"NH"-filosofer..

Yrja

Trådstartare
Skulle vilja höra vad ni har för åsikter och erfarenheter av några av de "aktuella" "NH"-filosoferna.
Syftar då främst på Leslie Desmond, Hempfling och Ellen Ofstad. De är ganska olika, men samtidigt är det lite svårt att sätta fingret på på vilket sätt.

Vad tycker ni? Vilka är vettiga, vilka är inte? Varför? Hur tycker ni att de skiljer sig från varandre? Vilken filosofi föredrar ni, och varför? Vad har ni för erfarenheter, ni som träffat någon av dem?

Sprid era tankar, är nyfiken på alla åsikter. :d
/ttl :cool:

Sv: "NH"-filosofer..

Jag är rätt så ny inom NH, så jag vet inte vad de där personerna riktigt står för! Men jag vet vilka det är. Men egentligen borde ju de vilja uppnå samma mål, så det kanske bara är sätten som är annorlunda?

Jag har bara sett LD jobba på två clinics och hon är kunnig men jag gillar henne inte. För hård på något sätt.

Har sett EO videor och läst vad hon har skrivit om olika frågeställningar och gillar hennes stil. Skulle välja henne alla gånger.
http://www.nnha.nu/ titta här!

KFH har jag sett en video med och läst boken men hans stil är för flummig för mig.

Men egentligen borde ju de vilja uppnå samma mål, så det kanske bara är sätten som är annorlunda?
Ja, det har rätt i. Men det är som att de tänker olika, använder sig av olika saker hos hästen. Medan den ena utnyttjar rädsla så utnyttjar den andra nyfikenhet(det där var enedast förslag tagna ur intet för att visa vad jag menar. Och jag tycker också att Hempfling använder det mentala mer än de andra två. Ellen tex. är ganska "regelmässig". Hon håller sig till logiken. Leslie har jag inte sett mycket av, men jag upplever det som att hon använder känsla mer än logik. De uppnår ju då olika sorters relationer.. eller? :cool:

Vet inte om det endast är min uppfattning men jag är nyfiken på vad andra tycker och tänker om dem. Brainstorming! :devil:

Ellen har ett vänligt sätt tycker jag. Men jag tycker inte att hon arbetar med samma känsla i det hon gör, som Hempfling och LD. Det känns inte som om hon får samma kontakt och förståelse. Eller är det bara jag som tycker det?

Dock tycker jag absolut att hon är duktig.

Men har du sett dem jobba med hästar på plats?

Skulle tro att det är mer eller omöjligt att få träna för KFH om du inte är extremt rik. Men det kanske är värt pengarna? Vad vet jag?

Varför undrar om just dessa personer? Det finns ju så många olika :crazy:

Själv gillar jag John Moore bäst. Han är kunnig och har humor :)
Så det är alltid kul att träna för honom.

En sak som gör åtmionstone mig förvirrad är att EO har "bytt stil".

Om man ser hennes videor om Problemhästar så har hon ett "traditionellt" NH-sätt - vevar med rep etc och "visar hästen var skåpet ska stå". (Dock milt och trevligt!) Exempel : om hästen kliver på en så flyttar man bort den.

Numera verkar hon helt ha slutat med sådant och håller bara på med klicker och annan motiverande inlärning. Att veva ett rep verkar helt ute i hennes värld! Om hästen kliver på en så gör man ingenting och när den kliver av så belönar man detta ...

Sådant gör mig förvirrad. Är då hennes första sätt fel?

KFH är himla imponerande på videon, men lite halvreligiöst och rätt flummigt känns det med broarna mellan själarna etc.
Hade jag haft en tjock spargris skulle jag dock absolut vilja gå på någon clinic med honom!

Jag har inte sett ngn av de ovan nämnda i verkligheten, utom John Moore. Han var helt suverän tyckte jag och bra pedagog dessutom. EO har jag sett på video och hon verkade duktigt. KFH är underhållande, men flummigl. Rentav irriterande flummig stundtals.
Leslie Desmond vet jag inte. Det verkar ju bra allt hon skriver. Men ibland greppar jag inte riktigt vad hon menar. Men det skulle vara väldigt intressant att se henne i verkligheten.

Det här blev ju ett ganska flummigt inlägg märker jag... sorry.

Har inte träffat någon av dem.
Och hade jag pengarna och möjligheten skulle jag absolut tycka att det skulle vara värt pengarna att få åka ner till KFH. Om jag har rätt uppfattning om honom, man vet ju aldrig förrän man varit där om man hade gjort om det. :smirk:

Jag undrar om dessa för att jag funderar över deras olika sätt och tanke på hästar. De är väldigt olika men enligt min uppfattning ganska vettiga. De är dessutom de "nh-filosofer" som jag har känner att jag förstår mest. Hade kunnat lägga till några fler, men nu var det dessa jag tyckte var intressanta, pga deras olikheter.

Har faktist inte tänkt så mycket på den skillnaden. Såg "Motivera din häst" före "hästar med problem" så jag har alltid sett den som den "första" filmen. Hmp är väldigt logisk tycker jag. Mer logisk och enkel än Motivera din häst. Men även den har samma stil.
Sådant gör mig förvirrad. Är då hennes första sätt fel?
Jag tycker iof att båda är rätt, i olika situationer. I Mdh handlar det om inlärning mer. DÅ ska man INTE säga ifrån. I Hmp är det inte riktigt inlärning hon sysslar med. Säger dock inte att jag skulle göra allt på hennes sätt.

Ja KFH video är väldigt intressant. Dock tycker jag att boken är mer saklig. Filmen är mer "se här" och boken "såhär gör man"... Men jag gillar båda. :bow:

jag gillar leslie desmond, har inte sett henne i verkligheten men läst mkt om henne och sett på tv.
Hon verkar vettig iaf, man föstår henne lätt och vad hon pratar om och har en otrolig känsla.

Klaus ferdinand har jag inte mkt erfarenhet av, har bara läst halva hans bok "dansa med hästar".
Han verkar bra, men jag tycker mkt verkar lite överdrivet.
Det där med att stå med en hingst i löst rep bredvid en flock med sto, utan att hingsten bryrs sig och bara lyssnar på klaus... Näää det är nog att ta i lite.

Det där med att stå med en hingst i löst rep bredvid en flock med sto, utan att hingsten bryrs sig och bara lyssnar på klaus... Näää det är nog att ta i lite.
Tycker inte jag.. :angel: Är ju fullt möjligt. Jag skulle absolut vilja uppnå det förtroendet med min häst. Men sen ska man kanske ha i tanken att denna hingst kanske inte lever som våra avelshingstar. Den kanske går tillsammans med ston, får ha dem hos sig hela tiden. Det är naturligare och mycket bättre för hästen. Den blir då också lättare att hantera i närheten av ston.

har läst på hennes hemsida.. blev fakist ganska imponerad av henne. Verkar ha en väldigt vettig inställning. :bow:

Jag har inte tränat för henne personligen, men en av hennes elever och jag tycker att hennes "lära" är riktigt vettig, och hon verkar vara väldigt duktig!

vänta nu här! vad är det för video KFH har? vad heter den?

Och vem är Jaana Huuhka?? e nog liite efter,har aldrig ens hörs talas om henne.. :angel: :D har hon nån hemsida eller nåt så man kan bli lite klokare.. :smirk:

adressen har du ju där.. har bara hört talas om henne här och sen via hennes hemsida, men jag tycker att hon verkar bra.

KFH's video heter "Body Language".
Den är baserad på hans bok Dansa med hästar. Tycker dock att de har helt olika innehåll. Men såklart samma mål.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer...
Svar
8
· Visningar
5 776
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att...
2
Svar
22
· Visningar
2 855
K
Träning Under helgen har jag varit på ett seminarium om klickerträning. Det har varit mycket givande och intressant. Jag känner mig dock något...
Svar
11
· Visningar
1 052
Senast: Kirre
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama