Ni med Långhårs-kattungar!!

fettso

Trådstartare
Ja nu börjar bebisarna bli större och klara sig mer själva.:)

När börjar ni med kloklippning?
När börja vänja vid kam?
Bada+Föna?

Den ena kattungen har problem med att rengöra sig i rumpan,så där hänger kvar klumpar av bajs.
Ariel(mamman) tar inte bort det så jag får rengöra honom med våtservett och har även fått klippa bort en liten klump.

Ariel mamman är ju bara 50% Norsk skogkatt och resten huskatt och hon klarar sin päls utmärkt själv.
Pappa Marly som är perser får vi bada,föna och kamma, men vet ju inte hur bebisarnas päls kommer bli.

Sv: Ni med Långhårs-kattungar!!

Hej!
jag har maine cooner och har man katt med lång päls får man räkna med bad av rumpa:p eftersom det är huskatter kan du klippa bort pälsen så du slipper tvätta för mycket. det växer ju ut igen.:) mamman slutar ganska tidigt med att rengöra rumpor med avföring. det brukar vara i samband med att de börjar gå på låda.

men för att svara på dina frågor...

jag brukar börja vid 6-8veckor eller när jag inte står ut med de sylvassa vapnen!:grin: sedan 1 gång/vecka. klappa, massera, tryck ut klorna från tassen även när du inte ska klippa så katten inte förknippar att du tar dem på tassarna med kloklippning.

När börja vänja vid kam? ungefär samtidigt. jag brukar ta kammen och dra några tag på ryggen till att börja med.

Bada+Föna?jag brukar inte helbada före 8v. rumpan tvättar man ju oftare men då är jag försiktig och blöter inte ner katten mer än nödvändigt. jag fönar inte mina katter men jag kan tänka mig att det är samtidigt.

hoppas du fått lite hjälp

"Kloklippning" börjar jag med redan från första veckan, alltså då klipper man ju ingenting utan vänjer dom bara vid proceduren, själva klippnigen börjar jag med när jag märker att dom fastnar i filtar och mattor mm, vid ca 5-6 veckors ålder

Jag kammar inte mina förutom när dom har badat, och en liten kattunge kammar jag aldrig även om den badat.

Jag tvättar kattungarna en gång innan dom flyttar hemifrån, så kanske vid 10-11 veckor, då använder jag även fönen lite försiktigt så dom är lite vana vid detta, speciellt om det ska bli en utställningskatt.

Hej!
jag har maine cooner och har man katt med lång päls får man räkna med bad av rumpa:p eftersom det är huskatter kan du klippa bort pälsen så du slipper tvätta för mycket. det växer ju ut igen.:) mamman slutar ganska tidigt med att rengöra rumpor med avföring. det brukar vara i samband med att de börjar gå på låda.

men för att svara på dina frågor...

jag brukar börja vid 6-8veckor eller när jag inte står ut med de sylvassa vapnen!:grin: sedan 1 gång/vecka. klappa, massera, tryck ut klorna från tassen även när du inte ska klippa så katten inte förknippar att du tar dem på tassarna med kloklippning.

När börja vänja vid kam? ungefär samtidigt. jag brukar ta kammen och dra några tag på ryggen till att börja med.

Har också main coon, och säger samma sak.

ang. tassarna så är det jättebra att börja vänja vid att över huvud taget få ta i och smeka och klämma på tassarna, sen går kloklippningen som en dans även om de gillar det mindre. Min är så van från tidig ålder, att han älskar att bli kliad mellan tårna - slappnar helt av och sträcker ut tårna så man får tag att klia i mellanrummen :D

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
18 120
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar