ni kunniga

S

__Stilett__

jag antar jag är på rätt forum ;) med denna fråga.
Så därför passar jag gärna på och snabbfrågar... :)
har en sadel på prov en kort tid och jag har bara testat den en gång (igår). han kändes mkt glad och positiv..och idag hann jag inte, nyår och allt..
hästen kändes betydligt bogfriare i den än en vanlig sadel. tyvärr hann jag bara prova ca 15 min den dagen, men vanliga sadlar (engelska) glider fram exremt mkt. denna satt ändå rätt bra till utan att glida..(första gången jag rider i w-sadel på hästen) kan ni kasta ett snabbt öga och ge er syn på saken hur den sitter "utvändigt" på hästen....tack på förhand ...

bild

bild ur konstig vinkel

efter ridningen

efter ridning igen

den går lite uppåt baktill, är det ovanligt? den placerar sig bättre så fort jag sitter i den...
sitter i den

den trycker inte vid manken. jag får in fingrar/hand...

låter bilderna ligga här ngn dag...

Hej Hej det går inte att titta på bilderna....
Sidan kan tyvärr inte visas säger dom!!!!

Sånt är svårt att se på bilder.
Men ett tips är att rida hästen svettig med den sadeln och sedan kolla på svettmärket.Är det torra fläckar ligger inte sadeln an överallt,dvs den passar inte.Är det svettigt överallt där sadeln legat har den legat an överallt-den passar.
Syns inte svettmärket kan man vika ett vitt lakan under paden närmast hästen och när man ridit lite i sadeln kan man kolla sen hur smutsigt lakanet är.Samma som med svettmärkena ligger den inte bra om det är fläckar där det inte är smuts osv.
Att titta på bilder och se om en sadel passar är nästan omöjligt.Men hoppas tipsen hjälpte och hoppas att sadeln passar :)

/Susanne

tack för tipset. ska testa det imorrn när jag ska prova den för 2;a gången!

som tur är kan min pålle visa i sitt sätt hurvida han trivs med sadeln (utöver andra sadelkollande man tittar på) provade en vanlig dressyrsadel några ggr (2-3 ggr) i höst och varje gång så bockade han en del och var skitråkig att rida (spänd), men nu kändes hna helpositiv iaf med denna, får se hur han känns imorrn, plus kolla med vit tygbit:-)

ja testade den idag igen och ja den verkar passa.
han va ute 1 timme och 20 min (varvat med ridhus och skog)
och han var jättepositiv hela tiden. Han verkar trivas mer i denna än sina engelska sadlar. ger mer bogfrihet.
dock va det svårt att kolla tyget, hittade bara ett mönstrat (my little pony dessutom..uhh va illa)...
men jag såg iaf inget negativt.

ja testade den idag igen och ja den verkar passa.
han va ute 1 timme och 20 min (varvat med ridhus och skog)
och han var jättepositiv hela tiden. Han verkar trivas mer i denna än sina engelska sadlar. ger mer bogfrihet.
dock va det svårt att kolla tyget, hittade bara ett mönstrat (my little pony dessutom..uhh va illa)...
men jag såg iaf inget negativt.

Synd att du inte hade vitt lakan,det syns bäst.Men du kanske såg på svett märket?
Ja känns det så för dig att den verkar passa så hoppas jag att den gör det.Och hästen verkade ju positiv mot den så :)

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 919
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 537
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 252
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst