Ni andra med andningslarm, hur länge har ni hållit på?

ako

Trådstartare
Som säkert de flesta har märkt tycker jag att andningslarm är världens bästa uppfinning ;). Nu är dock L 9 månader och är inne i en period då han bara vill sova i vår säng, o alltså inte i spjälisen där han har sitt "plattlarm" (han har sovit jättebra i den förut, men vill väl ha mer närhet nu), samtidigt som han rör sig så mycket, vänder, ligger på mage etc att respisenset inte sitter något vidare på blöja, så senaste månaden har han sovit olarmad i vår säng o även i vagnen etc, o jag har tyck att "han är ju så stor så det är lugnt nu". I går kväll ssurfade jag (faktiskt av rent misstag- letade efter kul barnkläder) på en sida om PSD o läste om flera äldre bäbsar som gått bort :cry:, o blev orolig igen... Kan inte tänka mig mycket värre än att sluta för tidigt med larm (När man dessutom har valt att köpa o använda) o så händer det ändå...

Vet inte riktigt hur jag ska göra nu, ville mest ventilera o höra hur ni andra gör?

Kan tillägga att den lille olarmade just nu övar sig på att ställa sig mot soffan :love:

Sv: Ni andra med andningslarm, hur länge har ni hållit på?

Jag slutade nog runt 11-12 månader :o Tänkte egentligen sluta tidigare, men jag var lite feg/bekväm (?) . Av samma anledning som du - hon började sova i vår säng :D.
Risken är ju inte så stor efter 7 månader någonstans... men som sagt man veeeet ju aldrig... jättesvårt! Men blir det ohållbart så är det ju ett teckan på att sluta :). Respisense funkar ju inte när de rör mer på sig. Men det var jobbigt att sluta tyckte jag! Trygghetsnarkoman som man är.

Vi är två i allafall ;). Om de sover i egen säng är det ju plättlätt att fortsätta med plattlarm så länge man behagar, men som sagt annars är det värre.

Det blev ohållbart med Respisense när lilltösen var ca 9 mån. Det bara föll av och så fick man hjärtinfarkt av falsklarm. Hon har sovit med mig hela tiden, är nu 13 mån och ammas fortfarande på efternatten/tidig morgon så jag sover ändå inte så himla bra. Det blir automatiskt att jag lyssnar efter henne på natten.
Men det är klart att ibland tänker man ju... Man har ju hört att ganska stora barn "sovit bort" och hur länge ska man eg. behöva oroa sig?! Ingenting i livet är ju riktigt säkert, men visst vill man gardera sig så gott det går.

Det finns väl +10 åringar som avlidit bara knall och fall :crazy:
Har inte använt andningslarm, men vid 9 månader var Rasmus i alla fall regält vild i sin säng så jag tror att larmet bara hade falsklarmat hela tiden för han låg aldrig stilla och när han vaknade så satte han sig upp.

Min son är dryga 6 månader och jag tog bort andningslarmet för några veckor sen, vi hade ett resispence. Han sover dessutom helst på mage med huvudet ner i kudden bara för att mamma ska få vara extra orolig! Larmet skulle bara falsklarma hela tiden eftersom han rör på sig så mycket. Jag funderade på ett sådant där larm han kan ligga på, men va fasicken, risken är ju inte så stor längre och nångång måste man ju sluta med larmet. Det har faktiskt gått över förväntan för mig, jag har inte alls varit orolig. Jag sover faktiskt bättre på nätterna när han inte har larm, konstigt nog.

Ja efter 6 månader skulle inte jag investera i ett NYTT larm iallafall :).
Plattlarmen fellarmar ju inte trots vilda barn och att de sitter/står, men blöjlarmen är ju bara för de små...
Som sagt, innan ett år kändes det legitimt att oroa sig iaf lite för PSD, men efter det så borde man väl sluta. Då finns det annat att oroa sig för :D. Men jag kollar hennes andning med jämna mellanrum i bilen, vagnen etc fortfarande.

Det finns väl +10 åringar som avlidit bara knall och fall :crazy:
Har inte använt andningslarm, men vid 9 månader var Rasmus i alla fall regält vild i sin säng så jag tror att larmet bara hade falsklarmat hela tiden för han låg aldrig stilla och när han vaknade så satte han sig upp.

Fast man kan ju inte gardera sig mot allt, och att ha andningslarm på 10- åringar är ju knappast hållbart. Att ha det på en spädis är en helt annan sak tycker jag, det handlar ju on plötslig SPÄDBARNSdöd, men som sagt förut så måste man ju välja det där själv. Larmet i sängen falskar nog inte om barnet lever runt - det känner ju av alla rörelser genom madrassen (vårt sänglarm har aldrig falskat), men precis som du säger så lever de ju om en del i den åldern o därav att lilla blöjlarmet inte funkar.

Respisense sätter man väl fast i blöjan, tänkte mer på att den kanske inte är så skön att ligga på när barnet vänder sig om. Den är väl inte helt platt? När de börjar närma sig året kanske de t.om lyckas dra av sig larmet.
Sen med plattorna tänkte jag mer på när de börjar sätta sig och även dra sig upp till ståendes. Eller känner den att barnet sitter/står?

Ang respisense så är det precis så- dels tycker jag det verkar obekvämt när han ligger på mage (o han ligger på de flesta sätt nu kan jag säga; upponer, på mage, i en liten hög etc, etc ;)), o sen skulle de mycket väl kunna dra av det när de är så stora. Känns inte som något bra alt längre - var kanon när han var pytte o vi samsov "förra gången". Sedan har han ju trivts jättebra i spjälis till för några veckor sedan o då inga bekymmer med plattan.

Plattan känner ju av alla rörelser (om man har ett andnigsuppehåll ligger man ju helt still) så den känner av ett sittande eller stående barn oxå. De trampar ju säkert lite eller rör sig o pillar med något eller så.

Jag tycker mest bara att det verkligen vore överjävligt om (mot all förmodan - för det ÄR jätteovanligt efter ca 6 mån ålder) barnet dog i PSD olarmad när man nu faktiskt har larm o har tagit det aktiva beslutet att använda det, men slutar för tidigt...

I natt sov han först i sin (larmade) spjälis men fick komma över till oss (olarmad) vid 01 eller så när han vaknade. Känns egentligen sådär, men jag kommer inte på någon annan lösning, för respisenset har han vuxit i från, o vill han sova hos oss så ska han såklart få göra det.

Plattlarmet reagerar på rörelse och det spelar ingen roll om barnet sitter, ligger eller står. Elina stod ofta upp i sängen utan att det fellarmade. Hon andades ju då också :D.
Respisense är eg bara bra så länge de ligger rätt still. Och gärna på rygg. Så det är bara under värsta risktiden, typ under 6-7 månader.

finns ju en co-zee till babysense, jag har en sån (men använde det typ aldrig, hon ville inte sova hos oss då...).
Vill du låna en så är det bara höra av sig till mig :idea:.

Tusen tack, men vi har en redan (ja, du o jag är värst med detta med larm på Buke ;)), vi använde den ett tag men eftersom L är en ganska stadig grabb så växte han ur den vid 4 månaders ålder.

Jättesnällt o tack ändå!!

Jag hade läst att PSD är vanligast mellan 2 och 6 månader, så under den tiden var jag mest noggrann med att ha dem sovandes på plattan. Efter 8 månader struntade vi helt i larmet och fick äntligen ha dem hos oss i vår säng.:love::love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka