Ni med uteboxar

Tagliabue

Trådstartare
Jobbade åt en travtränare förut som har sina hästar i utebox, han hade då något slags jordgolv eller liknande och har spån. På vårkanten när snön smälter var oturn framme att det rann in vatten i vissa boxar.

En annan tränare jag har jobbat åt har också uteboxar men betonggolv, vilket blir som vanliga boxar och det tycker jag fungerar himla smidigt med mockningen.

Stallet jag har mina 2 hästar i nu jobbade jag i tidigare, men nu när det blir runt 0 gradigt ute och snön börjar smälta så rinner det ju in lite vatten och blöter upp spånet, ponnyn är ganska rörlig i sin box och är inte alltid så lättmockad och det går åt mkt spån till henne.

Hur kan man förhindra att det inte rinner in vatten? Det sluttar en liten liten backe ner mot mina uteboxar, finns ingen plats att flytta dessa så de kommer högre upp tyvärr.

Sv: Ni med uteboxar

Jag misstänker klart att dessa boxar kanske inte uppfyller kraven på att vara just boxar. I de flesta kommuner är det inte godkänt att ha en box om inte botten (golvet) är tätt. Sedan det faktum att det rinner in vatten gör ju att de inte heller uppfyller kraven på en torr liggplats till hästen.
Med andra ord är de felkonstruerade så utan att bygga om och göra det rätt kan det bli svårt att få ordning på det.

Om det inte går att flytta boxarna ser jag främst två alternativ.

1. Gjuta ett golv eller på annat sätt fixa ett tätt underlag i boxen.
2. Gräva ett dike/ränna runt boxarna på utsida så att vattnet samlas där istället och leds bort istället för att rinna in i boxarna.

Kanske tom en kombination av båda.

Så kan det vara. Tänkte om de va någon som hade en annan lösning på problemet.

Som en nödlösning skulle jag ta ut allt spån, lägga en gummiduk i botten och lite upp efter kanterna, och sedan hälla in spån igen. De kan funka till det blir mer vår, och enklare att gräva "rännan" runt lite djupare.

* Jenny *

enklast är ju att gräva rännan djupare,
men jag hade också tagit bort allt strö i boxen in med typ väg grus för att packa marken mer och på med gummimattor och sen ha permanent bädd.

+ se över så regnvattnet från taket inte faller rakt utanför boxen och rinner in.

Vill minnas att många kommuner kan godkänna en grusgrund under spånet istället för gjuten bottenplatta. Denna grund skulle dock bestå utav flera lager olika grus, sand o kanske tom ngt mer. Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men jag kan se om jag kan hitta det igen.

Vi har två stycken uteboxar som står på grusunderlag, det är dränerat ordentligt och massor med grus. Jag har lagt ett lager med torv först och sedan ett ordentligt lager med spån. Vi har aldrig haft något problem med att det kommer in vatten.

Liknande trådar

Anläggning Ja ni ser rubriken. Jag lät bygga två uteboxar i somras. De är byggda på en nygjuten cementplatta. Nu när det regnar mycket rinner det...
Svar
14
· Visningar
2 019
Senast: spagan
·
Hästvård Har märkt att min häst när han står i boxen trampar bak spånet i en liten kulle bakom bakhovarna, sedan ställer han sig i högen ungefär...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: Tagliabue
·
Anläggning Vi håller som bäst på att renovera vår gamla ladugård. I den del som vi ska inreda stall finns det idag ett gjutet betonggolv, i två...
Svar
6
· Visningar
5 018
Senast: Lejonelle
·
Ekonomi & Juridik Har i helgen stallat in min häst i sin box, utebox som står i en lada med 0-4 (typ grus) som underlag. Igår när jag skulle mocka...
Svar
4
· Visningar
1 507
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.