Ni med Barfota-hästar..

K

Kurant

( Nu kanske jag la in denna på fel ställe , men det är bara att flytta :smirk: )

Ni som inte har skor på era hästar , hur gör ni på vintern när det är snorhalt och is ? :crazy:
En häst som aldrig haft skor, vi säger I bak , vad gör man då?
Att den fläker sig är väl inte riktigt något man önskar precis..

Kurant

Sv: Ni med Barfota-hästar..

Om du är rädd för att en häst som går barfota delvis eller helt ska fäckla sig på isen så dra på ett par boots. T.ex. easyboot Epics går att brodda.

själv har jag hästen helt barfota, men har hitills inte behövt brodda. Jag undviker is där det går och annars så brukar hon väldigt försiktigt ta sig över det.

I år kanske dte blir att jag får brodda det vet jag inte. Beror ju helt på vart man är i landet.

Det är ju så här, att om väglaget är halkigt skall hästen ha halkskydd under arbete. Så säger man på djurvårdsmyndigheten, numera finns det ju flera varianter av halkskydd så det bör ju inte vara ett problem.

Och jag tycker absolut att man skall ha stor respekt för fläkskador, då dessa oftare ger långt flera men än vad tex broddar gör.

Jag har en följdfråga! Kan man rida på grusvägar med oskodd häst eller måste man hålla sig till mjuka skogsstigar? Jag ska snart hämta hem en femårig kallblodshäst som aldrig haft skor på fötterna. Kanske det är onödigt att sko henne när hovkvalitén är så bra :p

Vår kuse ömmar väldigt då han går på grus utan skor..

Kurant

När jag bodde i norra Hälsingland hade jag skor på vintern...s.k. flappskor som fästs med en tåsko och som sen i övrigt är en plastsula med broddar (finns sommarvariant + vintervariant). Funkade mycket bra. Här i söder upplever jag inte is och halka som ett problem...lastar och far till ridhus om det någon gång är för halt ute.:cool:

Druvan skrev:
Jag har en följdfråga! Kan man rida på grusvägar med oskodd häst eller måste man hålla sig till mjuka skogsstigar? Jag ska snart hämta hem en femårig kallblodshäst som aldrig haft skor på fötterna. Kanske det är onödigt att sko henne när hovkvalitén är så bra :p

Min Funny ömmar inte...hon har nu gått utan skor i 1,5 år och jag rider henne i alla gångarter på alla underlag. Inga problem alls här:p

Druvan skrev:

Kan du inte filma och lägga upp filmen när ni skor henne för första gången?
Det lär gå riktigt hett till iaf...;)

Topic...grus är ju hårda småstenar, så det ska du nog försöka undvika att rida på. Skogsstigarna är mycket skonsammare.

Blir det isigt i hagen då sätter jag på skor. Håller sig hagen isfri och det går att hitta någorlunda bra ridvägar som är isfria så skor jag inte. Så resonerar jag iaf, men nu i år så har ju hösten hitills varit mkt gynsamm för barfotahästar hos oss iaf.

Min häst har gått avskodd sen i April och funkar alldeles utmärkt även på grusvägar. Kan dock vara liiiite öm dagen efter, men det blir bättre ju mer man rider på varierande underlag.

Jag tror knappast att hon behöver skor. Ömmar hon på grusväg skaffa då boots istället. Inge idé att sabba hoven med skor!!

Det är olika för olika hästar. Mitt halvblod tror jag aldrig kommer kunna gå på grusväg utan att ömma, men jag sätter iten skor på henne för det. Hon får ha boots när vi rider helt enkely.

Mina hästar går barfota vintertid, de broddas ej eller får på boots, deras hovar är hela och fina, mycket sällan ngt fläker eller spricker :bow:

Jag är hänvisad till grusvägarna hela hösten, först pga älgjakt och sedan pga blött och lerigt i skogarna. Kallblodstravaren är det inga problem med. Vi var ute på 1h tur senast idag.
Men varmblodsstoet har fortfarande problem med sin strålröta så hon ömmar utan boots på grusväg.

Broddade boots när jag rider, barfota i hagen
Funkar jättebra för oss!

Det är sällan det blir problem för hästen i hagen med halkan om hovarna funkar som de ska, flocken är någorlunda harmonisk och man har en någorlunda vettig hage. (Dvs inte frimärkshage i kraftig nedförsbacke)

Spider84 skrev:
Jag tror knappast att hon behöver skor. Ömmar hon på grusväg skaffa då boots istället. Inge idé att sabba hoven med skor!!

Har funderat på det där med boots. Är rädd för att sabba hovarna om jag skor, som på halvblodet. Hon har tappskor ideligen och söndriga hovar. Jättejobbigt! Har stått hela hösten pga detta och man får jaga hovslagaren hela tiden, som bor 10 mil från mig. Testade ta av henne skorna en period, men hon blev så halt. Tror inte hovarna pallar hennes långa, tunga kroppsbyggnad...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5