Ni som är eller påväg att bli djurskyddsinspektör?

Cillen89

Trådstartare
Hur trivs ni med ert val att bli djurskyddsinspektör? Vad är era arbetsuppgifter och hur kan en dag se ut?
Hur såg utbildningen ut? Verkar som det är enormt mycket kemi när man läser utbildningsplanen, organisk kemi, miljökemi, biokemi, analytisk kemi, kemi baskurs m.m m.m :eek:
Hur lätt är det att få jobb efter utbildningen?
Hur mycket får ni ut i månaden efter skatt på ett ungefär?

Jag har inte betyg för att komma in i Skara, men finns en utbildning i Halmstad där man först läser till Miljö och Hölsoskyddsinspektör och sedan bygger på ett år med djurskydd. Mina betyg räcker för att komma in på denna skola.
Det jag är osäker på är just all kemi, det är inte precis mitt favoritämne och sedan är jag osäker på om det går att få jobb efter utbildningen? Skulle ju kännas förargligt att ta lån och gå i skola i så pass många år och det inte leder någon vart.

Jag är 22 år och har hela mitt liv velat bli djursjukvårdare, men mina betyg räcker inte :( Så har sedan studenten velat fram och tillbaka på vad jag vill bli (är rätt svårt att hitta något annat man vill göra när man varit inställd på djursjukvårdare hela sitt jäkla liv) Kom in på spåret djurskyddsinspektör för några årsedan, men då visste jag bara om Miljö och Hälsoskydd i Umeå (deras behörighetskrav är inte helt förjävlig som många är häromkring som kräver Matte D, Kemi B, Fysik B o.s.v) för att sedan läsa ett påbyggnadsår i Skara, men jag ville inte flytta så låångt (bor i skåne), så la ner dem planerna. Men nu när jag hittat utbildningen i Halmstad känner jag mig sugen igen och dem har inte sånna svidande behörighetskrav heller Matte C och Naturkunskap B, vilket jag har.

Senast ändrad:
Sv: Ni som är eller påväg att bli djurskyddsinspektör?

Nu har jag inga planer på att bli djurskyddsinspektör men läser en utbildning som innebär att jag i alla fall skulle kunna bli det och tror tyvärr inte att det är speciellt lätt att få jobb som det. Tror det är betydligt lättare att få jobba med miljö och hälsoskydd så den utbildningen är nog inte helt fel.

Kemin som ingår verkar vara ungefär normalt för biologiska högskoleutbildningar så tror inte det är enormt mycket. Tror jag har 30 hp kemi som kommer med i min biologikandidat och så har jag väl läst 15 hp till eller nåt sånt men som jag inte tar med i examen. Och nej, jag gillar inte kemi men arbetar dessutom just nu på ett kemilabb:grin:

Jag har gått Etologi och djurskydd i Skara, men inte djurskyddsinriktat, men har såklart många vänner som valt den vägen och det är ganska hög konkurrens om de jobb som finns, och det är inte många fasta jobb utan mest kortare vik och tillfälliga anställningar.

Jag tror nog att det är klokt att välja utbildningen i Halmstad och sedan läsa en påbyggnad i djurskydd. Finns betydligt mer arbete som miljö- och livsmedelsinspektör som du då kan ha som säkerhet om det finns lite jobb som djurskyddsinspektör.

Själv har jag en magisterexamen i biologi och läste en 1-årig påbyggnadsutbildning i djurskydd efter det. Men jag läste den mest för intressets skull och kommer förmodligen aldrig vilja arbeta med tillsyn.

Lycka till :)

Jag är lite inne på att bli djurskyddsinspektör, men jag har valt att inte läsa den specifika utbildningen för det. Jag läser till Miljövetare på Linköpings Universitet och på det kan man också bli djurskyddsinspektör, bland annat. Jag funderar på att göra som RamonaP isf för att vara lite mer konkurrenskraftig på marknaden så att säga. Jag vill ogärna utbilda mig till något så att det är hugget i sten vad man vill bli. Min linje är väldig bred och jag kan bli allt som har med miljö att göra. Då har jag flera möjliga jobb i slutet av utbildningen. Djurskyddsinspektör är ju som sagt svårt att bli också, pga jobbbristen.

Om man väljer en sån linje som jag går så är den sk tvärvetenskaplig. Dvs. är det ungefär 50/50 samhällsvetenskapligt och naturvetenskapligt. Funkar bra för mig trots att jag är en total kemi-n00b. Man lär sig sakta men säkert : )

Hoppas du hittar en utbildning som passar dig : )

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Min högsta dröm var för en tid sedan att studera till djursjukvårdare i Skara. Tills jag insåg att lönen var skamligt låg, och det inte...
Svar
6
· Visningar
1 589
Senast: busgrodanboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka