Ni som använder Lucern...

JessicaM

Trådstartare
Vart köper ni erat Lucern?
Hur mycket kostar det?

En fågel viskade i mitt öra att lucern skulle vara bra för hästar som är krubbitare eftersom det tar stryk på deras magar, krubbitandet alltså hehe.

Jag använder just nu:
Betfor och kornkross + hippo bas harmoni. Men tänkte byta ut Harmonin mot lucern istället.

Jag vet att Granngården säljer men de är ju dyrast av de dyraste :crazy:

Så vart får ni tag på erat, kostar och hur mycket ger ni?

Sv: Ni som använder Lucern...

kolla på CG har för mig att de brukar ha kv***by till ok pris.

Kommer inte ihåg vad jag gav sist ska köpa idag igen kan kolla då köper mitt på B***es och tror det inte skilde mer än nån krona i pris mot CG.

köper lusern på våran lokala foderbutik och dom säljer lusern från svenska foder .Märket heter Teknosan. 30 kg kostar ca 214 kr
Mj 10.5
Smrp 160

fullblodet som växer får 2 kg dag .Travaren som rids varannan dag (relativt svårfödd) får 1½ kg dag.

Senast ändrad:

Har hittat. men hur gör man med lucernpellets bäst för en känslig mage? Ska jag blötlägga det tillsammans med betforn?

Hur mycket ska man ge?

Han får 5dl betfor och 7½dl (½kg) harmoni och ca5dl kornkross på morgonen
Kvällen får han ½kg harmoni och ca 5dl kornkross

Jag tar bort harmonin va?

Lusern är ett grovfoder ..precis som hö-hösilage-ensilage-halm osv..man kan ge fri tillgång om man vill. Det är svårt att säga vad du ska ge utan att veta värderna på ditt grovfoder.

Man kan med fördel ge lusernpellets uppblött.
Det finns även lusernhack. som är mer som hö kan man säga.

Kan jag blötlägga det tillsammans med betforn?

Kanske kan blötlägga allt i samma hink, betforn, korn kross och lucern???

Finns det något annat foder (kraftfoder) som är bra för krubbitarnas magar? Med tanke på matsmältningen, kolik och magsår kan uppstå när de håller på med sånna där dumheter

Mer grovfoder skulle jag säga. så att hästen hela tiden är sysselsatt .Äter hästen halm kan man med fördel ge det. Jag har haft krubbitarhäst själv och han lugnade ner sig och krubbbet inte alls på fri tillgång på grovfoder. Jag tror att många ggr blir dom bättre när tuggbehovet blir tillfredställt. hästar i det vilda äter ca 14-16 tim dygn..sover ca 4 tim(aldrig i sträck) och resterande går till födosök.nått som man kan ha i åtanke. :) hästar är trots allt gräsätare i grunden.

Mer grovfoder skulle jag säga. så att hästen hela tiden är sysselsatt .Äter hästen halm kan man med fördel ge det. Jag har haft krubbitarhäst själv och han lugnade ner sig och krubbbet inte alls på fri tillgång på grovfoder. Jag tror att många ggr blir dom bättre när tuggbehovet blir tillfredställt. hästar i det vilda äter ca 14-16 tim dygn..sover ca 4 tim(aldrig i sträck) och resterande går till födosök.nått som man kan ha i åtanke. :) hästar är trots allt gräsätare i grunden.

Tar bort harmonin helt så kör jag helt på betfor, kornkross o lucern.

Jag har en halvblodsvalack på 162 15år. Fritidshäst. Hur mycket skulle du rek i fodergiva?

Svårt att säga utan att veta värderna på ditt grovfoder. jag skulle se till att hästens behov så gott det går är täckt med grovfoder först och främst och sedan täcka upp resten med lämpligt kraftfoder.

Mina hästar står på endast hö och lusern i dagsläget. travaren i ungefär samma storlek som din äter 10 kg hö + 1 kg halm och 1½ kg lusern per dag och står sig bra på det.

Beställer direkt från Kvarnby så körs det ut till stallet. Det blir rätt billigt då man beställer en pall (finns även halvpall).

Gått in på kvarnbys hemsida o tittade på återförsäljare. Finns inte en enda i närheten!!

Men jag vet att de säljer på skogsförrådet men vet inte vilket märke de har.

Hur mycket lucern pellets brukar man ge??

Hur mycket lucern pellets brukar man ge??

Man kan inte säga att man brukar ge si eller så många kg. Det handlar om behov o att täcka dem. Vill du ersätta antalet MJ från fodret du tar bort så räkna på det.
Hur mycket lusern motsvarar 1 kg Harmoni i MJ?
1kg Harmoni ger 12MJ.
Innehåller lusernen 8,5MJ behöver du ge ca 1,4kg.
Innehåller lusernen 8MJ behöver du ge ca 1,5kg.

// Linda

Alltså, vi får hem direkt från Skåne, det körs hit på lastbil. Man behöver inte ha någon åf i närheten om man beställer hel eller halvpall som vi gör.

Jag blötlägger alltid pellets då det sväller något enormt i kontakt med vatten o det vill jag inte ska ske i min hästs mage (!)

Jag ger 2 kg per dygn till min fölunge, men som sagt, det beror ju på ditt övriga foder. Men huruvida lucern hjälper mot magen vet jag inte? Det är ju "bara" ett vanligt grovfoder, som hö, fast med höga proteinkvoter. (så akta dej för proteinöverskott om du inte vet värdena på ditt hö etc)

Däremot vet jag några som ger något kilo morötter vid varje kraftfodergiva för att lugna magen på hästarna o det hjälpte "magsårshästen" iallafall. vetenskapen bakom har jag ingen aning om ;)

ok.... Det har inte jag fått höra men man lär sig varje dag :)

Jag vet inte vad de kostar att köpa i butik men vi räknade ut att det blir ca 150 kr per säck när man köper pall.
Räknar man och jämför med att köpa Kraffts lucern här så sparar man iaf mer än 1000 kr på att beställa från dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av...
Svar
14
· Visningar
2 868
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka