Ni som använder Lucern...

Sv: Ni som använder Lucern...

I den lokala butiken, Krafft lusern pellets 25 kg 179 kr. Annars i en affär lite längre bort, där de har Dangröns eller vad det heter, 139 kr för 25 kg pellets.

KL
Ni som fodrar med lucern, hur bär ni er åt för att få hästarna att äta det?

Jag har nu pga lågt protein i höet gett lucern ett par månader till vissa av hästarna. De har ätit det, om än med skepsis, under en månad eller möjligen två men sedan är det tvärstopp. Varken föl, ettåringar eller vuxna hästar vill ha längre. Oavsett vad jag blandar i mer.
Jag har sett detta fenomen tidigare också så för mig var det ingen överraskning. Men det är så tråkigt när de behöver extra protein. Annat foder som innehåller lucern ( tex KP) ratar de också. Äckligt, säger dem...:mad:

Min blev en riktig fjant när man blandar i en massa annat .alltså han tyckte inte ren lusern var gott.. så det daltades med honom för att han skulle äta.Det duttades i både det ena och det andra.
Nu har jag gett attan i att fjanta med honom och han får helt enkelt äta det som bjuds eller vara utan. Nu äter han upp imot 3 kg lusernpellets per dag utan problem. Nu i år innehåller hans foderstat bara hö halm och lusern så han har inte så mycket annat att vara avundsjuk på.Samma inprincip med den andra hästen brevid. jag ger alltid de största givorna på kvällen ..då har dom hela natten på sig att äta.
Jag gjorde ett misstag för ca en vecka sen och gav äpple med i kvällsransonen..och dagen efter blev det utan äpple och då hadde han lämnat..Tog en dag eller två ..och nu äter han full giva igen rent utan problem.

Vissa sorter går sämre än andra. Kvarnbys brukar inte vara så populär, Kraffts har däremot melass i så det brukar gå bättre. Kräsna djur.

Åh vad knasiga de kan vara...:rofl: Mina varken äter det rent eller blandat med annat längre. Från början så var det inga problem. Det värsta är nästan att nu är de så skeptiska till maten att de knappt vill ha sin mat UTAN lucern heller längre.
Men, man kan ju undra varför vi ska truga i hästarna mat som de inte gillar bara för att vi tycker att de behöver det...? Hm...:angel:

Vissa sorter går sämre än andra. Kvarnbys brukar inte vara så populär, Kraffts har däremot melass i så det brukar gå bättre. Kräsna djur.

Kvarnbys har jag aldrig använt. Krafft äter de inte, varken hack eller pellets (torr eller blöt spelar ingen roll). Nu använder jag Teknosan, denna har de klarat i ca två månader. men inte längre...

Det jag delvis klurar på just nu är att sista leveransen lucern verkar vara från årets skörd. Det är den de inte gillat. KAn det vara möjligt att färsk lucern smakar sämre än äldre?

Våra äter utan knot både Kvarnbys o Kraffts lucern även i form av 'grötmassa'. Dock vill ena hästen ha det torrt så hon får det. Men då äter hon det utan problem.

ang detta med ändringen på pelletsen hos märket teknosan har jag oxå märkt av.Det kanske är därför dina hästar reagerar som dom gör? fjolårets skörd vs årets tänkte jag på. pelletsen nu ser helt klart grönare ut än de tidigare jag tagit hem. Mina äter som sagt utan protest endå. men det kan ju hända att dina hästar märkt av skillanden.. Får du inte i dem lusern eller krafftprotein kanske soja kan vara ett alternativ? Det är ju så passa konsentrerat att det blir sån liten mängd att det brukar slinka ner.

Jo jag ger soja också. Soja, linfrö, lucern för att täcka upp det låga proteininnehållet i grovfodret. Försökte ju då byta ut lucernet mot Krafft Protein (vill inte ge för mkt soja)främst till unghästarna men det var lika stopp där. men efter att ha testat mig fram lite nu så äter de KP om den blöts så det blir gröt.
Nu har jag iaf hittat ett hö med högre värden så förhoppningsvis så ska jag slippa trasslet med osmakliga proteintillskott framöver. Om nu det nya höet duger åt kräsmagarna förstås... :cool:

Min erfarenhet är att hästarna tycker Kvarnbys är godare än de melasserade jag provat (Krafft och Edel).

Är de lite tveksamma brukar det alltid gå bra med lite betfor till!

Vi har en kräsen herre som hellre matvägrar i veckor än tar en Kvarnbypellets i sin ädla mun. Spelar ingen roll vad man blandar med. Ett tag kunde han sänka sig till Kraffts lusern, men det är också ratat nu. Hopplöst.

Jag har också en kräsen donna, hon äter dock sina lucernpelletsar ihop med havren!
Hon har älskat Vitafor Derby tidigare och jag har ju varit så glad åt det eftersom hon hos förra ägaren inte ville äta just något kraftfoder, men nu har de bytt recept på Derbyn och först åt hon inte alls, nu äter hon i alla fall den på natten. Har fått lov att sätta in tre krubbor, så hon kan äta det hon vill ha. Havre och lucern i en, betfor i en och Derbyn i en. Det är oftast rent i alla tre på morgonen nu.

Provade att köpa en säck Krafft Energi, men det smakade hon inte ens på, luktade och blåste ut på den!

Förra året i slutet av sommaren var det ett parti av Kvarnbys lucern som ingen ville äta, vet inte vad de hade gjort vid den "körningen". Det är inte en sådan säck du försökt att ge din kräsne pålle?

Nej, jag har kört Kvarnby i över 10 år, så det är ingen tillfällig säck här inte. Just nu äter kräsen-Pelle strå (men bara Kraffts) så det får han fri tillgång på.

Liknande trådar

Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 868
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka