Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Nu är jag ingen direkt social person, kräver relativt lite socialstimulering för att må bra.
Livet hemma med sambon och hunden är mitt lilla paradis;)

Men när jag umgås är det mest med personer som tycker det är ok att vovven följer med ( såvida man inte ska på bio eller fika på stan)
Har haft erfarenhet att många som inte själva delat djurintresset haft lite svårt att förstå tiden det tar, så dem kontakterna upphör oftast.
Mest umgås jag med dem jag stod i samma stall i innan, dem förstår att vovven är en i gänget (;)) och jag förstår att hästarna tar mycket av deras tid!

Nu har jag nyligen lämnat hästlivet och riktat in mig mer på hundlivet så hoppas på att hitta flera bekanta inom den världen så det alltid är självklart att vovven är välkommen:D

Dessutom har ju en hel mysig karl hemma i soffan:d Så krogen intresserar mig icke !
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Ute för lite?

Jag har varit ute på krogen två gånger i mitt liv. Inget jag någonsin har lust att göra om. Ett krogbesök kan man knappast kalla berikande.
Jag föredrar att pyssla med djuren och umgås med folk när jag har lust. Men oftast så väljer jag djuren eller att krypa ner i sängen och läsa
en bra bok eller se på en bra film.

Ibland tror jag att jag är den enda, men tydligen inte :o :)
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Det har nog mer att göra med vad man är för typ av människa, än hur många djur man har... vi har ca 15 hästar, 3 katter, hund och barn men vi har ändå ett jättestort socialt liv. Delvis är det umgänge med "likasinnade" men det är också parmiddagar, krogen, byafester etc.

Jag har också ett ganska socialt jobb då jag möter många kunder varje vecka, däremot har jag inga arbetskamrater.

Å andra sidan så har jag heller inget emot att sitta i soffan en hel helg, det behöver man ju också ibland :).

Skriver under !
Kl
Känns som en del blir defensiva och måste försvara att de är som
De är i tråden ? Varför ?
Endera trivs man med det man gör eller så gör man det inte ? Finns ju inga rätt eller fel ?
 
Senast ändrad:
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Eftersom jag arbetar som jag gör, (arbetar kvällar och i princip alla helger) så finns det sällan möjlighet att träffa varken familj eller vänner. Det låter sjukt men jag trivs med mitt liv och mitt arbetschema. Att andra människor inte förstår hur jag orkar eller tycker det är fel av mig att välja djuren före familj och vänner skiter jag fullständigt i.

Jag träffar familj och vänner när det finns tid över lite då och då och det är helt ok. Mina hundar och min häst och sambon går först och sambon och jag försöker få tid för varandra så mycket vi kan i första hand. Jag trivs med mitt liv :).
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Jag har inte ork till annat just nu. Jag är eg social och tycker om att gå ut och äta eller dansa eller hitta på ngt skoj av olika karaktär.
Men just nu orkar jag inte. Orken räcker inte.
Som tur är så har jag förstående nära och kära. :)
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Har hund och katter. Pluggar.

Just nu kan jag bara åka till de som jag får ha med hunden till alternativt att de kommer hit. Har inte råd och känner inte att mormor ska behöva ha hunden för mycket då hennes rygg lätt "brakar ihop". Så nja, har väl inget direkt socialt liv.
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Socialt liv? Låter exotiskt, äter man det med ris? Umgås ett par gånger om året med folk utanför stallet. Tycker inte om att slösa bort tid som jag hellre är i stallet, eller myser med hunden hemma i soffan.
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Skriver under !
Kl
Känns som en del blir defensiva och måste försvara att de är som
De är i tråden ? Varför ?
Endera trivs man med det man gör eller så gör man det inte ? Finns ju inga rätt eller fel ?

Så var det inte meningen att det skulle bli, jag ville mer veta om fler var som jag, eller inte var som jag :) Bara intressant att se hur andra med djur har det socialt och hur de tänker. Är väl trevligt att vi alla är olika, eller? :D
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Under vintern blir mitt sociala umgänge väldigt begränsat, ner till sambon, de man delar stall med och några få nära vänner som man har mycket gemensamt med. Utelivet är nere på noll.

Sommaren däremot är det lite mer håll-i-gång.. Då blir det en sväng till lokala dansstället, många grillfester, några dagar på stranden med en kall öl i handen.
Men att åka till krogen lockar mej inte speciellt mycket, full kan man väl bli på hemmaplan om man nu tycker att det är roligt..:grin:

Så jag har en lite off vintersäsong där jag mycket hellre sitter inne under en filt i soffan och myser med hundarna eller pysslar den där timman extra i stallet en fredagskväll medans snön faller utanför stalldörrn.

Och på sommaren är dagarna ljusare, mer energi.. mer lust att hitta på annat! :laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Självklart behöver man inte hänga på krogen för att vara social! -jag är nog mer social när jag är i stallet än när jag är på krogen egentligen.. (för då står jag mest på dansgolvet med mina kompisar och dessutom snackar vi inte särskilt mycket då ;) )

Allt beror på vad man är för person. Om man trivs med livet; måste man då ändra sig för att någon annan tycker att man ska vara mer "social"?

Jag själv är ute ganska mycket. Varje lördag brukar det vara festligheter, sedan brukar jag träffa mina vänner ibland på kvällarna.. då kan det vara något speciellt tv-program som vi vill se, och då träffas vi och tittar samtidigt :) men nu bor vi väldigt nära varandra också.. så då är det bara att "springa över". Eftersom jag studerar till Hippolog så håller vi på med hästarna under dagtid, vilket gör att jag får tid till annat "socialt" på kvällar och helger. (när "alla andra" kanske egentligen passar på att vara i till stallet)
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Utanför djurlivet? Vadå, finns det nått annat?

Umgås mycket med folk - på träningar, kennelträffar, kurser och liknande. Vi umgås runt vårt gemensamma intresse!

Det håller jag med om! Dagsens sanning.
Alla mina vänner är djurfolk. Antingen står vi i samma stall, har stått i samma stall, rider ihop, pratar häst, tränar ihop, you name it. Tror inte jag har en enda vän som inte har djur.

Jag har inte två liv. Jag har ett, och det innehåller djur. Djur har man på heltid och är inget man stämplar ut från klockan fyra.

Visst händer det att vi är ute på krogen eller ute och äter. Ibland, kanske varannan månad på sin höjd. Då äter och dricker vi gott, och sen är det bra med det.
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Kl

jobb, samob och stall är det jag roar mig med just nu.

Dock så är vi rellativt sociala med folk på helgerna, bli middag med någon/några nästan varenda helg.
Vi har häst hund och katt.
Hunden är så gott som alltid med hem till folk :)

Var jag mer social med folk innan jag flyttade till nuvarande ort då jag hade flera vänner där som man kunde spontanbesöka på vardagkvällar även om barnen skulle läggas ect. Något jag kan sakna efter att jag flyttat, speciellt när sambon varannan vecka jobbar kväll..... i gamla stallet fanns det även fler i min ålder, så då blir de ofta en fika i stallet, uteritt med skitsnack ect.
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Jag har varit ute på krogen två gånger under mitt 23-åriga liv, en gång i anslutning till studenten och en gång när en klasskompis på gymnasiet fyllde arton eller nitton. Det är ingenting jag känner att jag saknar. Mina gamla kompisar från gymnasiet var mer intresserade av att fortast möjligt bli så fulla att de inte kom ihåg någonting dagen efter, så jag kände aldrig att jag ville gå ut med dem.

Just nu ser mitt liv ut som följande:
- Heltidsstudier på högskola, där jag minst två gånger/vecka schemalagt träffar andra människor, det är en kille i klassen som jag kommit lite närmare och vi träffas ibland i skolan även när vi inte är schemalagda och pluggar tillsammans.
- Två hästar, inackorderade. Tyvärr är inte stallet det bästa sett till socialt liv, vi är tre stycken varav stallägaren inte hinner mer än att mocka (och det gör hon på sena kvällar, och i och med att jag som vill rida är i stallet dagtid när skoltiderna tillåter det, sällan ser henne) och den andra har jag kanske sett max tre gånger på hela vintern. Det är oftast bara jag och hästarna. Dock har jag andra hästintresserade vänner som står på andra ställen, som jag tycker om att umgås med och prata med, så mitt hästliv är inte helt asocialt ändå.
- Hockeyintresset. Två-tre gånger/vecka är det match och det är precis vad jag behöver. Något helt annat som inte alls handlar om hästar eller utbildningen, och dessutom en chans att nästan enbart umgås med det motsatta könet. Det är så mycket tjejer i hästsporten, och på alla stall jag har stått gör alla sitt bästa för att sabba för varandra. Jag har alltid haft lättare för att umgås med killar, och genom hockeyn får jag en rakare, ärligare kommunikation som blir en perfekt motpol till stallivet. Plus att jag delar intresset med min familj, så det är en grej vi gör tillsammans.
- Försöker hinna träffa släkt och vänner. Jag har en bra relation till släkten på mammas sida, morföräldrar, mostrar, morbror och kusiner, som jag försöker träffa så ofta det går. Vi bor alla i samma kommun, så det går åtminstone att genomföra.

Det enda jag i så fall är missnöjd med är att jag alltid är ensam i mitt stall, alltid får rida själv, aldrig har någon att prata med. Men jag jobbar på att ändra på det.
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

har nyligen skaffat häst och det gjorde jag just av anledningen att jag aldrig gjorde något på fritiden.. de "vänner" jag har, super inte bara på helgerna utan på vardagarna med.. vilket lett till att jag umgåtts med min sambo hemmavid allt som oftast. Förr hade jag tiden men inte lusten.. nu har jag verkligen inte tiden,..och definitivt ingen lust heller! Hästen berikar min fritid om än att jag fortfarande kan känna lite ångest och att jag låst mig själv.. men samtidigt.. ska man sitta av livet hemma och bara drömma om häst.. då får man ta den smällen att bli "låst" istället. Tror nog att jag känner som ovanstående bara, att jag inte har någon att rida med. skulle gärna ha det än mer socialt i stallet där vi står men det är ganska få som är i stallet mer än när de mockar?!!..ser dem knappt rida eller ens umgås med sina hästar..
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

*kl*

Skulle absolut hinna om jag bara prioriterade det, oftast är det nog orken som sätter stopp =)
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Nej, det hinns inte med alls. Inte så jätte populärt bland övriga släktingar och vänner, men de har förstått att det inte hjälper och klaga. Vill de träffa oss, så får de komma hit. Fast vi blir tvungna att avbryta kvällar med insläpp coh utfodring av hästar, och sedan fort in och byta om och vara värd.:D

När vi vill semestra utomlands, så får vi dela på oss, jag och maken, en åker med vänner eller barn, och den andra stannar hemma och sköter hästar och hund.:grin:
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Fast ska väl tillägga efter att ha läst tråden, att jag tänkte då på den sociala delen i mitt privatliv. I jobbet "tvingas" jag till socialt umgänge i form av middagar, krogen och annan form av representativt umgänge. Och det är ju trevligt, men inget jag skulle sakna direkt om jag slapp.;)
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Jobbar heltid (kontortider), pendlar iaf 1½-2½ timme per dag, har fyra hästar, sambo.
Älskar att hitta på saker men bekanta + vänner om det så är åka pulka, sitta hos nån o glo på film, hemmafest, krogkväll mm. Men nu när man bor långt ifrån sina bästa vänner som sen heller inte valt att bo på samma ställe långt ifrån så är det svårt. Har blicit mkt med sambons komisar sista tiden, inte för att man har nått emot det men vill gärna träffa sina oxå men tiden finns inte till iom stall som tar tid o pengar.
Behöver relatvit mkt social stimulans, men trivs lite då o då men en soffkväll i lugn o ro.
Önskar man hade mer tid o råd att umgås mer, eller ha ett mer socialt liv i stallet (mest yngre i stallet) eller med träningar (har inte kommit så långt ännu) eller ha tid att gå nån kurs så man kanske kan träffa nya vänner på mer "nära ort".

Men vist är det svårt att hinna med, orka med och ha råd.
Men det går om man vill + är flexibel.
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Jag har liknande som du, plugg heltid, jobb deltid, hund och häst. Jag brukar gå ut och göra något med kompisar ca varannan helg om man slår ut det. Bio eller krogbesök eller äta ute. Jag tycker om att gå ut och vara social, men jag tycker mer om att sitta hemma och ta det lugnt med en bok eller film ibland. Tycker inte att det finns ett visst antal utekvällar som man kan räkna som tillräckligt, utan det är högst individuellt. Du ska inte lyssna på folk som tycker att du är ute för lite om du tycker att du är ute lagom mycket. :)
 
Sv: Ni djurägare, hinner ni vara sociala utanför djurlivet?

Jag jobbar ensam nattetid, så i perioder har det faktiskt varit jobbigt med den sociala biten. Jag har heller ingen sambo eller väldigt många vänner i närheten som jag umgås ofta med. Dock känns det riktigt skönt att jobba själv igen, efter ett tillfälligt byte till en arbetsplats med arbetskamrater.

Jag har verkligen inget behov av krogen eller liknande och vill inte lämna hunden ensam bara för att roa mig. En kopp te eller en promenad med en vän är ju däremot trevligt!

Nu jobbar både jag och stallägaren natt så vi brukar fix stallet ihop och gå ut med hundarna ihop flera dagar i veckan. Och ibland blir det ju hundträning ihop med andra. Så jag tycker det funkar himla bra just nu. På kvällarna umgås jag med hunden, kör ett extra träningspass eller läser en bok. Hellre det än massa festande.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 140
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 418
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 538
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Om en ska bo en period hos någon som har en hund som är väldigt olikt fostrad jämfört ens egen, hur ska en få det att fungera på bästa...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp