
Nej jag vågar faktiskt inte det. Jag blandade i onsdags och nu är det "bara" irriterade ögon, rosslig och tungandad och kliande irriterat ansikte kvar. Natten till torsdagen kunde jag inte ligga ner för jag fick helt enkelt inte luft.

Jag har ärligt talat trott att de har kliat av ansiktsmasken men det är nog av själva mineralerna det har kliat innan med :(

Hur tänker du blanda i olja eller vatten? Lösa det i vatten/olja, går det ens?
Mineralerna löser sig nog bara delvis i vatten/olja (beror helt på vad de finns i för former) men om man skakar och pytsar upp borde det fungera. Det finns ju flytande preparat med mineraler typ chevinal. Man får ju hålla koll så att det inte växer bakterier eller svamp i en sån mix men vad jag mins är koppar ganska antibakteriellt.
 
Nej jag vågar faktiskt inte det. Jag blandade i onsdags och nu är det "bara" irriterade ögon, rosslig och tungandad och kliande irriterat ansikte kvar. Natten till torsdagen kunde jag inte ligga ner för jag fick helt enkelt inte luft.

Jag har ärligt talat trott att de har kliat av ansiktsmasken men det är nog av själva mineralerna det har kliat innan med :(

Hur tänker du blanda i olja eller vatten? Lösa det i vatten/olja, går det ens?
Med tanke på andningen vore det nog inte fel att kontakta vården, om du inte redan har astma/allergimedicin
 
Mineralerna löser sig nog bara delvis i vatten/olja (beror helt på vad de finns i för former) men om man skakar och pytsar upp borde det fungera. Det finns ju flytande preparat med mineraler typ chevinal. Man får ju hålla koll så att det inte växer bakterier eller svamp i en sån mix men vad jag mins är koppar ganska antibakteriellt.

Ja det är lite så jag tänker. Jag får klura lite och är det någon som har något annat tips så är det väldigt välkommet!
 
Med tanke på andningen vore det nog inte fel att kontakta vården, om du inte redan har astma/allergimedicin

Jag fick andningsproblem som biverkning av en medicin i somras så jag har bricanyl hemma. Hade jag inte haft det+en massa andra allergimediciner så hade jag fått åka in. Då hade det inte gått att härda ut.
 
Typ :( Frågan är om det hade hjälpt. Jag måste ju ändå hantera blandningen varje dag.

Jag funderade på om du kunde väga o blanda direkt. Men då blir det ju typ varje dag. Och att det går bra o blötlägga allt du reagerar på. Eller om man blötlägger i lite o förvarar några portioner i kylen. Alltså jag tänker nu typ mineralerna, 20 g speedi beet o vatten eller dyl.
 
Ååå vänta nu, vad sägs om att först och främst be någon hjälpa dig.

Sen gör du blandningen, lägger till uppvägt vatten, blandar, häller "gröten" i en dagsdos i bullformar och låter det torka.

Sen ta en kaka och smula i fodret :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp