T

tjihoo

Har fått tips om att göra NH-övningar med min häst - vad står NH för, vad är det, och kan någon ge några förslag på NH ?

Tack .

Sv: Nh ???

Hejsan!
Tja, mig veterligt så är vi redan inne på NH-forumet så det är väl bara att svara så gott det går:)

Nå, NH står för Natural Horsemanship, och är ett naturligt sätt att umgås med hästar på.

Jag kom i kontakt med "NH" först i mitten på 90-talet då jag började med western, hade aldrig upplevt något liknadnde förut.

En av våra westerntränare visade oss hur man kunde få kontakt med sin häst och göra sig förstådd genom att lära sig att tala "hästens språk".
En helt unik och fantastisk upplevelse för mig. Plötsligt förstod jag min häst och kunde "läsa" honom. Jag fick möjligheten att på djupet upptäcka hans mycket speciella personlighet och vi började umgås på ett helt nytt sätt. Vi fick helt enkelt en ny relation, hästen och jag.:love:

Då hette det inte NH och var ingen "gren" eller speciell genre, utan var helt enkelt det sätt man hanterade hästar på...

-Sen exploderade hästvärlden plötsligt och det snackades översvallande om nåt som hette NH, som för mig liknade det jag lärt mig väldigt mycket och det gladde mig enormt att allt fler fick höra talas om detta, även de som inte höll på med western.:banana:

Enar.

Sv: Nh ???

Enar skrev:
Hejsan!
Tja, mig veterligt så är vi redan inne på NH-forumet så det är väl bara att svara så gott det går:)

Nå, NH står för Natural Horsemanship, och är ett naturligt sätt att umgås med hästar på.

Jag kom i kontakt med "NH" först i mitten på 90-talet då jag började med western, hade aldrig upplevt något liknadnde förut.

En av våra westerntränare visade oss hur man kunde få kontakt med sin häst och göra sig förstådd genom att lära sig att tala "hästens språk".
En helt unik och fantastisk upplevelse för mig. Plötsligt förstod jag min häst och kunde "läsa" honom. Jag fick möjligheten att på djupet upptäcka hans mycket speciella personlighet och vi började umgås på ett helt nytt sätt. Vi fick helt enkelt en ny relation, hästen och jag.:love:

Då hette det inte NH och var ingen "gren" eller speciell genre, utan var helt enkelt det sätt man hanterade hästar på...

-Sen exploderade hästvärlden plötsligt och det snackades översvallande om nåt som hette NH, som för mig liknade det jag lärt mig väldigt mycket och det gladde mig enormt att allt fler fick höra talas om detta, även de som inte höll på med western.:banana:

Enar.

Tänk om denna filosofi var det första alla fick lära sig på ridskolan :bow: :bow: Vad många fler lyckliga människor och framförallt hästar det hade funnits.

NH är ingen genre utan ett sätt att tänka, leva, hantera sin häst på.

Synd bara att NH i vissa kretsar fått dåligt rykte, jag vet inte om det beror på att det funnits oseriösa "tränare" eller att människor bara är rädd för att ta in nya saker (som egentligen inte alls är nya utan bara sådana saker som vi glömt bort i vårt samhälle där allt ska gå snabbt och man så fort som möjligt ska nå sina mål...).

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30