Ni hittar en katt - vad gör ni?

bengeten

Trådstartare
Jag läste en tråd om någon som hittat en katt (som vissa ansågs spårar ut). Men blir nyfiken på hur ni skulle agera om ni hittar en mager katt med halsband..
 
Sv: Ni hittar en katt - vad gör ni?

Jag vet inte ens när man "hittar" en katt eller bara "ser" den... :)

Men det var väl inte svar på din fråga. Om jag såg en katt som jag av någon anledning trodde var övergiven eller kommit bort så skulle jag i första hand kolla Blocket och min närbutiks anslagstavla för att se om någon efterlyst den. Jag vet verkligen inte i vilket läge jag skulle försöka fånga in den, alternativt låta den följa med mig hem om den verkade vilja det. Jo, om den var skadad.
 
Sv: Ni hittar en katt - vad gör ni?

Jag hittade en gång en liten mager kattunge ylandes i en buske, uttorkad så skinnet var helt oelastiskt.
Jag döpte honom till Glenn och tog med honom hem! :p

Under tiden han återhämtade sig hörde jag mig för hos grannarna och fixade lappar med bild, det tog tre dagar innan ägaren hörde av sig.
Han hade smitit ut och varit borta i flera dagar, så hon trodde han var överkörd/tagen av nåt rovdjur, och blev jätteglad att jag tagit rätt på honom! :)

Trots att han bajsade ner halva min lägenhet hade jag gjort det igen!
 
Sv: Ni hittar en katt - vad gör ni?

kl

Till er som svarat hade ni kollat om katten var ID-märkt med chip på en gång eller hade ni väntat. Om ni väntat hur länge tycker ni det är ok att vänta innan ni kollar upp ID-märkning?
 
Sv: Ni hittar en katt - vad gör ni?

Jag och en kompis hittade en katt ute i motionsspåren förra hösten som verkade helt bortkommen. Den vinglade omkring och jamade högt flera gånger i minuten. Vi kollade och katten hade halsband så vi ringde ägaren som kom och hämtade honom. Det var tydligen inte första gången katten gick vilse men hon var super glad att vi ringde :)
 
Sv: Ni hittar en katt - vad gör ni?

Då vi nyligen har tagit oss an en katt så är det så här vi gjorde.
Nu hade den inget halsband dock.

Den var mager och vägrade lämna oss. Jag har alltid sagt att jag ALDRIG ska mata en katt... Gick sådär med det;)

Vi satte upp lappar, kollade runt med de som vi vet "föder" upp lite katter i byn. Hade henne inne på kattkomandosyd. Väntade två veckor, sen bokade jag tid till vet. för att kolla chip, samt en hälsocheck. Väntade ytterligare tre veckor, sen blev hon kastrerad, vacc, öronmärkt och lyder under namnet Missi:love:

Om hon skulle sätta av en dag till sitt ursprungliga hem, eller någon skulle göra anspråk på henne, så ser jag det som att nu är hon kastrerad vilket hon borde vara, vacc samt öronmärkt (kan ju kontakta mig och berätta att det är deras katt och att de vill byta ägare i papperna) vilket hon också borde vara om man ägde henne och älskade henne. Så grattis, ni sparade 2000 kr och er katt väger nu 4 kg istället för 2,8... Vilket jag aldrig tror kommer att hända ifs.
 
Sv: Ni hittar en katt - vad gör ni?

Då vi nyligen har tagit oss an en katt så är det så här vi gjorde.
Nu hade den inget halsband dock.

Den var mager och vägrade lämna oss. Jag har alltid sagt att jag ALDRIG ska mata en katt... Gick sådär med det;)

Vi satte upp lappar, kollade runt med de som vi vet "föder" upp lite katter i byn. Hade henne inne på kattkomandosyd. Väntade två veckor, sen bokade jag tid till vet. för att kolla chip, samt en hälsocheck. Väntade ytterligare tre veckor, sen blev hon kastrerad, vacc, öronmärkt och lyder under namnet Missi:love:

Om hon skulle sätta av en dag till sitt ursprungliga hem, eller någon skulle göra anspråk på henne, så ser jag det som att nu är hon kastrerad vilket hon borde vara, vacc samt öronmärkt (kan ju kontakta mig och berätta att det är deras katt och att de vill byta ägare i papperna) vilket hon också borde vara om man ägde henne och älskade henne. Så grattis, ni sparade 2000 kr och er katt väger nu 4 kg istället för 2,8... Vilket jag aldrig tror kommer att hända ifs.

Men hade den haft halsband, som det stått ägarens namn i hade jag kontaktat denne såklart. Utan ägares kontaktuppgifter, utan öronmärkning, chip... tror jag gått samma väg, kanske väntat längre med att kastrera etc. Men om man är av med sin katt och vill få tillbaka den, så finns det otroligt många sökvägar idag. kattkommando syd svämmar över med "vilsna" katter som ingen vill veta av trots öronmärkningar (som inte är reg. i kennelklubben tex) etc. Men om Missi försvinner en dag och aldrig mer hittas, skulle min högsta önskan vara att hon valt att "hitta" ett nytt hem där hon mådde bra!
 
Sv: Ni hittar en katt - vad gör ni?

Jag hade nog inte tänkt på chip i första laget överhuvudtaget... men jag tycker Inflikarens sätt låter som nåt jag skulle kunna göra!

Vet inte om jag ska känna mig "skyldig" att kolla chip, om jag både letat efter efterlysningsannonser och kanske satt in en själv. Men det hade nog kunnat gå en månad innan jag kände nån sån plikt.

Tillägg: det är egentligen svårt att svara generellt. Jag är en sån som passar mig för att ta in främmande katter, pga smittor och sjukdomar. Vore den mer "till besvär" kanske jag skulle komma ihåg att vissa katter kan vara märkta och försöka kolla det tidigt. Allt det här är nog anledningar till att jag inte får för mig att katter jag ser är övergivna eller bortsprungna.

Däremot tar jag för givet att om en ägare saknar sin katt så ska jag utan större besvär kunna hitta dennes efterlysning av katten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni hittar en katt - vad gör ni?

Jag skulle göra så här om jag såg en katt som jag misstänkte var hemlös eller på rymmen:

1. Titta efter uppenbar id-märkning (tatuering). Om tatuering finns skulle jag söka på den i SKKs och i Sveraks id-register för att få fram ägarens kontaktuppgifter.

2. Om ingen örontatuering finns skulle jag kolla på de största efterlysningssidorna på nätet (Blocket, katthem, upphittat, lostandfound, efterlysa och hittadjur), samt leta efter uppsatta efterlysningar i närområdet.

3. Om ingen annons hittas skulle jag ta katten till veterinär, polis eller katthem för att läsa av eventuell id-märkning med inopererat chip och sedan söka i SKKs eller Sveraks id-register efter ägarens kontaktuppgifter.

4. Om inget id-chip finns skulle jag anmäla katten som upphittad hos polisen.

5. Efter det skulle jag sätta upp egna lappar i området med bild på katten och lägga ut egna annonser på nätet (i första hand hos de närmaste katthemmen och på Blocket).

Ungefär i den ordningen tror jag att jag skulle agera. Allt skulle dock ha skett inom ett par dagar.

Skulle katten vara för skygg för att infångas skulle jag som första steg mata katten för att hålla den kvar i området, fotografera den och sätta upp lappar i området och annonser på nätet. Och leta bland efterlysningar.

Om katten är orädd och ser relativt välmående ut, men jag bara undrar var den hör hemma (eller om den är hemlös/på rymmen) skulle jag sätta på katten ett halsband med uppmaning till eventuell ägare att kontakta mig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
21
· Visningar
915
Senast: Emmi
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
312
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
638
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp