Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tintilar skrev:Bli vän med hästen måste börja i en situation där ni båda har samma villkor. Med andra ord måste hästen vara helt fri och också ha möjlighet att lämna dig. Det kanske du inte vill göra i en skog.
Jag föreslår att du börjar i en inhägnad som inte är allt för stor om du är osäker på hur du ska gå tillväga. På så sätt behöver du inte ha lika bra inflytande på hästen efter som att du kan hålla ett kortare avstånd.
Att bli vän med hästen handlar först och främst om att starta en kommunikation som är ömsesidig. Båda ska kunna signalera och båda ska lyssna på den andra. Hur man går tillväga beror helt på individen och situationen. Prova dig fram. Ge tryck och försök uppfatta de tryck som hästen ger dig - och följ dem. Visa att du lyssnar på honom. Ju mer hästen ser att du lyssnar, desto mer kommer han att börja prata med dig.
När du har en kommunikation börjar man göra sina platser i flocken tydligare. Vem är du egentligen för din häst?
Jag föreslår att du läser lite om hur hästar pratar med varandra. "Dansa med hästar" är en riktigt bra bok. Men jag har börjat på en annan av Hempfling, "Hästarnas budskap", som verkar ha mer med just kommunikation och relationer att göra. Den tror jag kan vara bättre i ditt läge, men har som sagt inte blivit klar med den så jag kan inte lova det. Den är något tyngre i början upplever jag, men det lättar när man kommer till det mer konkreta.
Lycka till
tintilar skrev:Tyvärr inte. Jo kanske Dansa med hästar - fråga! Författaren heter Klaus Ferdinand Hempfling. Den andra boken är ganska nyutkommen så den tror jag inte finns än. Däremot är den värd vartända öre om du köper den. Jag såg förresten att jag skrivit fel på titeln på den. Hästens själ heter boken, den andra har funnits i sverige ganska länge men den har jag inte läst. Så hästens själ ska det vara. Här kan du köpa den http://www.internetbokhandeln.se/_114PFKM91F/XBIBD/bok9127356078.html. Nere i hörnet ser du också omslaget på den andra boken, som du också kan köpa där. Där hittar du dem nog för det bästa priset också. Dessa två rekomenderar jag varmt och som sagt Hästens Själ i ditt fall. Dansa med hästar går mer in på hur man går tillväga inom ridningen.