NH gör hästen halvdöd?

J

JohS

Jag har tidigare alltid varit skeptisk mot NH. Jag har tyckt att hästarna ser likgiltiga ut, liksom halvdöda i blicken och med hängande huvuden. Det är säkert jätte bekvämt att hästen är så lugn och foglig...

...men om man vill tävla då?!
Har inte velat använda metoden själv för att jag tycker om att tävla och vill att min häst ska vara alert och skärpt på träningar och tävlingar, inte näst intill sovande! Hur ska den prestera med vilja och kämparglöd om den beter sig som NH-tränade hästar gör?

Jag har nu valt att börja träna NH för att min häst är väldigt svår att hantera och får jag honom inte mer lyhörd, så kan jag vilket fall inte fara ut på tävlingar med honom.

Nu är jag bara intresserad av att höra om det finns några tävlingsryttare här som själva tränat sina hästar med NH och som har hästar som presterar på tävlingsbanan? (dressyr/hoppning) Skulle vara väldigt intressant att höra!

Sv: NH gör hästen halvdöd?

Den tjej som jag är hästskötare åt kör en del NH med sina hästar och de går 1,30-1,40 hoppningar med bra resultat.

Alltså,en NH-tränad häst är (om den är tränad på "rätt" sätt) otroligt allert och " lyder ens minsta vink"... NH är ju inte ett sätt att förstöra hästen på,det är en naturlig samvaro med hästen,där du lyssnar på hästen och hästen lyssnar på dig...

Asså NH går ju inte ut på att den ska somna av vad jag vet...
Anledningen till att jag tränar endel NH på min polle är ju för att göra den just allert och lyhörd! Hur tränar du NH?

Ej halvdöd utan hästar är lata av naturen!!! Kan hästen slappna av mellan arbetspassen desto bättre resultat. En häst som kan det visar att han känner sig trygg i sällskapet. Ordet NH är ett så laddat uttryck och väldigt poppis just nu. Gammal kunskap som tas i bruk och mycket bra men så överdrivet!!! Rider själv westerridning och anammar själv detta fullt ut på mitt sätt. Du ska kunna hantera din häst vara en bra ledare = bra förhållande och resultat. Svårare än så är det inte.

Det beror på vad man kallar för "NH".
Följer man Monty Roberts filosofi och metoder förstår jag att hästen stänger av. :smirk:

Nu har jag inte tävlat själv, har dock några elever som tävlat på låg nivå.

Men jag ville ändå bara sticka in en kommentar. NH är inte till för att göra hästen halvdöd, Nh är snarare så att du skall kunna kontrollera hästens energi (aktivitet), vill du att hästen skall vara avslappnad och lugn så be den bara att vara lugn, vill du att den skall ge max, be den om det.
Hästen skall vara lyhörd och vänta in dig och dina signaler, något som underlättar oerhört mycket i tävlinssammanhang, oavsett vilken gren man tävlar i. En lugn och harmonisk häst spar energi, som den sedan kan använda sig av på banan.

MEN!
Jag vill understryka att många kallar det de håller på med för NH, men det är frågan om psykiskt nedbrytning! Bara för att man använder ordet NH behöver det inte vara det!

Men vad händer om man byter ryttare/kusk i tävling?? som inte anammar filosofin? Blir inte hästen väldigt förvirrad då??

Min gammeltravare anammar redan sin egen filosofi...han är fullständigt avslappnad inför lopp...han laddar på det viset, och så är alla mina hästar om jag tänker efter, dom som jag köper och inte har haft nog länge brukar lugna ner sig efter 3-4 tillfällen.

Jag tycker inte att det är rättvist att ha en viss filosofi med vissa signaler och när det kommer till kritan så gäller inga av dessa signaler/regler helt plötsligt..inte rättvist mot hästen alls

Oj, Oj, vad får folk allt ifrån....

Självklart så rör sig en "NH tränad" häst aldrig fortare än en snigel med motvind! :smirk:

Men människor är ju individer! Det kan en häst urskilja. En misshandlad häst kan ofta se människor som en massa (en individ) och dra alla över en kam, och hålla sig undan alla, men en häst som har en bra ledare och som psykiskt mår bra behandlar varje människa som om varsin individ.
De är ju inte dumma.

Sen att den nya ryttaren inte kanske har samma regler behöver ju inte betyda att hästen blir förvirrad, kanske tar hästen över ledarskapsrollen i just det förhållandet mellan dom två, men varför skulle den bli förvirrad? Blir den förvirrad för att en ranglägre häst inte kan vara dess ledare eller har samma regler som ledaren?

Min hingst är ett sådant exempel, han är otroligt lätthanterlig, men när jag köpte honom hade han div. psykiska olater och han var hingstigare än vad han är idag (han var dock dräglig och mycket trevlig). Idag har jag en medryttare som är 13 år gammal som hanterar honom helt själv, i sin mammas sällskap visserligen eftersom det måste finnas en vuxen person med, men hon klarar av honom helt själv. Tar en person som inte kan Nh och ska leda honom, visst tar han sig lite friheter, som att gnägga åt haggrannarna somär ston och visar upp sig genom att kröka nacken och spänna sig lite för dom, men han vet att han fortfarande skall gå in från hagen och inte skall betäcka.

Senast ändrad:

Men i mitt fall så tar aldrig hästen över ledarskapet, utan kusken, och det är olika ledarskap.

Säg att jag hanterar min häst "ur hästens perspektiv" hästen litar till 100 på mig...när jag sen skall ut o tävla och kanske har olika kuskar på den och alla beter sig olika...hästen/kusken har en 100 dels sekund på aig att fatta beslut i 50 km/h fart och kanske i trånga lägen, och ibland blir det fel....
Folk skriker o gapar, kusken driver.....DET måste bli en fullständig chock för en häst som är hanterad på ett sätt som är milsvid från en tävlingssitation...

N hanterar jag mina hästar ur "deras" perspektiv bra, men jag måste ändå förbereda dom för det som kommas skall.."erat" sätt går ut på tillit och framförallt lydnad...men vi kan inte ha hästar som är så lyhörda att dom lyder minsta vink....tänk om kusken bredvid säger ptroo?? eller lyfter handen i ett stopptecken??

Nä, du får säga vad du vill för jag tycker att det skulle vara oschysst att lära dom dubbla budskap...desstom så har "ni" oftast den enda kontakten med era hästar, en del av "er" säger att era hästar inte lyder andra om dom inte anammar filosofin...så varken vill eller kan jag ha det, mina hästar skall kunna hanteras av vemsomhelst utan att ens tänka på att ta över ledarskapet.

Tar en person som inte kan Nh och ska leda honom, visst tar han sig lite friheter, som att gnägga åt haggrannarna somär ston och visar upp sig genom att kröka nacken och spänna sig lite för dom, men han vet att han fortfarande skall gå in från hagen och inte skall betäcka.

...ärligt...tycker du att han tar sig FRIHETER om han gnäggar till ston??? Har du verkligen drillat honom så hårt att han inte ens törs gnägga om du leder honom själv???

Hästen är INTE halvdöd!
Det är bara ett klart tecken på att hästen är avslappnad och uppmärksam :crazy:

Nej, det är inget brott om han gnäggar. Men ATT han gnäggar innebär att han släppt koncentrationen på mig. Det är vad som händer när han gnäggar noch showar när någon annan leder honom.

N hanterar jag mina hästar ur "deras" perspektiv bra, men jag måste ändå förbereda dom för det som kommas skall.."erat" sätt går ut på tillit och framförallt lydnad...men vi kan inte ha hästar som är så lyhörda att dom lyder minsta vink....tänk om kusken bredvid säger ptroo?? eller lyfter handen i ett stopptecken??

Ja, det är jättejobbigt när man knappt hinner tänka en sak så har hästen gjort det. Det är något man får balansera, för det går att balansera utan att gå emot filosofin.

Hästen skall kunna skilja ut människa från människa, vilket den med lätthet kan. Målet med NH är att den ska vilja vara koncentrerad på den som just för tillfället håller på med hästen. Det innebär att en "grannkust" i ett lopp inte påverkar hästen, ifall man ser påNH som jag iallafall (jag kan ju inte tala för alla).

martha skrev:
Nä, du får säga vad du vill för jag tycker att det skulle vara oschysst att lära dom dubbla budskap...desstom så har "ni" oftast den enda kontakten med era hästar, en del av "er" säger att era hästar inte lyder andra om dom inte anammar filosofin...så varken vill eller kan jag ha det, mina hästar skall kunna hanteras av vemsomhelst utan att ens tänka på att ta över ledarskapet.

Jag förstår inte det du menar med dubbla budskap... Snarare så lär man ju hästen dubbla budskap när man skall hålla på med hästar och inte ser ur hästens perspektiv (ex, det som är okfrån backn är inte ok från ryggen...)! Men varför skulle det bli dubbla budskap med NH? (inte med mitt sätt, återigen, jag kan inte tala för alla). Hästen ser inte människan som en enhet, den ser varje människa som en individ och som skall testas var för sig för att placera rang på just den individ som håller i den eller står brevid.

Mina hästar och mitt sätt att hantera innebär definitivt inte att bara jag och de som kan NH kan hantera honom/henne. De blir mer och mer lätthanterliga för alla.

Om en häst tar över ledarskapet innebär inte det att de gör det på ett annat sätt än de skulle göra idag, för degör det, det kan jag lova, annars har man brutit ner hästens psyke och det tror (vet) jag att du inte gjort.
Om jag skall göra en jämförelse:
Ifall ni hamnar i en situation där det behövs en ledarperson, den bästa ledaren vet hur man tar hand om de andra utan att provocera eller ens säga "Jag är ledaren". Den dåliga ledaren slåss, skriker och hotar de andra för att få ledarskapet.
Den bästa ledaren är den som är mest lämpad för uppgiften., den har erfarenheter, kunskap och en personlighet som gör den både lämplig och utvald (omedvetet tyr de andra sig till denne) av de andra.

Jag är både NH-tränare och tävlingsryttare.

De hästar jag tränat blir varken halvdöda eller lydiga, de blir kommunikativa.
Genom att skapa en relation där hästen inbjuds att delta i arbetet, får man en glad och stolt häst som tar eget ansvar i träningen.
Det är givetvis mycket enklare att bryta ner hästen och bestämma diktaturiskt över den. Men i min värld är det människan som ska lära sig av med en massa dumheter, innan vi är redo att träna hästen.
Varje möte med en häst är en ära som jag knappt är värdig, men jag tror det inte är så många som tänker så. Det är mycket enklare att höja sig själv till höga positioner och börja kräva respekt av hästen, utan att ge något själv.

de halvdöda hästar du sett har antingen blivit utsatta för psykisk nedbrytning, eller så ligger problemet i att du själv är van vid stressade hästar och därför reagerar när du ser en avslappnad. Svaret ligger inte hos mig.

Enbart en fundering..
I den allra yttersta eliten så är det inte så sällan som hästarna är väldigt "egna".
Flippan t.ex. har ju ett j-a humör.
På travsidan är det just dom hästarna..som ÄR svårhanterade..som är allra bäst i löp.

Som uppfödare så har vi en viss "hemmastatistik"
Snälla, bussiga och fromma hästar blir sällan några framgångsrika travare.
Huggormarna och dom mycket dominanta och självsäkra individerna blir däremot miljonloppare.
Dom är så långt man kan komma från den perfekta NH-hästen.

Vi har flera exempel på detta med omöjliga föl som blivit stjärnor som stora.

Hur förklarar man sånt?
AM

dubbla budskap blir det ju naturligtvis om man hanterar hästen HELT olika såklart...

sen måste man ju skilja på ledarskap mellan häst o människa vs häst/häst...men det utgår jag ifrån att du förstår...

jag menar mer att om man hanterar en häst att den skall till 100 lita på dig, sen kommer ett tävlingstillfälle som raserar allt det jag o min häst byggt upp....det är som jag tror skillnad om man gör allt själv med hästen...

te x lina rider ju o hanterar sina hästar själv...jag lejer bort körningarna.

de enda gånger jag märkt att "ledarskap" förändras är när jag har folk i stallet som inte kan läsa häst...men då går det oftast några veckor innan hästen börjar agera...den "snälla " hästen har börjat att bl "dum"..och det beror på 9 av 10 ggr på att personen ifråga ingen pondus har och kan inte förmedla detta till hästen....detta gäller speciellt på hingstarna...

oj, nu finns det NH-hästar också! ;)

det är så synd att hela grejen med NH har blivit så jädra urflippad. Det låter mer och mer som en egen inriktning, där hästarna ska vara si eller så. Mest skrämmande är ju annonser som "lämplig för NH", som t.o.m. är värre än den annars så klassiska "hästen är NH-tränad"!
jag vill inte ens veta vad dessa hästar får stå ut med...

NH går ut på att träna människan till att förstå hästarna, både deras kroppsspråk och sociala mönster.

men om vi nu återgår till din fråga, angående högpresterande hästar. Det är inte alla hästar kan komma upp på en viss nivå, likaväl som det inte är alla människor som kan komma till en hög nivå när det gäller t.ex. idrott eller företagsamhet.

Det krävs lite jädra anamma för att komma någonstans, eller rättare sagt; för att komma längre än den grå massan. Man kan faktiskt dra en viss koppling mellan problemhästar och elithästar. Dvs de flesta elithästar skulle ha kunnat bli problemhästar om de hamnat fel, medan inte alla problemhästar har förutsättningar för att bli elithästar...

De högpresterande individerna kräver mer. De kräver mer kunskap från människan, de kräver högre nivå på träningen, de kräver mer stimulans...
Man kan väl säga att de är födda att prestera väldigt mycket, och får de inte utlopp för denna glöd så blir de otillfredsställda.

Inom westernridningen är många av de boskaps-avlade hästarna så här. Beror säkerligen på att det just är de som måste prestera mest. Ko-grenarna går snabbast, både fysiskt och mentalt, plus att de måste ha en psykisk hårdhet för att kunna driva kalven.

Lina_Olsson skrev:
NH går ut på att träna människan till att förstå hästarna, både deras kroppsspråk och sociala mönster.

Amen to that! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Min häst har jag ridit in själv och vi kämpar på så gott det går! Men det känns så tungt ibland.. Han är en...
Svar
13
· Visningar
2 865
Senast: Koppen
·
Hästhantering Heeej, har börjat hantera en 2årig varmblodshingst nyligen och han har världens personlighet. Han är alert och intresserad vad man...
2
Svar
27
· Visningar
2 494
Senast: yttre
·
Hästhantering Jag har lite frågor till alla NH människor här inne. Jag har en häst som det har varit lite "problem" med. Bland annat så hade jag en...
Svar
15
· Visningar
2 282
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama