Ni med hästar som har tjock sommarpäls

L

linnea 82

Ja har gör ni som föröker hålla igång era hästar med kraftig sommarpäls så här i värmen? Jag spolar av innan jag rider har ni något annat knep? Han e stor och tung och det e klart att det e jobbigt att springa runt med den pälsen. Hade det inte varit för alla insekter så hade jag klippt för täcka kan jag göra så fort vädret blir dåligt eftersom vi har dom på gården. Men jag antar att pälsen e ett bra skydd mot insekter åtminstone knott eller?? Någon som vet hur man ska göra med stackarn? Han har alltså sommarpäls som många hästar har vinterpäls. Han har väldigt tät päls...

Sv: Ni med hästar som har tjock sommarpäls

Vi klippte ponnyn nyligen. Använder bomullstäcke som skydd varma dagar + insektsmedel.

Min är islandshäst så hon har ju en del vinterpäls kvar än, men det blir ju samma problem nu när det är så varmt. Till råga på allt har hon flugtäcke också...
Jag kan om det är väldigt varmt spola av henne (inte där sadeln ligger) innan jag rider. Sen duschar jag henne efteråt. Är det riktigt varmt försöker jag rida tidigt på morgonen eller senare på kvällen. Tidiga söndagmornar med fint väder är helt underbara:love:! Helt stilla och tyst ute, bara fåglarna som kvittrar och svalt och gott!

Jag hade absoulut klippt! Du får väl införskaffa ett lager med insektsspray!!:D

Jag hade absoulut klippt! Du får väl införskaffa ett lager med insektsspray!!:D

Jo jag vill ju klippa men här e så mycket insekter. En sommar stod dom inne under halva dygnet och var ute på kvällarna då var det ju knott en period men det verkade dom inte bry sig något större om så jag undrar om det var den tjocka pälsen som hjälpte? Det e ju inte så att vi tävlar så att han rids hårt men jag försöker rida en timme per dag och tycker han behöver det. Jag har provat hur mycket insektsspray som helst men inget hjälper ju något större. RB86 har funkat bäst. Hur mycket skyddar pälsen mot knott egentligen för jag tror ju inte att det skyddar nåt större mot annat??

Ett tunt eksem täcke då? Sådan typ som e har till islandshästar...??

Ett tunt eksem täcke då? Sådan typ som e har till islandshästar...??

Ja det kanske men finns det verkligen i stl.155 165? Och hur e dom e dom inte bra varma? Men frågan e ju om det e pälsen som skyddar dom mot knotten? Jag har ju flug täcke men det vet i sjutton om inte dom jäklarna smiter igenom...

klipp den!! grymt att träna den annars ju. :crazy:

klart det finns insekttäcken i alla stl.. horseware har till 160 och är rymliga i stl.

klart det finns insekttäcken i alla stl.. horseware har till 160 och är rymliga i stl.

Grymt vet jag inte jag tar ju självklart hänsyn till vad han orkar och föröker rida när det e svalare men med en sambo som jobbar och ett barn att ta hand om funkar inte det så bra alltid... Jodå jag har allt insektstäcke det var eksemtäcke som en skrev om som jag undrar finns i den storleken. Jo jag tar nog och klipper honom men e ju så rädd för att han ska få det jobbigt med insekter. Men ja ja jag får försöka lösa det. Allt för lillgubben:)

Ja... om knotten tar sig in skulle det inte förvåna mig... hatar de små kräken:devil:

Ja... om knotten tar sig in skulle det inte förvåna mig... hatar de små kräken:devil:

Ja och du här e fullt. Vi har knappt tio minuters gångavstånd till sjön så här trivs dom allt. Nej hade man haft råd skulle man flutta till havet där e det inte så mycket sånt där.

Måste alla alltid överreagera här på buke?? Djurplågare hit och grymt dit... Kan vi inte bara vara ett gäng hästägare som diskuterar problem och annat för att få tips och komma fram till det bästa...?

Annars blir det lätt som när jag jobbade i Italien; en gång hade de stängt av vattnet för att göra något jobb. Hästarna på stallet hade inte fått vatten på x anta timmar. Vad gör ägarna när de upptäcker detta?? Ringer hit o dit o skäller på all personal för att ta reda på vems fel det var. Att se till så hästarna kunde få vatten?? Nä... det var inte lika viktigt.

Ursäkta, nu var inte allt detta personligen riktat till dig, råkade bara få flyt i skrivandet..

Senast ändrad:

Måste alla alltid överreagera här på buke?? Djurplågare hit och grymt dit... Kan vi inte bara vara ett gäng hästägare som diskuterar problem och annat för att få tips och komma fram till det bästa...?

Annars blir det lätt som när jag jobbade i Italien; en gång hade de stängt av vattnet för att göra något jobb. Hästarna på stallet hade inte fått vatten på x anta timmar. Vad gör ägarna när de upptäcker detta?? Ringer hit o dit o skäller på all personal för att ta reda på vems fel det var. Att se till så hästarna kunde få vatten?? Nä... det var inte lika viktigt.

Ursäkta, nu var inte allt detta personligen riktat till dig, råkade bara få flyt i skrivandet..

Håller med det e så det e här tyvärr. Fan de flesta här vill väl sin/sina hästars bästa. det e inte så ett det e ett gäng djurmisshandlare här som det ska spottas på. Inget menat med inlägget som skrevs tycker bara det e tråkigt att det e så. Märker samma sak när man kommer som jag helt totalt nybörjare. ok har haft hästar i åratal men bara ridit i skog tex. Man blir ju uttittad när man kommer där med sin okunskap och stora tunga kallblod. Kom igen kan man inte istället välkomna nytt folk och säga kul att du hittat hit. Nej det kan man ju glömma...

Välkommen du skogsmänniska med kallblod!!!:love:

Tackar tackar ;) Nej tycker det e tråkigt att det e så här. Har du inte klass och stil på både din häst och dig och du inte redan e en god ryttare så undrar folk ved det e för luffare som kommer. Nåja skit samma jag tränar där jag vill ändå men vad trevligt det hade varit om man hade kunnat prata häst mm utan att folk snackar skit sen. Vad har du för kallblod? Jag vet tyvärr inte vad det e i min han e importerad. E som en nordsvensk i kroppen men e ljus skimmel. Ser lite ut som lippizaner i huvet. Nåja det där kan jag spekulera i lnge. Men det e lite det som e charmen med gossen ;)

Horseware har ett vitt (för att det ska bli svalare)eksemtäcke. Passar iaf nordsvenskar

Nä, jag har halvblod. Men bara man är nöjd med sin häst och med den ridning man kan få till, så blir det väl jättebra vilken ras man än har!:laugh:

Man kan faktiskt träna med nordsvenskar.Var och red KM på honom en gång och man ser på andra att dom inte tycker man har där att göra. Han kanske inte har fantastiska gångarter, men lydnad vinner i lägden... Min är inte heller renrasig men ser ut som en i typen. (kan inte lura någon att han är renrasig pga färgen)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 533
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 968
Senast: Seabaz
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 110
Senast: Efwa
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 494
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka