Ni som är allergiska, hur snabbt försvinner besvären efter djurmöte?

Monkie

Trådstartare
Som rubriken lyder...

Anledningen till fråga är att jag träffade hund för två veckor sedan. Har sedan dess framförallt ögonbesvär i form av torrkänsla och röda vitor. Jag har ingen allergi sedan tidigare (kollat olika djur). Hunden var inte i sovrummet och visst kelade vi, men jag låg inte nedgrävd med ansiktet i pälsen så att säga. Kände inte av att det kliade eller sved när jag gosade med hunden.

Nu undrar jag hur länge era allergiska besvär sitter i efter djurmöte? Vill helst utesluta att jag är allergisk och framförallt mot djur såklart (särskilt hund :(). Har inget nytt hemma i övrigt som jag borde reagera på, alltså inga nya blommor, nya möbler, nytt tvättmedel, ny pojkvän eller liknande.

Min tonåring känner av det ännu dagen efter men inte längre än så. Han är diagnostiserad med allergi för diverse pälsdjur.

Som rubriken lyder...

Anledningen till fråga är att jag träffade hund för två veckor sedan. Har sedan dess framförallt ögonbesvär i form av torrkänsla och röda vitor. Jag har ingen allergi sedan tidigare (kollat olika djur). Hunden var inte i sovrummet och visst kelade vi, men jag låg inte nedgrävd med ansiktet i pälsen så att säga. Kände inte av att det kliade eller sved när jag gosade med hunden.

Nu undrar jag hur länge era allergiska besvär sitter i efter djurmöte? Vill helst utesluta att jag är allergisk och framförallt mot djur såklart (särskilt hund :(). Har inget nytt hemma i övrigt som jag borde reagera på, alltså inga nya blommor, nya möbler, nytt tvättmedel, ny pojkvän eller liknande.
Om jag umgås med katt så länge att jag blir allergisk så blir jag lätt förkyld efteråt. Om jag är lite förkyld reagerar jag snabbare och blir mer förkyld efteråt. Men själva allergireaktionen, tex nysa oavbrutet, upphör när jag går ut. Men jag är mer överkänslig egentligen, tror jag. (Jag börjar mer rinna överallt, ögon, näsa, nysa, och kliar än blir torr.)

Jag är ordentligt allergisk mot katter om jag gosar för mycket (kliande och rinnande ögon, snuva, klåda i ansiktet/på halsen) men besvären avtar snabbt. Tvättar jag händer och ansikte efter att jag kommit hem så känner jag inte av allergin alls efter ett par timmar. Att släpa runt på allergibesvär i två veckor låter skumt, speciellt om du inte reagerat tidigare...? Kan det vara en gammal dassig mascara eller typ torr vinterluft som ställer till det? Mina ögon rinner som tusan på vintern!

Några dygn om det blir riktigt illa och jag träffar djuret/annan allergen borta. Om djuret varit hemma är det värre. Då sitter det i tills allt, precis allt allergent är borta. Det innebär storstädning av varenda liten yta och tvätt i minst 60 grader, helst 90 av alla textilier.

Jag är ordentligt allergisk mot katter om jag gosar för mycket (kliande och rinnande ögon, snuva, klåda i ansiktet/på halsen) men besvären avtar snabbt. Tvättar jag händer och ansikte efter att jag kommit hem så känner jag inte av allergin alls efter ett par timmar. Att släpa runt på allergibesvär i två veckor låter skumt, speciellt om du inte reagerat tidigare...? Kan det vara en gammal dassig mascara eller typ torr vinterluft som ställer till det? Mina ögon rinner som tusan på vintern!
Jag tycker också det låter skumt att det skulle vara allergi, vet ju inte riktigt hur det känns heller eftersom jag inte varit allergisk tidigare... Mascara har jag inte använt nu på en vecka, så det borde ha blivit bättre tycker jag. Och torr luft har jag inte heller reagerat på. Märkligt. Kan vara en vanlig inflammation också, men är inte svullen och kladdig som mina barn varit med den diagnosen.

Några dygn om det blir riktigt illa och jag träffar djuret/annan allergen borta. Om djuret varit hemma är det värre. Då sitter det i tills allt, precis allt allergent är borta. Det innebär storstädning av varenda liten yta och tvätt i minst 60 grader, helst 90 av alla textilier.
Djuret HAR varit hemma hos mig... Men det blir inte bättre av att jag är på jobbet tillexempel. Jag har städat, men inte EXTREMNOGA. Skulle dina besvär kunna sitta kvar två veckor om du inte städat?

Ja, men egentligen har jag inga jättebesvär, förutom att jag inte kan använda mina kontaktlinser eller smink. Får se om det blir bättre nästa vecka, annars får jag nog kolla med vc :)

Djuret HAR varit hemma hos mig... Men det blir inte bättre av att jag är på jobbet tillexempel. Jag har städat, men inte EXTREMNOGA. Skulle dina besvär kunna sitta kvar två veckor om du inte städat?

Ja det hade de och det även om jag har städat noga flera gånger. Vår sista innekatt fick tyvärr somna in en vecka innan jul men jag känner fortfarande av hennes allergener. (Jag tål alltså inte katter.) Det tar tid innan allt försvinner. De djur jag vet att jag kommer få stora besvär av, schäfrar t ex. får inte längre komma in här hemma. Då blir jag riktigt dålig. Katter ger mig "bara" snuva.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka