Ni med litet stall- frågor!

Krans

Trådstartare
Tjenixen! Jag har några frågor till er med små stall, typ 2-3 hästar. 1. Vilken sorts hästar? Storlek? Antal? 2. Boxstorlek i kvm?3. Sammanlagda kvm med boxar och stallgång? ( Ej ev foderrum, sadelkammare osv) 4.Hur bred/ lång är er stallgång? 5.Någon lösning ni är nöjd över? 6.Frivillig bonusfråga: Hur är planlösningen? Glad för svar, hälsningar " 54 kvm- kan det gå?"
 
Tjenixen! Jag har några frågor till er med små stall, typ 2-3 hästar. 1. Vilken sorts hästar? Storlek? Antal? Litet stall mef bara 2 boxar
2. Boxstorlek i kvm? 1 för upp til 107cm och 1 för upp till 160cm.
3. Sammanlagda kvm med boxar och stallgång? ( Ej ev foderrum, sadelkammare osv) vet ej men ca 60kvm nått har jag för mig
4.Hur bred/ lång är er stallgång? 2.22 bred och ca 6m lång
5.Någon lösning ni är nöjd över? Nej det är trångt
6.Frivillig bonusfråga: Hur är planlösningen? Glad för svar, hälsningar " 54 kvm- kan det gå?"
 
Hade ett stall tidigare på ca 54 kvm. Då hade vi 2 boxar på ca 9 kvm och sedan en stallgång framför där vi även förvarade alla saker. Foder hade vi utanför stallet under ett skärmtak men även på loftet.

Nu har jag ett stall på ca 95 kvm men 3 boxar, 2 som är 12kvm och en som är 8kvm. Stallgången är 2,5 m och i efterhand skulle jag vilja ha den 3 m. Jag har en sadelkammare, plats för foder och även hästtransport:) Compact living helt enkelt. Min erfarenhet är att man anpassar sig efter den ytan man har och vill man så går det.
 
Jag har ett stall med två boxar, en är 3x3m och en är 3x4m. Byggnaden är 8x6m.
Fodertunnor hade jag längs ingången och den mindre boxen när jag hade dem på stall, har lösdrift idag.
Jag har ett annat rum som används som sadelkammare. Stallet fungerar utmärkt för två hästar.
w8c-JDtMk1UPXt4kvp9LzxXMkH88GWwVnDyTzpm383WTfVYop2EQNd51R7n84ly8u1GtE6AuLZaBuU5FOcexULRw8OnGYm3vYmi5N9yk8YbeQQDaUohvpwxH3RI6UhE0OFiCFcMCb03g49cPv5Wu9Dxpe0rGZC0C6eTlM7AkHrL5YErW2LNUnfH5qkpUWrcGCOUXm_-5AsiEnviUIjCy3CRVbbGYHnClUpghFgNJBbMYwNsjBcyx9bS2BeTY_IK6VdB57NhW3rXRI1d3H_JwqiK3U2VDH1tTle22JU3J4uUcxkusglx3h7m47GXcGHUogIgAkdA4ihidsWX48YWOkhsQyK5QR91pDdeYOjlEL2pueMN9aJwbWV1Nf6_VbyzCn5kYaE-Ty_fQbjqNjFB78EFal68INwhx4Onmvk5SSP4zgaxSROJe4CnaRE5MZ7dlW8xkifvzv_9VR6O0jzwbn8ZyZh82WfJNAqCUJ8FiQLXh5SFPkudQe9ZpXa2B9VadQqvSMhfsNnFGRTLCwLvIvekju_SSgXSWLttXs9YK_eXjKmHdoucoecnCzyo-n7uHKXiiSVYKa5zWnWVgbI16D6aigr03Ur2d1hMwuVA6d6-lhNOt=w682-h909-no
AF1QipMDL5_sS7T8QLXUgXxObmk7LE4xgHKOglORBa8O
AF1QipNzXq-9IsFOKuIjUzm6RK3eWDIYVbSA_Tcd66V6
AF1QipMHQsSVpTnuMFh1H5GIl3_GOlRji3g-Y4yi6naS
 
Jag har ett stall med två boxar, en är 3x3m och en är 3x4m. Byggnaden är 8x6m.
Fodertunnor hade jag längs ingången och den mindre boxen när jag hade dem på stall, har lösdrift idag.
Jag har ett annat rum som används som sadelkammare. Stallet fungerar utmärkt för två hästar.
w8c-JDtMk1UPXt4kvp9LzxXMkH88GWwVnDyTzpm383WTfVYop2EQNd51R7n84ly8u1GtE6AuLZaBuU5FOcexULRw8OnGYm3vYmi5N9yk8YbeQQDaUohvpwxH3RI6UhE0OFiCFcMCb03g49cPv5Wu9Dxpe0rGZC0C6eTlM7AkHrL5YErW2LNUnfH5qkpUWrcGCOUXm_-5AsiEnviUIjCy3CRVbbGYHnClUpghFgNJBbMYwNsjBcyx9bS2BeTY_IK6VdB57NhW3rXRI1d3H_JwqiK3U2VDH1tTle22JU3J4uUcxkusglx3h7m47GXcGHUogIgAkdA4ihidsWX48YWOkhsQyK5QR91pDdeYOjlEL2pueMN9aJwbWV1Nf6_VbyzCn5kYaE-Ty_fQbjqNjFB78EFal68INwhx4Onmvk5SSP4zgaxSROJe4CnaRE5MZ7dlW8xkifvzv_9VR6O0jzwbn8ZyZh82WfJNAqCUJ8FiQLXh5SFPkudQe9ZpXa2B9VadQqvSMhfsNnFGRTLCwLvIvekju_SSgXSWLttXs9YK_eXjKmHdoucoecnCzyo-n7uHKXiiSVYKa5zWnWVgbI16D6aigr03Ur2d1hMwuVA6d6-lhNOt=w682-h909-no
AF1QipMDL5_sS7T8QLXUgXxObmk7LE4xgHKOglORBa8O
AF1QipNzXq-9IsFOKuIjUzm6RK3eWDIYVbSA_Tcd66V6
AF1QipMHQsSVpTnuMFh1H5GIl3_GOlRji3g-Y4yi6naS
[/QUORoligt att få se bild! Hurdana dörrar har du? Dras dom åt sidan eller öppnas utåt?
 
Jag försökte ju lägga upp flera bilder och misslyckades :)
Dörrarna dras åt sidan så de inte tar plats i mitten som är en uppbindningsplats.
Jag har separerat svag belysning i gången in, belysning i boxar och stark belysning i stallgången.
Detta har varit mycket tacksamt när jag haft veterinär ute sena kvällar.
Den andra hästen kan få stå i lugn och ro medan man tar hand om den dåliga hästen i stallgången.
 
Allt går om man bara vill det tillräckligt mycket! :D

Vårat stall är på 20-22 kvm innermått, det innehåller två boxar that's it. Ingen stallgång, foder och utrustning förvarar vi i garaget, och där går det även att binda upp hästarna.
Vi har även en liten lösdrift, så totalt har vi plats för 4-5 hästar hemma.

Det är såklart lite bökigt att inte ha mer utrymme, men för våran del uppvägs det av att ha hästarna hemma, bestämma allting själv och slippa åka iväg till stallet flera ggr/dag. :love:

(Vi har aktiva tävlingshästar och travhästar)
 
Allt går om man bara vill det tillräckligt mycket! :D

Vårat stall är på 20-22 kvm innermått, det innehåller två boxar that's it. Ingen stallgång, foder och utrustning förvarar vi i garaget, och där går det även att binda upp hästarna.
Vi har även en liten lösdrift, så totalt har vi plats för 4-5 hästar hemma.

Det är såklart lite bökigt att inte ha mer utrymme, men för våran del uppvägs det av att ha hästarna hemma, bestämma allting själv och slippa åka iväg till stallet flera ggr/dag. :love:

(Vi har aktiva tävlingshästar och travhästar)
Imponerande med stall på 22 kvm! Inte behöver det alltid vara så stort och luxuöst.
 
Bygger nytt kallstall just nu. Två stycken boxar 3x3,5m, stallgång 2,5m bred och 7m lång framför boxarna. Spolspilta 2,5x3m. Minimalt tvätt/torkrum och mindre sadelkammare i vinkel. Foderrum med portar mot gårdsplanen med plats för halm, hösilage och spånpellets. Öppet i nock över boxar och stallgång. Loft över resten av stallet med möjlighet att förvara säsongsföremål som trädgårdsmöbler, pulkor, stängselstolp etc. Två egna ponnyer, en liten b-ponny och en åring som väntas bli liten d-ponny.
 
TS

Jag hade en gång i tiden ett stall på 42 kvm (om jag inte minns fel). Det innehöll tre boxar, två Dponny och en Bponny box. Smal stallgång, sadelkammare och foderkammare. Loft för hö. Det var liksom ett stall istället för garage på tomten. Utanför hade vi en betongplatta med brunn i mitten så att det gick att spola av benen på hästarna ute. Vi petade in för stora hästar i boxarna men det gick bra än då, de hade mycket utevistelse och det var inga direkta bekymmer och hästarna trivdes bra i stallet.
Allt fungerade bra men jag blev ett organisatoriskt freak på cupen och ÄLSKAR att skruva upp krokar och fixa. Ordning är A och O i ett så litet stall och man får bygga förvaring på höjden lite i tetris-stil.
Allt går bara man vill :)
 
Jag har ett litet stall på 38 kvm för 1 häst och 1 ponny. (Exmoorponny 120 cm & travardam 163 cm).

Ponnyboxen är 2,25*4,10m = 9,2 kvm. (Ytan är tillräcklig för stor häst, men på grund av sin bredd endast godkänd för ponny upp till 148 cm.)

Storboxen är 3*4,10m = 12,3 kvm

Stallgången är 6*2,70 = 16,2 kvm

Planen är att utvidga stallet med en fullstor box till, och en sadelkammare. Eftersom det fungerar alldeles kalas som det är nu, så vet jag inte när vi kommer oss för att börja med det... Det brinner inte i några knutar. :)

Förresten! Jag har ju ingen sadelkammare i dagsläget,(jo, på övervåningen i boningshuset.... liiite opraktiskt) men vi har byggt in ett sadelskåp i väggen till stallgången, och håller som bäst på att vinterbona det så att man har det viktigaste på nära håll även när kylan kommer. Skåpet är en gammal "Amerika-koffert" i aluminium, isolerat och med träväggar invändigt så det blir enkelt att sätta upp hyllor, krokar och hängare.

Gillar mitt lilla stall skarpt! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 192
Senast: Ajda
·
Anläggning Är på väg att inreda ett litet stall för två hästar.Har hela tiden tänkt att jag lägger boxarna på ena långsidan men nu har jag tänkt...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: finapina
·
Anläggning Funderar på att bygga stall och skulle behöva tips på planlösning för ett praktiskt stall på 6 boxar. 2 boxar ska ha måtten 3,5×4-4,5m...
2
Svar
36
· Visningar
3 810
Senast: skogaliten
·
Anläggning Ska uppföra en byggnad 6x8 m där det ska vara 2 "engelska" boxar på ena kortsidan (inuti byggnaden alltså). Boxarna kommer att vara helt...
Svar
12
· Visningar
3 556
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp