Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min skadade sig för mer än 1,5 år sedan (21 månader för att vara mer exakt) och är fortfarande inte återställd.
Han fastande i ett staket och slet av en bit av sträcksenan samt skadade ett sidoligament. Fick 3 månaders strikt boxvila. Allt gick väldigt upp och ner, och 8-9 månader efter skadan var han fortfarande inte återställd. Han var UA på UL och röntgades därför igen (för 4:e gången?) och då hittades pålagringar i kronleden som han fått till följd av ligamentskadan. Dessa behandlades men han blev inte helt bra och vi bestämde oss därför för att göra en CT, där man hittade en större skada på djupa böjsenan, en mindre på ytliga böjsenan samt någon form av skelettskada. Dessa satt alla nere i hoven, därför de inte upptäckts tidigare...
Så, konvalescenstiden kan uppenbarligen bli väldigt lång.
Liten skada på djupa böjsenan, 6 månader vila i större hage och 1 timmes skrittpromenad per dag från dag 3. Skritten var otroligt viktig enligt veterinären så att senan stärktes, dock var inte min häst halt alls. Men efter 6 månader så var senan hel igen och jag började trava 10 min per dag och ökade lite för varje månad och efter ca 6-7 månader så var han i full träning igen i både hopp och dressyr.Ni som haft häst med senskada hur gick det? Lång rehabilitering? Blev den helt bra?