NH övninger och bli vän med hästen.

Gilette

Trådstartare
finns det några övningar man kan göra för att bygga upp tillit när man är ute och går med hästen i skogen t ex??
Hur blir man vän med sin häst och bygger upp ett förtroende på bästa sätt?

Sv: NH övninger och bli vän med hästen.

om du är ute i skogen å går å hästen blir tittig å så vidare så dalta inte! Inge sååååja iiiiingen faaara osv, då tror bara hästen att de e nåt att bli rädd för. visa att du inte bryr dej om det ev föremålet ignorera och fortsätt gå med ryggen åt hästen då tycker han förmodligen att du är modig och följer efter

Va konsekvent i ditt handlande, det inger förtroende, hästen vet vart han har dej och behöver inte fundera på hur han ska agera i ditt sällskap (se till dina egna vänner, de som ändrar åsikt hela tiden är inte mycke att lita på...)

Läs böcker! Låna på bibblan, finns massor! Kolla in hästarna i hagen, hur beter de sej mot varandra?
Och kolla andra trådar, där finns allt! (nästan...):)

Bli vän med hästen måste börja i en situation där ni båda har samma villkor. Med andra ord måste hästen vara helt fri och också ha möjlighet att lämna dig. Det kanske du inte vill göra i en skog.

Jag föreslår att du börjar i en inhägnad som inte är allt för stor om du är osäker på hur du ska gå tillväga. På så sätt behöver du inte ha lika bra inflytande på hästen efter som att du kan hålla ett kortare avstånd.

Att bli vän med hästen handlar först och främst om att starta en kommunikation som är ömsesidig. Båda ska kunna signalera och båda ska lyssna på den andra. Hur man går tillväga beror helt på individen och situationen. Prova dig fram. Ge tryck och försök uppfatta de tryck som hästen ger dig - och följ dem. Visa att du lyssnar på honom. Ju mer hästen ser att du lyssnar, desto mer kommer han att börja prata med dig.

När du har en kommunikation börjar man göra sina platser i flocken tydligare. Vem är du egentligen för din häst?

Jag föreslår att du läser lite om hur hästar pratar med varandra. "Dansa med hästar" är en riktigt bra bok. Men jag har börjat på en annan av Hempfling, "Hästarnas budskap", som verkar ha mer med just kommunikation och relationer att göra. Den tror jag kan vara bättre i ditt läge, men har som sagt inte blivit klar med den så jag kan inte lova det. Den är något tyngre i början upplever jag, men det lättar när man kommer till det mer konkreta.

Lycka till :)

tintilar skrev:
Bli vän med hästen måste börja i en situation där ni båda har samma villkor. Med andra ord måste hästen vara helt fri och också ha möjlighet att lämna dig. Det kanske du inte vill göra i en skog.

Jag föreslår att du börjar i en inhägnad som inte är allt för stor om du är osäker på hur du ska gå tillväga. På så sätt behöver du inte ha lika bra inflytande på hästen efter som att du kan hålla ett kortare avstånd.

Att bli vän med hästen handlar först och främst om att starta en kommunikation som är ömsesidig. Båda ska kunna signalera och båda ska lyssna på den andra. Hur man går tillväga beror helt på individen och situationen. Prova dig fram. Ge tryck och försök uppfatta de tryck som hästen ger dig - och följ dem. Visa att du lyssnar på honom. Ju mer hästen ser att du lyssnar, desto mer kommer han att börja prata med dig.

När du har en kommunikation börjar man göra sina platser i flocken tydligare. Vem är du egentligen för din häst?

Jag föreslår att du läser lite om hur hästar pratar med varandra. "Dansa med hästar" är en riktigt bra bok. Men jag har börjat på en annan av Hempfling, "Hästarnas budskap", som verkar ha mer med just kommunikation och relationer att göra. Den tror jag kan vara bättre i ditt läge, men har som sagt inte blivit klar med den så jag kan inte lova det. Den är något tyngre i början upplever jag, men det lättar när man kommer till det mer konkreta.

Lycka till :)

finns de böckerna på biblioteket tror du??

Tyvärr inte. Jo kanske Dansa med hästar - fråga! Författaren heter Klaus Ferdinand Hempfling. Den andra boken är ganska nyutkommen så den tror jag inte finns än. Däremot är den värd vartända öre om du köper den. Jag såg förresten att jag skrivit fel på titeln på den. :o Hästens själ heter boken, den andra har funnits i sverige ganska länge men den har jag inte läst. Så hästens själ ska det vara. Här kan du köpa den http://www.internetbokhandeln.se/_114PFKM91F/XBIBD/bok9127356078.html. Nere i hörnet ser du också omslaget på den andra boken, som du också kan köpa där. Där hittar du dem nog för det bästa priset också. Dessa två rekomenderar jag varmt och som sagt Hästens Själ i ditt fall. Dansa med hästar går mer in på hur man går tillväga inom ridningen.

För att få en häst som verkligen vill vara med dig och vara dig till lags så måste man först och främst bygga upp ett förtroende mella varandra.

Man måste visa respekt inför hästen, för att den så småning om ska visa respekt för dig.

Ett bra sätt att börja är att klappa, eller igentligen smeka hästen på hela kroppen.. detta låter kanske ur löjligt, men vänta..

När du gör detta så måste du vara väldigt uppmäsksam, hästen får inte visa någont som helst tecken på obehag eller irritation när du rör den.

Märker du att den inte gillar att du rör vid ett speciell ställe så rör inte där, utan gå tillbaka o smek på ett ställe där den accepterade det.

Detta är att visa respekt inför hästens "kännslor".

Med lite tålamod så kommer du succesivt att få röra mer och mer in på dom områden som hästen tidigare inte tillåtit. tills den tillsisst står alldeles oberörd när du tar i öron och mun..

Men som sagt va uppmärksam. en svich med svansen eller ett litet "släng" med huvudet säger dig "ge f*n i det där". det behöver inte alltid vara en kick eller ett bett..;)

Lycka till!

tintilar skrev:
Tyvärr inte. Jo kanske Dansa med hästar - fråga! Författaren heter Klaus Ferdinand Hempfling. Den andra boken är ganska nyutkommen så den tror jag inte finns än. Däremot är den värd vartända öre om du köper den. Jag såg förresten att jag skrivit fel på titeln på den. :o Hästens själ heter boken, den andra har funnits i sverige ganska länge men den har jag inte läst. Så hästens själ ska det vara. Här kan du köpa den http://www.internetbokhandeln.se/_114PFKM91F/XBIBD/bok9127356078.html. Nere i hörnet ser du också omslaget på den andra boken, som du också kan köpa där. Där hittar du dem nog för det bästa priset också. Dessa två rekomenderar jag varmt och som sagt Hästens Själ i ditt fall. Dansa med hästar går mer in på hur man går tillväga inom ridningen.

Tack för tipset! =)

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 676
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama